خبرگزاری کار ایران

در دومین روز نمایشگاه گردشگری صورت گرفت؛

رونمایی از دو مانتوی بومی خوزستان در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران

asdasd
کد خبر : ۸۷۱۷۵۰

در دومین روز از سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌وسومین نمایشگاه ملی صنایع دستی تهران، از دو دست مانتو با طراحی بومی خوزستان با عنوان "مانتوی آبادان" و "مانتوی خوزستان" در غرفه این استان رونمایی شد.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، قدرت‌‌اله طمیمیان معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مدیرکل منطقه آزاد اروند در حاشیه برگزاری این مراسم درخصوص این رونمایی، اظهار داشت: این مراسم باحضور سیدحکمت‌اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، جمال عامری‌نسب و سجاد پاک‌گهر رؤسای ادارات میراث فرهنگی آبادان و خرمشهر و همچنین طراحان این دو مانتو در غرفه اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان برگزار شد.

وی با بیان این‌که طراحی این دو مانتو براساس موازین شرعی و فرهنگ اسلامی و نیز فرهنگ بومی خوزستان و منطقه آزاد اروند طراحی شده است، افزود: بنا داریم در گام بعد با تولیدکنندگان پوشاک وارد مذاکره شویم تا تولید این دو مانتو را بصورت انبوده در بازار داشته باشیم و آن‌ها را عرضه کنیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مدیرکل منطقه آزاد اروند بااشاره به این‌که مانتوی آبادان توسط زهرا فضلی طراحی شده است، گفت: در این مانتو از دو رنگ شتری و آبی استفاده شده است که استفاده از رنگ شتری به دلیل خاک آبادان و رنگ آبی نیز نماد آب در این مانتو است.

وی ادامه داد: بدنه مانتو نیز شامل یک زیری و یک کت است که کت به رنگ خاک‌های آبادان و آستین‌ها نیز به رنگ آبی که نماد بهمنشیر است مزین شده است؛ ضمن این‌که روی یکی از آستین‌ها نیز طرح گل لاله کار شده که نماد شهدای هشت سال دفاع مقدس است.

طمیمیان خاطرنشان کرد: به دلیل گره خوردن فرهنگ ما به پوشش‌های باوقار، این مانتو کاملاً بصورت بلند و پوشیده طراحی شده است.

وی با بیان این‌که روسری کار نیز به رنگ روسری و شال‌های زنان عرب با ترکیب رنگ نقره‌ای طراحی شده است، افزود: در مجموع کل طرح مانتو براساس تاریخ ساسانیان طراحی شد، چراکه آبادان پیشینه‌ای به قدمت ساسانیان را دارا است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مدیرکل منطقه آزاد اروند با اشاره به دیگر مانتوی رونمایی‌شده در این نمایشگاه که مانتوی خوزستان نام دارد، گفت: طراحی این مانتو توسط گروه مد و پوشاک راوی انجام و اولین رونمایی آن به صورت رسمی در نمایشگاه گردشگری امسال انجام شده است.

وی درباره ویژگی‌های طراحی این مانتو، توضیح داد: برخلاف مانتوی آبادان که کاری انتزاعی و ذهنی بود، مانتوی خوزستان دارای نمادهایی از استان خوزستان در طرح خود است که هرفرد با دیدن مانتو متوجه نمادها می‌شود.

طمیمیان در ادامه عنوان کرد: در این کار، رنگ مانتو سیاه است که به ذخایر نفتی استان اشاره دارد و علاوه بر این، در تنه و شماتیک مانتو از نخل که نماد اصلی خوزستان است استفاده شده است؛ همچنین در آستین‌ها نیز از دو طرح مثلثی شکل استفاده شده است که نمای آرامگاه دانیال نبی را به تصویر می‌کشد.

وی تصریح کرد: در رویه مانتو نیز به طرح زیگورات چغازنبیل اشاره شده که نشانگر تمدن‌های موجود در خوزستان است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مدیرکل منطقه آزاد اروند، بیان کرد: یک پرستو نیز روی یکی از شانه‌های مانتو نقش بسته که اشاره به آرادی‌خواهانی دارد که در هشت سال دفاع مقدس تلاش کردند تا خوزستان از حصر خارج شود.

وی در خصوص همکاری مشترک با میراث فرهنگی خوزستان در نمایشگاه امسال، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های نمایشگاه امسال تهران برای منطقه آزاد اروند، همکاری مشترک با اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان بود که پیامدهای بسیار مثبتی تاکنون داشته است که به همین دلیل جا دارد مراتب تقدیر خودم از آقای موسوی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان را به دلیل این همکاری مؤثر اعلام کنم.

طمیمیان با بیان این‌که نتیجه این همکاری قطعاً باعث معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی و صنایع دستی استان خواهد شد، اظهار امیدواری کرد: ما در کنار اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان بتوانیم زنجیره‌ای در حوزه صنعت گردشگری، صنایع دستی و سایر موضوعات مربوط به‌وجود آوریم و استان خوزستان و منطقه آزاد اروند را بدون توجه به حدود جغرافیایی سیاسی و حواشی متعدد به همه گردشگران دنیا و کشور معرفی کنیم.

رونمایی از دو مانتوی بومی خوزستان در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران

رونمایی از دو مانتوی بومی خوزستان در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران

رونمایی از دو مانتوی بومی خوزستان در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز