خبرگزاری کار ایران

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان :

بیش از 75 اثر تاریخی خوزستان در همایش میراث صنعتی ثبت ملی شد

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۷۱۳

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: در نخستین همایش ملی ثبت میراث صنعتی کشور که در بندر ماهشهر برگزار شد، بیش از 75 اثر از خوزستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، سیدحکمت‎اله موسوی امروز چهارشنبه 20 آذرماه با اشاره به برگزاری اولین همایش ثبت آثار صنعتی کشور در استان خوزستان و شهرستان بندر ماهشهر، اظهار داشت: هدف این همایش بررسی پرونده‎های ثبتی آثار تاریخی با محوریت آثار تاریخی صنعتی بود.

وی با بیان این‎که در این همایش از استان خوزستان بالغ بر 130 پرونده ثبتی ارائه شد که که نیمی از آن‎ها پرونده‎های مربوط به آثار صنعتی و مابقی غیرصنعتی بودند، افزود: آثار صنعتی ارائه ‎شده از سوی خوزستان، عمدتاً در حوزه راه‎آهن شامل ایستگاه‎ها، پل‎ها، تونل‎ها و مجموعه‎های مرتبط بودند که نیاز بود به ثبت برسند تا به تبع آن تعیین محدوده و ضوابط شوند؛ چراکه این موضوع زمینه‎ساز ثبت جهانی راه‎آهن سراسری جمهوری اسلامی را در یونسکو فرآهم می‎آورد.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان تصریح کرد: پرونده‎های ارائه شده از سوی استان خوزستان از شهرستان‎هایی همچون بندر ماهشهر، اهواز، اندیمشک، دزفول، خرمشهر و هفتکل بودند؛ در حالی که حدود 115 پرونده ثبتی نیز از سایر شهرهای کشور به این همایش آمد که بیشتر آن‎ها آثار صنعتی بودند.

وی در ادامه به آثار ثبت شده از استان خوزستان در این همایش اشاره کرد و گفت: ایستگاه‎های راه‎آهن "تنگ‎پنج"، "تله‎زنگ"، "شهبازان"، "مازو"، "بالارود"، "گل‎محک"، "دوکوهه"، "سبزآب"، "ساختمان متروکه بعد از ایستگاه‎ سبزآب"، "شوش"، "هفت‎تپه"، "میان‌آب"، "آهودشت"، "قلعه‎سحر"، "خاور"، "نظامیه قدیم"، "میان‎دشت قدیم"، "خسروی قدیم"، "گُرگُر قدیم"، "سربندر قدیم"، "بندرامام خمینی"، "خرمشهر" و "شهیدموسوی" همگی با یک شماره ثبت در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

موسوی افزود: همچنین ایستگاه‎های راه‎‌آهن "اهواز" و "کارون" نیز با شماره‎های ثبت جداگانه ثبت ملی شدند.

وی با اشاره به آثار دیگر ثبت‎شده از استان خوزستان بیان کرد: سوله‎های تشکیلاتی (دپو) ایستگاه اندیمشک و منازل سازمانی آن با یک شماره ثبت و نیز پل‎های ریلی "بالارود جنوبی"، "تادی"، "تله‎زنگ"، "تنگ‎پنج"، "تونل 42"، "تونل‎های 30 و 3"، "تووه"، "پل جنوبی مازو"، "دم‎دم"، "پل دهانه جنوبی تونل13"، "پل دهانه جنوبی تونل 40 و 41"، "پل دوم دهانه شمالی تونل 47"، "پل دهانه شمالی تونل 22"، پل دهانه شمالی تونل 23"، "پل دهانه شمالی تونل 24"، "پل دهانه شمالی تونل 32"، "پل دوآب"، "پل دوم کیلومتر 562"، "پل دوم کیلومتر 567"، "پل سوری"، "پل سیاوش"، "پل شمالی مازو"، پل شهبازان"، "پل صالح حمید" و پل ماهور" هرکدام با شماره ثبت جداگانه در فهرست آثار ملی قرار گرفتند.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان تصریح کرد: "سد دز اندیمشک"، "سد کرخه اندیمشک"، "کارخانه جیل و جنگیه کارون"، "خانه رحیمی شوشتر"، "مهمانسرای مرکزی نیوساید اهواز"، "خانه نقشینه (ادیب‎التجار) اهواز"، "مهمانسرای استانداری در اهواز"، "پل مقاومت خرمشهر" و "خانه جرج یونانی آبادان" دسته دیگری از آثار تاریخی خوزستان هستند که در همایش ملی آثار صنعتی ثبت ملی شدند.

وی از "سینما آزادی"، دبیرستان رودکی"، "حمام نفت سفید"، "بردگوری دیمه‎درب"، "خانه مرتضی قلی‎خان صمیمی" و "مسجد سرتیوک‎علیا" نیز به عنوان آثار تاریخی ثبت‎شده از شهرستان هفتکل نام برد و افزود: از این شهرستان، "آرامگاه گنجی"، مسجد نفت سفید" و "مسجد سرتیوک سفلی" نیز به عنوان آثار واجد ارزش فرهنگی و تاریخی شناخته شدند.

موسوی با بیان این‎که آرامستان ارامنه اهواز نیز به عنوان اثر واجد ارزش فرهنگی و تاریخی شناخته شد، گفت: همچنین از شهرستان مسجد سلیمان، "پل مال کریم"، پل نفتون" و "پل دک‎دکو" به همراه "واحد بهره‎برداری 9" در فرهست آثار ملی ثبت شد و "ساختمان آژیر" و "ایستگاه هواشناسی" این شهرستان نیز به عنوان آثار واجد ارزش فرهنگی و تاریخی شناخته شدند.

وی در خصوص آثار ثبت‎شده شهرستان بندر ماهشهر در همایش پیش‎گفته نیز تصریح کرد: " پل راه اهن گرگر"، "موتورخانه رازی"، "اسکله خور غزاله"، "اسکله بند"، "موتورخانه و تصفیه‎خانه گرگر"، "سوله دپو تعمیرات"، "ساختمان شهرداری بندر امام" و "ساختمان چهل مایلی" آثاری هستند که از شهرستان بندر ماهشهر ثبت ملی شدند؛ در حالی که "ایستکاه راه‎آهن مرغزار"، "پل سن"، "بند سن"،" سازه خور غزاله" ، "سازه آجری هدامه"، "بنای قدمگاه ویسی" و "بنای اما‎م‎زاده حمزه" به همراه محوطه‎های تاریخی "بغی‎بغا"، "کافرون"، "یک تل دو تل" و "هورود" نیز به عنوان آثار واجد ارزش فرهنگی تاریخی این شهرستان شناخته شدند.

موسوی اظهار کرد: یکی از بزرگترین ظرفیت‎های حوزه گردشگری، وجود آثار تاریخی به ویژه آثار جهانی است و این آثار ممکن است زمینه‎ساز جذب گردشگر و توسعه پایدار گردشگری باشند و از این روز نیاز است تا با ثبت این آثار زمینه حفاظت از آن‎ها را فرآهم کنیم.

وی ضمن بیان اینکه استان خوزستان و شهرستان بندر ماهشهر ظرفیت‎های ویژه‎ای در جذب گردشگر دارند، عنوان کرد: بندر بماهشهر شهرستانی است که هم راه‎های هوایی، آبی و زمینی دارد و هم دارای ظرفیت‎های غنی بندری است و تنها ضعف این شهرستان معرفی نشدن آثار تاریخی آن است که با برگزاری این همایش و ثبت آثار این شهرستان، این ضعف نیز تا حد بسیار زیادی برطرف خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان یادآوری کرد: پس از ثبت این آثار هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود ممنوع است.

گفتنی است، نخستین همایش ملی ثبت میراث صنعتی کشور 16 و 17 آذر در بندر ماهشهر استان خوزستان برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز