خبرگزاری کار ایران

اشیای تاریخی مکشوف در گمرک خرمشهر تحویل اداره میراث فرهنگی شهرستان شد

asdasd
کد خبر : ۹۲۰۱۵۸

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خرمشهر گفت: چهار شیء تاریخی که سال گذشته در گمرک شهرستان کشف شده بودند، پس از طی فرآیندهای اداری و قانونی تحویل اداره میراث فرهنگی خرمشهر شد.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سجاد پاک‌گهر امروز شنبه دهم خردادماه اظهار کرد: سال گذشته با هوشیاری مأموران گمرک شهرستان خرمشهر، ازخروج چهار شیء تاریخی توسط فردی که در حال خروج از کشور بود جلوگیری شد.

وی ادامه داد: مأموران گمرک خرمشهر حین بازرسی از این فرد متوجه شدند وی به همراه خود ۲۰۶ عدد شیء مشکوک شامل انگشتر نقره و سنگ‌های مربوط به انگشتر دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خرمشهر با بیان این‌که در پی این موضوع، همه اشیاء از این شخص ضبط و مراتب به اداره میراث فرهنگی شهرستان اطلاع داده شد، افزود: بررسی اولیه اشیا توسط این اداره نشان داد که در میان انگشترها و سنگ‌ها، چهار عدد شیء مشکوک به تاریخی وجود دارد.

وی گفت: به‌منظور اثبات تاریخی بودن، این اشیاء بار دیگر توسط کارشناس اشیاء تاریخی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان بررسی و موضوع تأیید شد.

پاک‌گهر بیان کرد: در ادامه پس از طی فرآیند لازم، این اشیاء در حضور مسئول پایگاه حفاظت میراث فرهنگی، تحویل اداره میراث فرهنگی شهرستان خرمشهر شد.

وی در خصوص این چهار شیء تاریخی توضیح داد: این اشیاء شامل یک قطعه‌سنگ عقیق قرمز دارای خط کوفی، یک سنگ عقیق دارای نقش حیوان، یک انگشتر دارای نگین با نقش حیوان و یک سنگ‌مهر استامپی به رنگ قهوه‌ای هستند که شیء اول مربوط به دوره اسلامی و سه شیء بعدی مربوط به قبل از اسلام و احتمالاً دوره ساسانی هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خرمشهر خاطرنشان کرد: با توجه به وجود موزه آثار تاریخی آبادان در مجاورت شهرستان خرمشهر، اشیاء مکشوف به‌منظور نمایش در این موزه تحویل امین اموال اداره میراث فرهنگی آبادان شد.

لازم به ذکر است، شهرستان خرمشهر از راه زمینی و آبی یکی از مرزهای پرتردد خروجی کشور است و هوشیاری مأموران گمرک طی سال‌های گذشته در چندین مورد از خروج اشیاء تاریخی جلوگیری کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز