خبرگزاری کار ایران

با حضور استاندار خوزستان صورت گرفت؛

آغاز کاشت ۳۴۵ هزار نهال در خوزستان

asdasd
کد خبر : ۸۴۲۹۱۴

همزمان با سراسر کشور در قالب اجرای طرح ملی نهال‌کاری، امروز با حضور استاندار خوزستان کاشت ۳۴۵ هزار اصله نهال در سطح خوزستان به صورت نمادین در منطقه غیزانیه آغاز شد.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی استانداری خوزستان، غلامرضا شریعتی ظهر امروز در آیین کاشت ۳۵۰ هزار نهال در خوزستان با شعار ملی نهال کاری همگانی برای ایرانی سرسبز، اظهار کرد: در طرح مقابله با ریزگردها در طول چند سال گذشته اقدامات مؤثر خوبی انجام دادیم و تاکنون بیش از ۴۰ هزار هکتار را کنترل کردیم؛ یعنی برای ۲۵ هزار هکتار کشت نهال با درصد موفقیت‌های متفاوت کاشته شده و حدوداً ۱۲ هزار هکتار را قرق، مدیریت و کنترل کردیم؛ بیش از ۲۰ هزار هکتار کانون شن‌های روان را مالچ پاشی و نهال کاری کردیم.

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت رفته بیابان‌ها و کنترل شن‌های روان طی سه سال اخیر به بالای ۵۰ هزار هکتار می رسد، افزود: برنامه ریزی سه سال برای حدود ۸۰ هزار هکتار بود که شاید تمام آن محقق نشود، ولی به حدود ۶۰ هزار هکتار می رسیم.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه بیشتر اقدامات در کانون شماره دو (جنوب شرق اهواز) بوده است، تصریح کرد: کانون‌های بندر ماهشهر، هندیجان، امیدیه و دشت آزادگان هم اقداماتی انجام شد، ولی عمده فعالیت‌ها در کانون شماره دو بود؛ چون فعال‌ترین و حادترین کانون ریزگرد بود که همیشه برای اهواز و شهرهای جنوب استان مشکلات گرد و غبار ایجاد می کرد.

شریعتی خبر داد: دو سامانه لیدا را برای آبادان و بستان خریداری کردیم که یکی از آنها رسیده و در حال نصب است؛ این سامانه پیش‌بینی برای بروز ریزگردها را به طور کامل متحول می کند و کمک شایانی به پیش‌بینی‌های دقیق هواشناسی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه زمان نصب این سامانه‌ها چند ماه زمان می برد، در خصوص سیستم‌های ILS فرودگاه گفت: دو دستگاه از این سیستم هم خریداری شده که یکی از آنها وارد استان شده و دومی هم به زودی وارد می شود؛ سیستم در زمان بروز ریزگرد یا پدیده مه امکان هدایت هواپیما را محقق می کند تا دیگر پروازها کنسل نشود.

شریعتی تصریح کرد: سازگاری و ایستادن در مقابل ریزگردها را با خرید این تجهیزات افزایش می دهیم؛ در عین حال نیز نسبت به نهال کاری به منظور کنترل کانون‌های ریزگردها اقدام کردیم.

وی عنوان کرد: منابع طبیعی و محیط زیست براساس وظیفه ذاتی خود هر سال نسبت به نهال کاری اقدام می کنند ولی طی سال‌های اخیر کار مضاعفی را انجام داده اند؛ امیدواریم که کار با جدیت تداوم داشته باشد تا با مدیریت و حفظ نهال‌ها تا سه الی چهار سال آینده شاهد تبدیل تهدید (کانون‌های ریزگرد) بزرگ به یک فرصت بزرگ (فضای سبز) باشیم.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه نهال کاری های انجام شده در بهبود هوای استان تأثیرگذار است، بیان کرد: شرایط زندگی استان را توسعه و ارتقاء می دهد، همچنین توسعه پایدار و سبز را برای خوزستان رقم می زند.

شریعتی یادآور شد: کار ارزشمندی که امروز انجام شده این است که انجمن داروسازان استان برای کاشت نهال ۲۰ هکتار اقدامات لازم را انجام می دهد؛ درختکاری هم مثل مدرسه سازی و درمانگاه سازی کار خیریه محسوب می شود.

وی در پایان گفت: نگهداری به مدت سه سال از این اراضی را نیز خود انجمن داروسازان استان خوزستان برعهده گرفته و از تمام مردم، خیران و سازمان‌های مردم نهاد نیز تقاضا داریم تا در امر خیریه درختکاری مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز