خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی خوزستان مطرح کرد:

تدوین ضوابط اختصاصی بافت تاریخی اهواز

asdasd
کد خبر : ۹۲۶۵۳۸

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان از تخصیص یک‌هزار میلیون ریال به‌منظور اجرای فاز اول مطالعات و تدوین ضوابط بافت تاریخی اهواز خبر داد.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، احمدرضا حسینی بروجنی اظهار داشت: یکی از آثار واجد ارزش تاریخی ـ فرهنگی استان خوزستان، بافت تاریخی اهواز است که نشانگر تعامل انسان با اقلیم گرم بوده و با تدبیر معماری خاص، در تقابل با گرمای طاقت‌فرسای شهر اهواز برخواسته است.

وی گفت: این بافت، دارای ویژگی‌های معماری منحصر به‌فرد مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی به ویژه دوره تاریخی قاجار است. 

معاون میراث فرهنگی خوزستان افزود: تک بناها، مجموعه‌ها و گذرهای بسیار زیبا، بافت ۳۷۷ هکتاری شهر اهواز را تشکیل داده‌اند که بزرگ‌ترین بافت تاریخی استان است.

وی بیان کرد: با همت و تلاش اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان، پس از تعیین محدوده بافت تاریخی در دهه ۸۰ و مرمت چند اثر تاریخی در محدوده بافت از قبیل ‌سرای معین‌التجّار و ساباط آن، همچنین رفع خطر چند اثر دیگر از قبیل هتل قو، سرای دادرس، مسجد عامری و بنای ثقافیه، ضوابط اختصاصی بافت تاریخی در سال جاری تدوین می‌شود.

حسینی بروجنی افزود:با پیگیری‌های این اداره‌کل، اعتباری بالغ بر سه‌هزار میلیون ریال از محل اعتبارات ملی برای تدوین ضوابط اختصاصی در نظر گرفته شده است که با تخصیص یک‌هزار میلیون ریال در سال جاری، فاز اول مطالعات و تدوین ضوابط به مرحله اجرا درخواهد آمد.

وی تصریح کرد: مطالعات پایه، شناسایی عناصر واجد ارزش موجود در بافت، الحاق بافت باارزش دوره معاصر نیوساید به محدوده کنونی، آسیب‌شناسی و ... از جمله اقدامات مربوط به مطالعات پیش‌گفته هستند.

معاون میراث فرهنگی خوزستان یادآور شد: پس از تدوین ضوابط اختصاصی بافت تاریخی اهواز و ابلاغ به سایر دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه شهرداری و راه‌ و شهرسازی، ضوابط گفته‌شده به‌عنوان قانون لازم‌الاجرا هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز