خبرگزاری کار ایران

استاندار خوزستان در گفتگوی زنده تلویزیونی:

اولین فرد مبتلا به کرونا در خوزستان، به قم سفر داشته است/ خط قرمز ما مخاطره سلامت مردم است/ در صورت نیاز با غفلت کنندگان برخورد قانونی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۸۶۱۶۱

استاندار خوزستان در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم به تشریح آخرین آمار و اقدامات صورت گرفته در خصوص کروناویروس پرداخت و بر ماندن مردم در خانه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، غلامرضا شریعتی شامگاه شنبه ۲۴ اسفند ماه در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم خوزستان در خصوص آخرین وضعیت بیماری کرونا ویروس در استان و اتخاذ تصمیمات و تمهیدات پیشگیرانه، بیان کرد: کرونا ویروس از یک خانواده ویروسی بزرگ است که ۲۰ برابر ویروس سارس قدرت سرایت دارد.

وی افزود: ویروس کوید ۱۹ در حال حاضر بصورت پاندمی کل دنیا را فراگرفته و از طریق ترشحات مجاری تنفسی و تماس با سطوح آلوده منتقل می‌شود و بیشتر، افرادی که سن بالای ۶۰ سال و یا دارای بیماری زمینه ای یا ضعف سیستم ایمنی هستند را دچار مشکل می‌کند.

شریعتی قرنطینه خانگی را مهمترین اصل در درمان و جلوگیری از شیوع این بیماری عنوان کرد و گفت: امروز رکورد بیشترین مبتلا به کرونا در کشور با ۱۳۶۵ نفر زده شد و این روند رو به افزایش است.

شریعتی تصریح کرد: پس از ۲۰ روز از مشاهده اولین مورد ابتلا به بیماری در چین، بیماری به اوج خود رسید و پس از آن با اقدامات دقیق و تشخیص و بیماریابی صحیح و قرنطینه و درمان، روند ابتلا کاهش پیدا کرد.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه ۲۱ روز از مشاهده اولین مورد ابتلا به کرونا در استان می‌گذرد، افزود: ۲۲۱ مورد قطعی ابتلا به این ویروس در استان شناسایی شده و امروز با ۴۸ مورد ابتلا، بیشترین موارد ابتلا طی روز های گذشته را داشتیم‌ که باید مردم هوشیار باشند.

شریعتی ۶۰ درصد مبتلایان را مرد و ۴۰ درصد آنها را زن اعلام کرد و گفت: میانگین سنی مبتلایان به کرونا در استان ۵۲/۲ سال بوده است. تا کنون یک مورد ابتلا زیر پنج سال در آبادان مشاهده شده و ۲۴/۹ درصد، سن میان ۳۰ تا ۴۴ سال داشته اند و ۳۶/۲ درصد سنی میان ۴۵ تا ۵۹ سال و ۲۴/۹ درصد نیز سنشان میان ۶۰ تا ۷۴ سال بوده است. شریعتی گفت: ۴۷ درصد مبتلایان به این ویروس، بیماری زمینه ای از جمله قلبی - عروقی، دیابت، سرطان و .... را دارا بوده و ۵۳ درصد بیماری زمینه ای نداشته اند.

وی با بیان اینکه اولین مورد بیماری در استان، فردی بوده که به استان قم سفر داشته است، خاطر نشان کرد: بیشتر موارد ابتلا به این بیماری کسانی بودند که به قم سفر داشته و در تماس با دیگران‌ موجب انتقال این ویروس شده اند. پس از آن، مسافران به استان های تهران، کرج در رتبه دوم و مسافرت به استان های اصفهان، گیلان، مازندران و لرستان رتبه های بعدی در شیوع بیماری در استان هستند.

استاندار خوزستان از هشت مورد ابتلای کادر درمان به کرونا ویروس در جریان خدمت رسانی به بیماران در استان خبر داد و اشاره کرد: این افراد در حال طی روند درمانی هستند.

شریعتی تعداد کسانیکه بر اثر مراجعه به مراکز درمانی به کرونا مبتلا شده اند را ۹ نفر خواند و بیان کرد: از آنجا که این ویروس قدرت انتقال خیلی سریعی دارد، از مراجعه غیر ضروری به مراکز درمانی و بیمارستانها خودداری کنید و جراحی های غیر ضروری را به تعویق بیاندازید.

وی با تاکید بر اینکه تالارها را برای جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل کردیم، گفت: ما برای تامین سلامت شما این کار را انجام داده ایم‌ ولی متاسفانه برخی، مراسماتِ خود را در منزل برگزار می‌کنند، در حالیکه تعداد مبتلایان که در اجتماعات اینچنینی شرکت کرده اند، ۹ نفر بوده است.

استاندار خوزستان از ابتلای پنج نفر از افرادی که برای موجهات شغلی از منزل خارج می‌شوند خبر داد و عنوان کرد: افرادی که باید به سر کار بروند حتما باید موارد بهداشتی و توصیه ها را جدی بگیرند و با کار کردن، جان خود را به خطر نیاندازند.

شریعتی با بیان اینکه مبادی ورودی و خروجی استان به شدت کنترل سختگیرانه می‌شوند، یادآور شد: بسیاری از موارد ابتلا در استان به دلیل سفر همشهریان به استان های آلوده بوده است. به همین دلیل کنترل مبادی خروجی به اندازه مبادی ورودی مهم است.

وی ۸۱ درصد از ۳۲ نفر فوت شده بر اثر ابتلا به کرونا در استان را دارای بیماری زمینه ای خواند و گفت: ۱۹ درصد افراد فوت شده سالم بوده اند. همچنین بیش از ۸۰ درصد این ۱۹ درصد، سن بالای ۶۰ سال و ۲۰ درصد سن زیر ۶۰ سال داشته اند‌.

استاندار خوزستان، ادامه داد: ۲۳ درصد از ۸۰ درصد موارد فوت شده بر اثر بیماری زمینه ای، ۱۹ درصد، بیماری قلبی و دیابتی و ۱۵ درصد دارای بیماری ریوی بوده اند.

وی افزود: میانگین سنی افراد فوت شده ۶۲ سال و میانگین سنی افراد مبتلا به کرونا ویروس ۵۲/۲ سال است. و بیشترین سن مرگ‌ و میر نیز میان ۶۰ تا ۷۴ سال است.

شریعتی ۶۳ درصد افراد فوت شده را مرد و ۳۷ درصد از آنها را زن عنوان کرد و یادآور شد: شرق اهواز با ۴۳ مورد بیشترین منطقه ابتلا، و پس از آن، غرب اهواز با ۳۸ مورد، بیشترین ابتلا را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: با در نظر گرفتن درصد ابتلا در هر ۱۰۰ هزار نفر، شهر اندیمشک با ۲۴ مورد ابتلا در صدر و پس از آن شهرستان های شوشتر، شادگان، خرمشهر، آبادان، شرق اهواز و غرب اهواز قرار دارند.

استاندار خوزستان ادامه داد: از ۲۲۱ مورد ابتلا تا کنون، ۸۵ نفر بهبود پیدا کرده و ترخیص شدند، ۳۲ نفر فوت کرده و ۱۰۴ نفر بستری هستند و با در نظر گرفتن این آمار درصد فوت شدگان ما نسبت به مبتلایان، ۱۴/۱ درصد است که نسبت به روزهای نخستین که ۲۰ درصد بود با بهبود روند مراقبت ها و اقدامات دیگر کاهش داشته است. اما هنوز کار ادامه دارد و باید درصد موارد فوت شده کاهش یابد.

شریعتی گفت: در بیمارستان رازی اهواز به عنوان مرکز درمان کرونا ویروس، ۸۶ مورد مبتلا به کرونا بستری هستند که از این تعداد ۸ مورد فوت کرده و ۳۹ نفر بستری و ۳۹ نفر دیگر نیز بهبود یافته اند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه ۲۰ درصد بیمارانِ حاد و بحرانی در چین فوت کرده اند، تاکید کرد: این میزان در جهان ۱۹/۶ درصد و در خوزستان ۱۴ درصد است.

وی مناطق کیانپارس با ۱۴ مورد ابتلا، گلستان با ۵ مورد ابتلا، فرهنگ شهر و کوی علوی هرکدام با ۳ مورد ابتلا را در غرب اهواز و مناطق کوروش و مهدیس هر کدام با ۵ مورد ابتلا، پاداد با ۴ مورد ابتلا و آخر آسفالت، باهنر و حصیر آباد هر کدام با ۳ مورد ابتلا را مناطقی عنوان کرد که بیشترین موارد ابتلا به بیماری را داشته اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با هوشمندی کار دنبال می‌شود و به زودی با همکاری مخابرات حتی می‌توانیم‌ مشخص کنیم که بیمار مبتلا در ده روز گذشته با چه کسانی در ارتباط بوده اند.

استاندار خوزستان از کاهش ۵۲/۳ درصدی کاهش تردد از محور بهبهان خبر داد و گفت: خروج از استان از این شهرستان نیز ۲۶ درصد کاهش داشته است. همچنین در محور اندیمشک- پل دختر نیز نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۸/۷ درصد در ورودی و ۲۹/۷ درصد در خروجی کاهش داشته ایم، اما باید تردد از این میزان نیز کمتر باشد و کنترل سختگیرانه تری اعمال شود و به مردم گوشزد شود که در خانه بمانند و از مسافرت های غیر ضروری پرهیز کنند.

وی ضمن ابراز همدردی با خانواده های جانباختگان بر اثر ابتلا به کرونا ویروس در استان، خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم بر این بیماری فائق شویم باید همه با هم و در کنار هم اقدامات پیشگیرانه را جدی بگیریم.

استاندار خوزستان با تاکید بر این نکته که مردم نقش اصلی در کنترل این ویروس را بر عهده دارند و ما نقش حمایتی را ایفا می کنیم، گفت: هم مردم و هم مسئولین باید شیوه و رفتار خود در زندگی را در مواجهه با این ویروس اصلاح کنند؛ اگر چنین نکنیم ویروس پیروز خواهد شد.

وی نقش خود مراقبتی مردم را محور اصلی پیشگیری عنوان کرد و افزود: اگر جان و زندگی خود و اطرافیان خود را دوست دارید، جز برای انجام کارهای ضروری از منزل خارج نشوید؛ اگر پدر و مادر هایتان برای شما عزیز هستند با توجه به اینکه این بیماری بیشتر به افراد بالای ۶۰ سال آسیب میزند، از منزل خارج نشوید. ممکن است خودتان در برابر بیماری دوام بیاورید اما ویروس را به عزیزان خود منتقل کرده و سلامتی آنها را به خطر خواهید انداخت و شاید خروج آنها از بیماری سخت و یا غیر ممکن باشد.

شریعتی خطاب به والدین نیز گفت: به فرزندان خود اجازه خروج از منزل را ندهید این بیماری ۱۴ تا ۲۱ روز دوره نهفته دارد و فرد مبتلا ناقل بیماری است، پس هوشیار باشید.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه ما تا آخر در کنار شما ایستاده ایم‌، گفت: به سفرهای نوروزی و دید و بازدیدهای عید نروید، در مراسم چهارشنبه سوری و پنج شنبه آخر سال شرکت نکرده و در خانه بمانید؛ ما اسکان‌ مسافران نوروزی را به صفر رسانده ایم و تاکید کرده ایم مسافران به خوزستان سفر نکنند.

وی با تاکید بر اینکه خط قرمز من در مدیریت استان، سلامت مردم است، عنوان کرد: هر تدبیری لازم باشد به کار خواهیم گرفت تا سلامت مردم حفظ شود، باید زنجیره انتقال را بشکنیم، در اجتماعات شرکت نکنیم، با سفر رفتن جان خود و دیگران را به خطر نیندازیم.

شریعتی ادامه داد: از مسئولین نیز درخواست میکنم از تعداد کارمندان بکاهند و اگر کار با ۳ نفر راه می‌افتد، ۱۰ نفر را به سر کار نکشانند.

وی در پایان تاکید کرد: دستور العمل‌های دانشگاه های علوم پزشکی سطح استان را جدی بگیرید؛ اگر مجبور شوم برای حفظ سلامتی شما تصمیمات سخت خواهم گرفت؛ اگر ضرورت اقتضا کند با کسانیکه از روی غفلت باعث انتقال بیماری می شوند برخورد قانونی خواهد شد تا سلامت جامعه به خطر نیفتد؛ امیدوارم به لطف حق، همیاری مردم و تلاش کادر درمان بر این ویروس فائق آمده و آن را شکست دهیم.

 

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز