خبرگزاری کار ایران

پورعلی:

تلاش برای ثبت جهانی راه‎آهن سراسری ایران ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۸۴۳۷۴۹

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی کشور از تلاش برای قراردادن راه‎آهن سراسری جمهوری اسلامی ایران در فهرست جهانی یونسکو خبر داد.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، مصطفی پورعلی در آئین گشایش همایش ملی ثبت میراث صنعتی که امروز شنبه 16 آذرماه در تالار آفرینشِ سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری همایش‎های ملی ثبت، تاکتیک جدید ورارت میراث فرهنگی و گردشگری است و هدف آن توجه به موضوع حفاظت از آثار ملی است.

وی در ادامه به میزبانی بندر ماهشهر از این همایش اشاره کرد و با بیان این‎که تعداد آثار ثبت شده در حوزه بندر امام خمینی و بندر ماهشهر بسیار کم است، ابراز امیدواری کرد: با یاری اعضاء شورای ملی شورای ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی، آثار شناسایی شده این شهرستان در فهرست آثار ملی قرار گیرد.

مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی کشور تصریح کرد: دلیل آن ‎که در دو قرن اخیر، موضوع حفاظت از آثار تاریخی مورد توجه قرار گرفته است، اساساً از باب تهدیدهایی بود که حوزه صنعت به بافت‎های تاریخی و شهرهای تاریخی ایجاد می‎کرد و به همین دلیل بزرگان و عقلا بر این موضوع اهتمام ورزیدند که به حفاظت و ثبت آثار تاریخی روی آورند.

وی افزود: با گذشت سا‎ل‎ها، توفیق تاریخ اکنون بر این است که خود این آثار صنعتی اکنون مورد توجه قرار گرفته‎اند و درحالی که زمانی برای آثار تاریخی تهدید به شمار می‎رفتند اکنون در زمره آثار ملی قرار می‎گیرند.

پورعلی خاطرنشان کرد: زمانی تصور می‎شد ایستگاه راه آهن ممکن نیست یک اثر معماری باشد، اما امروز نه تنها ایستگاه‎های راه‎‎آهن و تأسیسات وابسته به آن را در زمره آثار معماری می‎بینیم بلکه آن ها را درزمره آثار ملی نیز مشاهده می‎کنیم.

وی با اشاره به تلاش برای ثبت جهانی راه‎آهن سراسری کشور، اظهار امیدواری کرد: بزودی شاهد برپایی جشن ثبت جهانی راه‎آهن سراسری جمهوری اسلامی که مبدأ آن از بندر امام خمینی است باشیم تا به واسطه آن توفیق دیگری برای کشور رقم بخورد.

گفتنی است، همایش ملی ثبت میراث صنعتی کشور با حضور 26 استان کشور به میزبانی فرمانداری بندر ماهشهر، صنایع ملی پتروشیمی و منطقه ویژه اقتصادی، شهرداری و شورای اسلامی شهر بندر ماهشهر، اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان و اداره میراث فرهنگی شهرستان بندر ماهشهر از امروز شنبه 16 آذرماه در محل تالار آفرینش بندر ماهشهر آغاز شده است و تا فردا 17 آذرماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز