خبرگزاری کار ایران

چنگلوایی مطرح کرد:

پیش بینی افزایش ۸۰ درصدی برداشت کلزا در خوزستان/ همه امکانات لازم برای یک برداشت خوب مهیا است

asdasd
کد خبر : ۸۸۰۲۵۵

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با توجه به وضعیت خوب مزارع در خوزستان، پیش‌بینی می‌کنیم نسبت به سال زراعی گذشته، با ۱۰ درصد رشد در تولید گندم و ۸۰ درصد افزایش تولید دانه روغنی کلزا روبه‌رو باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، کیخسرو چنگلوایی عصر امروز، دوشنبه ۱۲ اسفندماه در جلسه هماهنگی کشت کلزا که در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان بزرگترین تولید کننده گندم کشور است، فصل گذشته ۱۷ درصد کل خرید کشور در استان خوزستان رقم خورد.

وی افزود: آنچه حساسیت خوزستان را افزایش میدهد این است که در یک بازه زمانی کوتاه مدت ۴۵ روز تا دو ماهه،  ۳/۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شامل گندم، جو، کلزا، چغندر قند، نباتات علوفه ای، سیب زمینی و پیاز باید برداشت شود.

چنگلوایی ادامه داد: ما یکی از معدود استان هایی هستیم که برداشت اول را داریم و اگر ناهماهنگی در این میان رخ دهد، بیشتر ضرر می کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه در استان خوزستان بیش از ۷۵ درصد واردات نهاده های کشاورزی از طریق بندر امام صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل حجم زیادی از کامیونها به آن سمت رفته و ممکن است برای حمل و نقل درون و برون استانی با مشکلاتی مواجه شویم به همین سبب باید از قبل اقداماتی نظیر تدارک کمباین ها و تجهیز مراکز خرید را با برنامه ای منسجم، کارشناسی و زمان بندی شده فراهم کنیم.

وی عنوان کرد: این جلسه برای هماهنگی های نهایی انجام شده است و تلاش می کنیم قبل از آغاز سال جدید برداشت را شروع کنیم.

چنگلوایی با اشاره به اینکه هفته آینده جلسه ستاد برداشت با حضور استاندار خوزستان برگزار خواهد شد، بیان کرد: کمباین ها به اندازه کافی تدارک دیده شده و اجازه نمی دهیم در امر برداشت برای مشکلی برای کشاورزان ایجاد شود.

وی در خصوص تهیه سوخت مورد نیاز کمباین ها، خاطرنشان کرد: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی این نوید را به ما داده است که در زمینه تامین سوخت با مشکلی مواجه نخواهیم بود.

چنگلوایی ادامه داد: همه ابزار های مورد نیاز برای یک برداشت خوب و به موقع را در اختیار داریم‌ و هماهنگی های لازم صورت گرفته است، همچنین بیش از ۱۷۰ اکیپ مسئولیت نظارت بر برداشت و تنظیم کمباین ها را به عهده دارند تا کمترین میزان ریزش را داشته باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گفت: امیدواریم مانند سال های گذشته و با توجه به وضعیت خوب مزارع برداشت خوبی داشته باشیم، پیش بینی می کنیم نسبت به سال زراعی ۹۷-۹۸ با حداقل ۱۰ درصد رشد در گندم و ۸۰ درصد افزایش تولید در دانه روغنی کلزا روبرو باشیم.

چنگلوایی یاد آور شد: سال گذشته با وجود مشکلاتی که در حمل و نقل وجود داشت؛ بهترین سال در جابجایی گندم در داخل و بیرون از استان را داشتیم.

وی در خصوص پیش گیری های لازم برای سیلاب احتمالی فروردین ماه سال ۹۹، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت خالی که در سدها وجود دارد و از طرفی مدیریت خروج آب از سد ها، فکر نمی کنم‌ مشکل خاصی وجود داشته باشد البته سازمان های متولی سیل بند ها را در مناطق پر خطر احداث و ترمیم کردند ما نیز اطلاع رسانی های لازم به کشاورزان را انجام داده ایم.

وی اظهار امیدواری کرد: امیدواریم که در سیلاب احتمالی پیش رو اتفاقی مانند فروردین سال گذشته با توجه به تجریه ای که کسب شده رخ ندهد؛ چرا که براساس این‌ تجربه مدیریت شده و کارهای پیش بینی و پیش آگاهی به لحاظ سازه ای و نرم افزاری در استان انجام شده است.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز