خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری:

ساخت روگذر شوش در حریم با ثبت جهانی مغایرتی ندارد

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۹۹۶

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: ساخت روگذر شوش در حریم با ثبت جهانی مغایرتی ندارد.

به‌ گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، بهروز عمرانی اظهار داشت: برای ساخت روگذر شوش- دزفول باید علاوه بر اینکه به عرصه و حریم ملی و جهانی آن توجه کرد باید به مسائل اجتماعی مردم نیز توجه شود.

وی افزود: این پژوهشگاه 83 عضو هیئت‌ علمی و 100 نفر کارشناس غیر هیئت‌ علمی دارد. در سال گذشته 181 فعالیت عمده در حوزه میدانی در قالب باستان‌شناسی، تعیین عرصه و حریم برای استان‌ها انجام شد.

عمرانی تصریح کرد: کاوش‌های باستان‌شناسی در قالب پرسش مهر و نجات‌بخشی انجام می‌شود. در طرح توسعه کشور قبل از اجرای کارهای گازرسانی، آب‌رسانی، احداث بزرگراه‌ها، اتوبان‌ها و… باید در فاز صفر مطالعاتی بررسی کنیم که این طرح آسیبی به بخش‌هایی از میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس وارد نمی‌کند.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری بیان کرد: انجام پروژه‌های بزرگ باستان‌شناسی در مجموعه شهداد، شهر سوخته، جیرفت و... می‌تواند در زمینه شناسایی تطور فرهنگی کمک کند.

وی افزود: با کشورهای آلمان، اتریش، فرانسه، ایتالیا و چین در حوزه‌های مختلف برنامه‌های مشترکی اجرا کردیم.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: در فصل‌های بعد قراردادهایی با کشورهای ارمنستان و گرجستان نیز منعقد خواهیم کرد تا کاوش‌های دوطرفه داشته باشیم و محدودیت‌هایی برای عقد چنین تفاهم‌هایی در حوزه باستان‌شناسی و میراث‌فرهنگی با کشورهای همسایه وجود ندارد.

وی بیان کرد: بر روی نقشه باستان‌شناسی 40 سال کارکردیم و در دو سال گذشته در پژوهشکده باستان‌شناسی مدل داده‌ها تغییر کرد و در سامانه‌ای که با همکاری دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران راه‌اندازی کردیم بیش از 100 هزار رکورد ثبت‌شده است، امیدواریم با تأمین اعتبارات لازم بتوانیم طی 10 سال آینده، نقشه باستان‌شناسی را تکمیل کنیم و شمارگان آن را به بیش از یک ‌میلیون برسانیم.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ادامه داد: اکنون در حال آماده‌سازی اطلس غذایی دانش بومی هستیم تا بتوانیم مطالعاتی برای واحدهای بوم‌مگردی تهیه کنیم. درعین‌حال طرح ملی اطلس زبانی ایران مطرح‌ شده و مطالعات زبان‌شناسی در جریان است و 11 هزار رکورد از آبادی‌های دارای بیش از 10 خانوار تهیه ‌شده تا گویش‌های محلی تهیه شوند؛ چراکه این روزها با توجه به خشک‌سالی شاهد افزایش مهاجرت‌ها هستیم و خطر از بین رفتن گویش‌های محلی احساس می‌شود. این اطلس در قالب 105 واژه و 36 جمله است و موضوعات طبیعت، زبان، خانواده و... در برمی‌گیرد.

عمرانی تصریح کرد: در حوزه آموزش و احیاء هنرهای سنتی نیز ورود کرده‌ایم چنانکه زری‌بافی و مخمل‌بافی را احیا کردیم و توانستیم دستگاه مخمل‌بافی‌ درست کنیم که به جای سه نفر، یک نفر می‌تواند با آن کار کند و اندازه دستگاه نیز کوچک شده است. اگر ما بتوانیم با دستگاه جدید مخمل‌های خوب تولید کنیم، در اقتصاد روستا موثر خواهد بود.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری درباره حفاظت و مرمت آثار گفت: اگر حفاظت‌ها به درستی انجام شود می‌توانیم شرایطی برای فعالیت سایت موزه‌ها ایجاد کنیم. در حال حاضر نیز بیش از 600 موزه در کشور فعال هستند و حفاظت پیشگیرانه و حفاظت مرمتی در خصوص آنها در جریان است، 18 آزمایشگاه و کارگاه حفاظت و مرمت در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری فعال هستند. در این زمینه جلساتی را برای امنای اموال و مسئولان موزه‌ها برگزار می‌کنیم.

وی ثبت میراث طبیعی در فهرست جهانی و توجه به حساب‌های اقماری گردشگری از دیگر برنامه‌های پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری دانست و افزود: «مطالعات حساب‌های اقماری گردشگری در حال انجام است.

عمرانی با بیان این‌که در برنامه ششم توسعه در مواردی حوزه ایران فرهنگی معرفی شده است، تصریح کرد: 2 میلیون و 500 هزار کیلومتر مربع پیوندهای میراث‌فرهنگی داریم و اقدامات مختلفی در این زمینه در کشورهای پاکستان، قفقاز جنوبی و آسیای میانه انجام دادیم.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به برگزاری آیین‌های نوروز و یلدا، اظهار کرد: «هم‌زمانی نوروز 99 با ماه شعبان موجب شد تا ظرفیت‌های خوبی برای پیوند ایران اسلامی داشته باشیم و تاکنون 2700 رکورد در سراسر کشور مرتبط با آیین‌های نوروز و یلدا به ثبت رسیده است.

وی درباره انجام کاوش‌های نجات‌بخشی گفت: در قانون ذکر شده تا پروژه‌های بزرگ عمرانی باید در آغاز فاز صفر موضوع امکان‌سنجی و پیوست‌های محیط زیستی و میراث‌فرهنگی را اعمال کنند. هرچند ممکن است در تفسیر طرح‌های بزرگ نیازمند اصلاح باشیم، اما 50 درصد پروژه‌هایی که از نظر ما پروژه بزرگ هستند، این مهم را محقق می‌کنند.

عمرانی بیان کرد: در حال حاضر 300 پروژه سدسازی در دستور کار قرار دارد اما ما نمی‌دانیم کدام‌یک از آنها در چه زمانی به بهره‌برداری خواهند رسید، به این منظور نیاز است تا براساس مفهوم توسعه پایدار پیش برویم. البته معتقدیم که هنوز مفهوم توسعه پایدار در کشور به شکل واحد درک نشده و باید تمام دستگاه‌ها در این زمینه مشارکت کنند.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به کاهش 20 درصدی بودجه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در سال 99 اشاره کرد و گفت: «در سال جاری 450 میلیارد ریال بودجه برای ما در نظر گرفته شده بود، اما با وجود افزایش 15درصدی هزینه‌های عمومی، بودجه پژوهشگاه برای سال آینده به 370 میلیارد ریال  کاهش یافته است.

علیرضا قلی‌نژاد معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در ادامه افزود: شعار امسال هفته پژوهش با عنوان اثربخشی فناوری ارزش آفرین و رونق تولید نام‌گذاری شده است.

وی افزود: در سال 97 نخستین مرکز نوآوری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با محوریت تمرکز بر روی کسب و کارهای باز در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در خانه تاریخی سرهنگ ایرج واقع در محله عودلاجان راه‌اندازی شد.

منیژه هادیان سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در این نشست، تصریح کرد: بیش از 600 موزه و میلیون‌ها اثر تاریخی در سراسر کشور داریم که باید از آنها حفاظت و نگهداری شود. در این راستا پروژه‌هایی تحت عنوان موزه سبز طی دو سال گذشته در پژوهشگاه با موضوع ارزیابی شرایط محیطی آثار در موزه های دولتی و خصوصی آغاز شده است.

وی افزود: شرایط نگهداری آثار با توجه به اقلیم‌های مختلف متفاوت است به این دلیل با توجه به اقلیم مناطق مختلف، تعدادی موزه به عنوان پایلوت مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند. در تهران 9 موزه از مناطق مختلف برای این پایش در نظر گرفته شده است و آثار موجود در آنها از نظر سالن نمایش، دما، رطوبت، نور و آلاینده‌ها بررسی می‌شود تا بتوانیم در آینده به یک سند راهبردی و خط مشی مشخص برسیم.

گفتنی است، هفته پژوهش 23 آذرماه با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در موزه ملی آغاز به کار می‌کند و قرار است از 75 عنوان کتاب در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری در این هفته رونمایی شود ضمن آنکه بازتولید و چاپ و نشر چندین جلد کتاب دیگر نیز انجام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز