خبرگزاری کار ایران

قاسمی نژاد عنوان کرد:

برنج خوزستان در سال جهش تولید، استراتژیک شد

asdasd
کد خبر : ۹۲۵۱۶۲

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در سالی که به فرمایش رهبر فرزانه انقلاب سال جهش تولید نام‌گذاری شده کشت برنج با دستور دولت به‌صورت مجاز در برنامه کشت استان خوزستان قرارگرفته است.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، محمد قاسمی نژاد در آستانه هفته جهاد کشاورزی در جلسه ستاد فنی تولیدات گیاهی اظهار داشت: در استان خوزستان با وجود یک‌میلیون و ۳۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی هفده و دو دهم میلیون تن محصول زراعی و با ارزش ریالی ۲۹۰ هزار میلیارد ریال محصول، در بخش دامی ۵۲۰ هزار تن با ارزش ریالی ۵۰ هزار میلیارد ریال و در بخش شیلات ۱۷۵ هزار تن محصول با ارزش ریالی ۲۰ هزار میلیارد ریال محصول را تولید  می‌شود.

وی با بیان اینکه کشت‌های تابستانه، امسال با وسعت بیشتری نسبت به میانگین سال‌های گذشته انجام می‌شود افزود:  در سالی که به فرمایش رهبر فرزانه انقلاب سال جهش تولید نام‌گذاری شده کشت برنج با دستور دولت به‌صورت مجاز در برنامه کشت استان خوزستان قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: استان خوزستان  سهم بسزایی در افزایش معنی‌دار تولید ناخالص ملی، رونق اقتصاد، بازار، اشتغال و بهبود معیشت مردم استان و کشور دارد که پیش‌بینی می‌شود میزان سهم تولید محصولات کشت کشاورزی خوزستان در افق توسعه از ۱۴ درصد به بیش از ۲۵ درصد افزایش یابد.

قاسمی نژاد با اشاره به ظرفیت‌های موجود در استان خوزستان در راستای تحقق شعار جهش تولید، اظهار داشت: استفاده از دانش روز دنیا، دانش محور کردن پروژه‌ها و فعالیت‌های کشاورزی، رفع موانع تولید، ارائه تسهیلات، تأمین نهاده‌های کشاورزی، نوسازی و تخصصی کردن ماشین‌آلات کشاورزی و دنباله‌بندها، اجرای الگوی کشت مناسب و زیرساخت‌های حمل و نقل و به‌کارگیری آخرین یافته‌های تحقیقاتی از جمله مواردی است که می‌تواند ما را در دستیابی به تحقق شعار جهش تولید یاری کند.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال کشت برنج به‌عنوان یک کشت استراتژیک در استان خوزستان به شمار می‌آید، تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با توجه موجودی آب پشت سدها و بر اساس الگو و تراکم کشت و اصول به زراعی حدود ۱۳۰ هزار هکتار به این کشت تخصیص داده شده است.

قاسمی نژاد با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای کشاورزی امسال در کشت و صنعت‌ها برنج کشت نمی‌شود، افزود: امسال برای کشاورزانی که در سطوح بسیار بالا برنج کشت می‌کنند محدودیت سطح زیر کشت وجود دارد تا کشت این محصول برای همه افراد مناطق موردنظر میسر گردد.

وی همچنین اظهار کرد: خشکه‌کاری اولویت کشت برنج در استان خوزستان است و باید تلاش کنیم امسال تمام شالیزارهای استان به روش خشکه‌کاری کشت شوند چراکه رعایت رژیم آبیاری مناسب و اجرای روش خشکه‌کاری کمک شایانی به ارتقاء راندمان آب، صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش بهره‌وری محصول می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به کشت  ۳۸ درصد ذرت دانه‌ای و ۱۵ درصد ذرت علوفه‌ای کشور در استان نیز اشاره و اضافه کرد: امسال کشت این محصول به دلیل ممنوعیت واردات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

قاسمی نژاد ادامه داد: با دستور وزیر جهاد کشاورزی سطح زیر کشت ذرت در کشور ۱۳۰ هزار هکتار افزایش می‌یابد که ذرت کاران استان می‌توانند ۲۰ درصد بیشتر از سطحی که به آن‌ها ابلاغ شده است ذرت کشت کنند.

وی به کشت کنجد ناشکوفا در استان نیز اشاره کرد و گفت: این محصول توده بذری است که در سطح ۲۰۰ هکتار از اراضی کشت و صنعت شهید رجایی کشت شده و ضمن اینکه قابلیت برداشت با کمباین را دارد از ارزش اقتصادی بالایی نیز برخوردار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از پیگیری تأمین نهاده‌های مورد نیاز برای کشت تابستانه در استان نیز خبر داد و بیان کرد: در تهیه سموم مختلف نیز مشکل خاصی وجود ندارد.

قاسمی نژاد در ادامه بر منع آتش زدن بقایای گیاهی مزارع و اثرات مخربی که بر ساختمان خاک و کاهش مواد آلی و فرسایش خاک دارد تأکید و تصریح کرد: امسال نسبت به سال‌های گذشته کمتر شاهد آتش زدن بقایای گیاهی توسط کشاورزان بودیم.

در ادامه جلسه رئیس روابط عمومی سازمان ضمن اشاره به شعار امسال هفته جهاد کشاورزی به نام جهاد کشاورزی، جهش تولید، امنیت غذایی گفت: با این رویکرد و البته با در نظر گرفتن محدودیت مقابله با ویروس کرونا به استقبال این هفته خواهیم رفت.

ژاله کریمی نژاد با بیان اینکه کرونا ویروس نباید مانع انعکاس کارهای صورت گرفته در بخش کشاورزی استان باشد، افزود: در همین راستا بسیاری از مراسم و برنامه‌های حضوری را حذف کرده و سعی می‌کنیم از ظرفیت فضای مجازی و صداوسیما در راستای انعکاس فعالیت‌های صورت گرفته  استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز