خبرگزاری کار ایران

بانک سفال ارجان و چگاسفلی راه‎اندازی می‎شود

asdasd
کد خبر : ۸۵۸۹۸۶

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی با اشاره به آغاز فصل جدیدی از پژوهش، مطالعه و حفاظت در این پایگاه، گفت: پایگاه ارجان و چگاسفلی در راستای اقدامات پژوهشی خود، به ایجاد بانک سفال از راه داده‎های باستان‎شناسی اقدام کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا اهواز و به نقل از روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، احسان شیخ‎بارانی اظهار داشت: پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی در نظر دارد سفال‎های شاخص و قابل مطالعه در محوطه تاریخی ارجان و چگاسفلی که پیش از این توسط تیم‎های پژوهشی باستان‎شناسی جمع‎آوری، دسته‎بندی و مطالعه شده‎اند را به صورت هدفمند در قالب یک مجموعه با عنوان بانک سفال راه‎اندازی نماید.

وی گفت: ایجاد بانک سفال، مرکز پژوهش ارزنده‌ای ایجاد خواهد کرد که در آن همه اشیاء سفالی براساس قدمت، زمان کشف  و سایر اطلاعات تفکیک و دسته‎بندی خواهند شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی افزود: در این بانک، تکه و قطعات قابل مطالعه که از کاوش‌ها و در طول سالیان به دست آمده‎اند، قرار خواهند گرفت و پژوهشگران، محققان، دانشجویان رشته‌های باستان‎شناسی و علاقه‎مندان به تاریخ می‎توانند در پژوهش‌های خود برای کسب اطلاعات منطقه‌ای و باستانشناسی از آن‎ها استفاده کنند.

وی با بیان این‎که آثار سفالی موجود در این بانک، مربوط به دوره‎های مختلف پیش از تاریخی، تاریخی (ساسانی، اشکانی، عیلامی و ...) و نیز دوره اسلامی هستند، بیان کرد: این سفال‎ها علاوه بر آن‎که برای انجام کار‌های پژوهشی جمع آوری و نگهداری می‌شوند، گردشگران و علاقه‎مندان نیز می‎توانند از آن‎ها دیدن کنند.

شیخ‎بارانی ضمن تقدیر از تلاش‎های فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاه‎های وزارت میراث فرهنگی، سیدحکمت‎اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان و عباس مقدم پژوهشگر محوطه تاریخی ارجان و چگاسفلی به دلیل همکاری در راستای ایجاد بانک سفال ارجان و چگاسفلی، تصریح کرد: به یاری خدا طی ماه های آینده شاهد راه‎اندازی این بانک سفال به طو رسمی در پایگاه خواهیم بود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی خاطرنشان کرد: مکان موردنظر برای ایجاد بانک سفال آماده و در اختیار کارشناسان مربوط قرار گرفت و این بانک تا دو ماه آینده و پیش از پایان سال جاری به صورت رسمی گشایش خواهد یافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز