خبرگزاری کار ایران

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان:

لزوم پیگیری جدی اقدامات مقابله با ریزگردها توسط مسئولان متولی/هیچ استانی به‌اندازه خوزستان ابر بحران نداشته است

asdasd
کد خبر : ۹۰۹۹۷۱

مدیرکل مدیریت بحران و جانشین استاندار در ستاد پیشگیری و مقابله با بحران خوزستان امروز چهارشنبه در کارگروه استانی مقابله با ریزگرد، گفت: از بهمن ۹۵ تاکنون چهار ابر بحران بزرگ را از سر گذرانده‌ایم و برای این‌که این ابر بحران‌ها تکرار نشود لازم است برنامه‌ریزی مناسب صورت گیرد، نخستین ابر بحران استان گردوغبار بهمن‌ماه سال ۹۵ بود که پس‌ازآن پیام تاریخی مقام معظم رهبری برای خوزستان صادر شد و متعاقب آن دولت وارد عمل شد و مصوبه فرودین ۹۶ که می‌توان از آن به‌عنوان یک مصوبه استثنایی یاد کرد برای استان در همه زمینه‌ها اجرا شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، کیامرث حاجی‌زاده در این جلسه که در اداره کل مدیریت بحران و با حضور علی‌محمد طهماسبی، مشاور رئیس سازمان محیط‌زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با ریزگرد کشور، برگزار شد،  افزود: یکی از برکات مصوبه فروردین‌ماه ۹۶ پایداری سیستم برق استان است به‌طوری‌که در بحران‌های بعدی با عنایت مقام معظم رهبری و توجه رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان نظام، توانستیم از یک سیستم برق پایدار در همه بحران‌ها برخوردار باشیم، احداث ایستگاه‌های برق، سیستم‌های جی‌آی‌اس، احداث ایستگاه‌های بزرگ برقی، تعویض شبکه‌های فرسوده که سال‌ها با مشکل روبه‌رو بودند ازجمله مزایا مصوبه فرودین ۹۶ در حوزه برق هستند.

کنترل ۴۰٬۰۰۰ هکتار از اراضی ریزگردها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، تصریح کرد: خوشبختانه مصوبه فروردین ۹۶ تأثیر خوبی بر برنامه‌های مقابله با گردوغبار داشت و استان با تمام  توان در این زمینه پای‌کار آمد و در سطح ملی نیز مورد حمایت قرار گرفت و هماهنگی و تعاملی میان همه بخش‌ها برای مقابله با گردوغبار صورت گرفت و توانستیم بیش از ۴۰٬۰۰۰ هکتار از اراضی ریزگرد را کنترل و مدیریت کنیم. 

وی، خشک‌سالی سال ۹۷ را دیگر ابر بحران خوزستان نامید و گفت: این بحران موجب شد خوزستان در آن سال در بسیاری از شهرها با تنش آب شرب و آب کشاورزی روبه‌رو شود. اما با یک حرکت ملی و جهادی طرح آب‌رسانی غدیر به طول ۱۰۰ کیلومتر با لوله ۲٬۰۰۰ در طی ۱۱ ماه  انجام شد و بحران بی‌آبی را در آبادان، خرمشهر، شادگان و حتی اهواز مدیریت کردیم.

حاجی‌زاده ادامه داد: بحران آتش‌سوزی از دیگر بحران‌های خوزستان است. باوجود تلاش‌هایی که برای بازآفرینی مرتع‌ها و کاشت درخت برای مقابله با ریزگردها صورت می‌گیرد، جنگل‌های زاگرس و بیشه‌زارها در حال نابودی هستند. حدود ۵۰ درصد آتش‌سوزی‌های کشور در سال‌های ۹۷ و ۹۶ در حوزه مراتع و صنایع، متعلق به استان خوزستان بود.

وی سیلاب  را چهارمین ابر بحران  و پس‌ازآن زلزله و رانش زمین را به‌عنوان بحران‌های بعدی خوزستان عنوان کرد و توضیح داد: هیچ استانی در کشور مانند خوزستان این تعداد بحران را در چند سال اخیر با خود به همراه نداشته است.

مدیرکل مدیریت بحران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه کنترل و مقابله با گردوغبار در استان بیان کرد: در یک تا ۲ سال اخیر  بارش‌های خوبی داشتیم و ترسالی ایجاد شد، اما نباید این ترسالی‌ها ما را اغفال کند که فکر کنیم دوران خشک‌سالی در استان به پایان رسیده است.

وی با اشاره به تعطیلی ادارات خوزستان در روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۹  براثر ورود گردوغبار به استان، بیان کرد:  اطلاعیه گردوغبار بامداد روز چهارشنبه از سوی اداره کل هواشناسی به اداره کل مدیریت بحران استان صادر شد و پیش‌بینی آن‌ها این بود که تا ظهر، گردوغبار عراقی با غلظت بالا به استان می‌رسد. برای همین به‌منظور پیشگیری از حوادث احتمالی، آلودگی هوا و با توجه به ماه مبارک رمضان و روزه‌دار بودن مردم، ادارات در سطح استان تعطیل شدند. از سوی دیگر با توجه به  وجود ویروس کرونا، مشکلات تنفسی ناشی از گردوغبار می‌تواند موجب مشکلات بیشتری شود.

حاجی‌زاده ادامه داد: خوزستان هنوز با گردوغبار چه از کانون داخلی و چه در کانون خارجی درگیر است. البته در ترسالی‌های اخیر در برخی از کانون‌های ریزگرد از طریق پخش سیلاب، باران و کانال‌های آب، کنترل ریزگردها تا حدودی صورت پذیرفته است.

وی بیان کرد: در حال حاضر اگر گردوغبار به وقوع می‌پیوندند مردم انتظار دارند مسئولان دوباره در مواجه با این بحران درمانده نشوند، هرچند کشور ما با تحریم‌های ظالمانه روبه‌رو است و این روزها باوجود شعارهای بشردوستانه و حقوق بشری برخی کشورها حتی اجازه ورود لوازم درمانی برای مردم را نمی‌دهند.

روشن بودن شرح وظایف مسئولان در مقابله با ریزگردها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، یادآور شد: مقام معظم رهبری  اجازه دادند تا از صندوق توسعه ملی اعتباری برداشته شود تا برای مقابله با گردوغبار مورد استفاده قرار گیرد. برای همین باید مسئولان پای‌کار بیایند و با جدیت در این امر ورود کنند، شرح وظایف در زمینه مقابله با ریزگردها کاملاً مشخص و روشن است و هر دستگاهی باید مطابق وظیفه خود اقدام کند.

 وی ادامه داد: کنترل عرصه‌های ریزگرد  بر عهده سازمان جنگل‌های منابع  طبیعی و آب‌رسانی عرصه‌ها بر عهده جهاد نصر است  و در این زمینه نیز اعتبارت خوبی  به آن‌ها داده شده است .

وی با اشاره به همکاری سازمان آب و برق استان در آب‌رسانی به عرصه‌های نهال‌کاری با حرکت جهادی بسیج سازندگی و سپاه پاسداران در این حوزه، بیان کرد: مقرر شده بود شرکت جهاد نصر مسئله تأمین آب نهال‌های کاشته شده را به‌طور کامل انجام دهد که اکنون انتظار ما این است هر چه سریع‌تر این مسئله را به سرانجام برساند.

حاجی‌زاده بیان کرد: در سال۹۷  باوجود مشکلات آب شرب در هندیجان، آب‌رسانی به نهال‌ها از کانال کوت امیر قطع نشد. لذا این کانال از اهمیت بالایی برخوردار است و در حال حاضر ایستگاه پمپاژ آن نیاز به اورهال دارد. ازاین‌رو انتظار می‌رود ۱۵میلیارد تومان برای کانال کوت امیر در اختیار سازمان آب و برق قرار داده شود.

وی  خاطرنشان کرد: برای مقابله با ریزگردها در برخی نقاط، کاشت نهال مؤثر واقع نمی‌شود و  انجام این کار به‌نوعی هدر رفت هزینه محسوب می‌شود و لازم است روش‌های دیگری مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران، گفت: یکی از کانون‌های اصلی گردوخاک که همیشه مرکز استان را غافلگیر می‌کند، کانون ریزگرد کریت کمپ و غیزانیه است که باید فکری اساسی برای آن بشود.

موظف بودن شهرداری ها به ایجاد کمربند سبز

وی ادامه داد: در کنار دیگر اقدامات اولویت‌بندی شده برای مقابله با ریزگردها برخی دستگاه‌ها وظایف ذاتی دارند. به‌عنوان‌مثال، شهرداری موظف است مسئله کمربند سبز را اجرایی کند، همچنین در کنار آن، شرکت‌هایی که آلایندگی و مشکلاتی دارند مکلف‌اند هرساله درصدی را به فضای سبز و نهال‌کاری اختصاص دهند اما به نظر می‌رسد مدتی است این اقدامات اجرایی نمی‌شود که  لازم است در این زمینه پیگیری لازم صورت گیرد.

حاجی‌زاده بیان کرد: اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز سال گذشته ۱۸ دستگاه ماشین چند منظور شستشوی معابر و مه پاش را تهیه و در اختیار شهرداری ۱۸ شهرستان قرار داد که در حال حاضر نیز برای ضدعفونی معابر در مقابله با کرونا نیز به کمک آمده‌اند اما تعداد این ماشین‌ها کافی نیست.

 

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز