خبرگزاری کار ایران

رئیس میراث فرهنگی ایذه:

عدم وجود لایه‌ی باستانی در محل نشست زمین در یکی از تپه‌های تاریخی ایذه/ سرعت عمل ایلنا در انتشار واقعیت خبر خوب بود/ فضای مجازی اخبار ضدونقیض می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۹۲۸۴۰۲

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی شهرستان ایذه، گفت: این حادثه در سَرتُل» روبروی پاساژ بهمن اتفاق افتاد و شخصاً به همراه یگان حفاظت در محل حاضر شدیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، در پی نشست زمین در یکی از خیابان‌های اصلی ایذه در روز گذشته ۲۸ خردادماه و تأیید آن توسط بهنام رضایی یکی از فعالین حوزه تاریخ و میراث فرهنگی، رئیس اداره میراث فرهنگی ایذه، گفت: با اطلاع از نشست زمین و ضمن هماهنگی با نیروی انتظامی در محلی که در گذشته از بازارهای قدیمی ایذه معروف به کِفت» هست حادثه‌ای در پی نشست آب به خاطر شکست لوله‌های قدیمی بر اثر فشار عوامل خارجی یا هر علت دیگر، در نهایت درطول زمان باعث فرونشست زمین در این نقطه شده است که ظاهراً بخشی از محدوده متعلق به خرابه‌های یک شهر موسوم به ایزاج بوده است که هم‌اکنون در زیر بافت مسکونی و تجاری مرکز شهر ایذه کنونی قرار دارد.

وی افزود: این نکته را نیز باید گفت که پیشتر هم لوله در این منطقه ترکیده بود که به علت فرسودگی لوله‌های کار گذاشته شده در ۵۰ سال قبل بوده است.

فرجی بیان داشت: به‌واسطه‌ی ساخت و سازهایی که از بیش از صد سال پیش در اینجا صورت گرفته، این محدوده به بافت شهری تبدیل گردیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی ایذه، یادآور شد: تاکنون در این منطقه هیچ‌گونه حفاری نداشته‌ایم و در بازدید ما از این‌ منطقه که به دلیل نشست زمین بود، هیچ‌گونه لایه باستانی در طی فرآیند خاک‌برداری جهت تعمیر لوله شکسته شده با همکاری اداره ابفا دیده نشد. هرچند با حساسیت فراوان این نظارت را از ابتدای برداشت خاک‌های روی محل شکستگی داشتیم و در صورت برخورد به لایه‌های احتمالی فرهنگی کار را تا حصول نتیجه متوقف می‌نمودیم، اما هیچ‌گونه لایه فرهنگی تا رسیدن به لوله شکسته شده مشاهده نشد و هم‌اکنون پرسنل آبفا در حال ترمیم لوله شکسته شده هستند.

وی ادامه داد: متأسفانه مردم فرصت نمی‌دهند تا اخبار درست به آن‌ها برسد و به‌محض وقوع چنین اتفاق‌هایی یک تعدادی عکس گرفته و اخبار ضدونقیض در فضای مجازی منتشر می‌شود و متأسفانه ادعا شده گنجینه‌هایی در محل یافت گردیده است.

فرجی عنوان کرد: ما به‌محض اطلاع وارد محل شدیم و با توجه به‌سرعت انتشار خبر توسط خبرگزاری ایلنا، برای پاسخگویی به افکار عمومی تا پایان کار و ترمیم محل در آنجا مستقر شدیم و تمام مراحل را زیر نظر داشتیم.

وی ضمن تشکر از همکاری اداره آبفا و نیروی انتظامی، گفت: باید این نکته را اشاره کنم که پرسش‌هایی مطرح است که کاوش در محدوده شهر ایذه چگونه است؟ باید گفت پیش از انقلاب، هنری رایت آمریکایی و همکاران او چند نقطه را کاوش کرده‌اند که تنها از کاوش وی در تپه سبزعلی مطمئن بوده و از سایر نقاط به سبب نقایص بسیار نقشه‌های آن زمان مطلع نیستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز