خبرگزاری کار ایران

انتقال پایه ‎ستون‎های هخامنشی باغ‎ موزه هفت‎تپه به مرکز پژوهشی پایگاه میراث جهانی چغازنبیل

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۰۸۸

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه گفت: پایه‎ستون‎های هخامنشی موجود در باغ‎موزه این پایگاه به منظور حفاظت بیشتر و مکان‎یابی جدید، به بخش پژوهشی چغازنبیل و هفت‎تپه منتقل شدند.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، عاطفه رشنویی امروز دوشنبه 30 دی‎ماه از انتقال پایه‎ستون‎های هخامنشی واقع در ورودی باغ‎موزه هفت‎تپه به مرکز پژوهشی پایگاه چغازنبیل و هفت‎تپه خبر داد و اظهار داشت: این پایه‎ستون‎های زنگوله‎ای هخامنشی احتمالاً در زمان افتتاح موزه هفت‎تپه در دهه چهل شمسی از محوطه آپادانا در نزدیکی شوش به این محوطه منتقل شده بودند.

وی بیان کرد: این پایه‎ستون‎ها در معرض مستقیم عوامل مخرب محیطی مانند نور شدید خورشید، باران‎های سیل‎آسا و عوامل انسانی ناشی از عدم شناخت و برخورد با آثار تاریخی قرار داشتند که به منظور حفاظت بیشتر به حیاط مرکزی بخش پژوهشی چغازنبیل و هفت‎تپه منتقل شدند.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‎تپه عنوان کرد: به منظور جلوگیری از وارد شدن شوک ناشی از جابه‎جایی و انتقال از مکانی که پایه‎ستون‎ها در آن به تعادل رسیده‎اند، تمهیدات و تجهیزات لازم برای جابجایی این پایه‎ستون‎ها پس از انجام مطالعات تاریخی و بررسی‎های محیطی به کار بسته شدند.

رشنویی خاطرنشان کرد: همچنین پس از این جابه‎جایی، مطالعات پاکسازی و آسیب‎زدایی پایه‎ستون‎ و مکان‎یابی جدید برای آن‎ها در دستور کار قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز