خبرگزاری کار ایران

الیاسی نیا خبر داد:

راه اندازی سیستم فراز­آوری با گاز در میدان نفتی پارسی نفت و گاز آغاجاری

asdasd
کد خبر : ۸۶۳۰۹۸

مدیر امور فنی شرکت نفت و گاز آغاجاری گفت: با تلاش کارشناسان فنی و عملیات این شرکت و همکاری و مشارکت مهندسی نفت و مدیریت مهندسی ساختمان مناطق نفتخیز جنوب‌، برای اولین بار چاه شماره 44 در میدان پارسی با استفاده از سیستم فرازآوری با گاز راه اندازی و در مدار تولید قرار گرفت.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، الیاسی نیا اظهار داشت: میدان پارسی یکی از میادین بزرگ شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، به ابعاد 36 کیلومتر طول و 7 کیلومتر عرض می باشد که جنس سنگ این مخزن عمدتاً کربناته شکافدار بوده و از این رو تولید از این میدان به شدت وابسته به سیستم شکاف طبیعی مخزن می باشد.

وی افزود: تولید از این میدان از شهریور سال 1345 پس از حفر چاه های تولیدی و ایجاد تأسیسات تفکیک نفت و گاز آغاز گردید. این مخزن بدلیل نداشتن مکانیسم های رانشی قوی مانند آبده فعال و عدم تزریق گاز طبق برنامه، با تولید و گذشت زمان، با افت فشار زیاد مواجه گردیده که سبب کاهش شدید دبی تولید نفت مخزن طی سالیان گذشته شده است. از این رو امکان تولید از تعداد زیادی از چاه­ها بدلیل پایین بودن فشار جریانی ناشی از فاصله طولانی چاهها و مسیرهای جریانی در منطقه تپه ماهوری و کوهستانی میدان، عملاً وجود ندارد.

مدیر امور فنی شرکت آغاجاری در خصوص این روش، توضیح داد: پس از بررسی های فنی، روش­ فرازآوری مصنوعی جهت بهره برداری از چاه های کم فشار میدان پارسی پیشنهاد و انشعابی ­6 اینج از خط خروجی ایستگاه تزریق گاز-700 اخذ و حلقه فرازآوری به طول 7 کیلومتر تا چاه های شماره 44 و 59 احداث گردید؛ بنابراین با تلاش و پیگیری مستمر عوامل ذیربط در شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، احداث شیرخانه فرازآوری با گاز درمجاورت چاه شماره 69 پارسی (تزریقی گاز)، اتصال ادوات و تسهیلات سر چاهی فرازآوری با گاز بر روی چاه های شماره 44 و 59 پارسی، احداث شیرخانه در ورودی محوطه چاهها و اتصال به خط لوله گودال سوخت، نصب کاهنده حرارتی، نصب شیر یکطرفه، سیستم اندازه گیری جریان و اتصال به لوله مغزی چاه ها انجام گردیده و چاه مذکور در دی ماه امسال با استفاده از فرازآوری با گاز با دبی 1 هزار بشکه در روز راه اندازی و در مدار تولید قرار گرفت.

وی گفت:‌ از مزایای این روش می توان مقرون به صرفه بودن آن در مقایسه با سایر روش های فرازآوری مصنوعی از جمله پمپ های درون چاهی و سرچاهی، با توجه به منبع گاز ارزان و در دسترس و عدم نیاز به احداث واحد تقویت فشار و تزریق گاز با توجه به تامین ­گاز فراز آوری از ایستگاه تزریق گاز 700 پارسی و استفاده از امکانات، تجهیزات و ادوات موجود، است.

الیاسی نیا ادامه داد:‌با توجه به موفقیت آمیز بودن این سیستم و راه اندازی چاه شماره 44 پارسی، بررسی جهت تولیدی نمودن سایر چاه های کم فشار این میدان (از قبیل چاه های شماره 43، 63، 85 و 87 پارسی) و چاه های کم فشار میدان پرنج که همجوار این میدان می باشند، در برنامه قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز