خبرگزاری کار ایران

برپائی آئین یلدا با هنر‌نمایی دانش‌آموزان یک دبستان در اهواز

asdasd
کد خبر : ۸۴۹۸۰۸

به مناسبت فرارسیدن بلندترین شب سال،دختران دبستانی در اهواز مراسم شب یلدا را در حضور مربیان و پدران ومادران خود در مدرسه شان جشن گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان و به نقل از  روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، غلامرضا جلیلی‎نیا رئیس اداره میراث فرهنگی اهواز اظهار داشت: این مراسم با حضور دانش‎آموزان، اولیای آنها، معلمان و کادر آموزشی دبستان و با شرکت برخی از مسئولان محلی از جمله سیروس حسین‎پور رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه دو اهواز و پیمان عباسوند معاون شهردار منطقه هفت اهواز برگزار شد و طی آن دانش‎آموزان ضمن جشن گرفتن شب یلدا، با این شب به عنوان بلندترین شب سال آشنا شدند .

این مراسم را اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز با همکاری اداره آموزش و پرورش ناحیه دو شهرستان در یک دبستان دخترانه غیردولتی "چکاوک" برگزار کرد.

وی با بیان این‎که این جشن در راستای معرفی آئین و فرهنگ کهن ایران‎زمین برپا شد، هدف از اجرای آن را آشنایی هرچه بیشتر کودکان با آداب و رسوم شب یلدا و ایجاد فضایی شاد و مفرح برای آنان عنوان کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز افزود: در این برنامه شاد و مفرح، دانش‎آموزان با نشستن دور کرسی و چیدمان جذابی که برای این منظور انجام شده بود یاد و خاطره پدر بزرگ‎ها و مادر بزرگ‎ها به عنوان بزرگان خانواده گرامی داشتند.

وی بیان کرد: در این برنامه دانش‎آموزان با نشستن دور کرسی شب یلدا عکس یادگاری گرفتند و مهمانان مراسم که با آجیل و شیرینی و میوه‎هایی مانند هندوانه و انار پذیرایی شدند، همچنین دانش‎آموزان با کمک والدین میوه‎ها را به اشکال زیبا و مختلف میوه‎‎آرایی کردند و در معرض نمایش هم مدرسه‎ای‎های خود گذاشتند.

جلیلی‎نیا خاطرنشان کرد: برپایی سیاه‎چادر، کُرسی و سفره شب یلدا، نمایشگاه صنایع دستی باحضور صنعتگران اهواز، شاهنامه‎خوانی و قصه‎گویی توسط ننه‎سرما از جمله برنامه‎های آئین سنتی شب یلدا بود که در مدرسه چکاوک اجرا شد و در پایان نیز هدایایی به دانش‎آموزان اهدا شد.

 شب یلدا یا شب چله آخرین روز آذرماه، شب اول زمستان و درازترین شب سال است. ایرانیان باستان با باور این‎که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر شده و تابش نور ایزدی افزونی می‎یابد، آخر پائیز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‎خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‎کردند. جشن‎هایی که در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است. این جشن مراسمی آریائی است و پیروان میتراییسم آن را از هزاران سال پیش در ایران برگزار می‎کرده اند. یلدا روز تولد میترا یا مهر است. این جشن به اندازه زمانی که مردم فصول را تعیین کردند کهن است.

برپائی آئین یلدا با هنر‌نمایی دانش‌آموزان  یک دبستان  در اهواز

برپائی آئین یلدا با هنر‌نمایی دانش‌آموزان  یک دبستان  در اهواز

برپائی آئین یلدا با هنر‌نمایی دانش‌آموزان  یک دبستان  در اهواز

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز