خبرگزاری کار ایران

پیش از ظهر امروز؛

همایش آگاهی، پیشگیری، آزمایش و درمان HIV در اهواز برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۸۴۲۴۸۷

پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۱۳ آذرماه همایش آگاهی، پیشگیری، آزمایش و درمان HIV در دانشگاه علوم پزشکی اهواز با حضور استاندار خوزستان و دیگر مسئولین متولی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۱۳ آذرماه، در دانشگاه علوم پزشکی اهواز با حضور استاندار خوزستان و دیگر مسئولین متولی برگزار شد.

ایرج نظری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این همایش، اظهار کرد: این همایش هرساله در خوزستان برگزار شده و نشان دهنده اهمیت موضوع است.

 وی افزود: در حال حاضر اپیدمی آنفلوآنزا در میان مردم ترس و نگرانی ایجاد کرده است و در رسانه ها در این زمینه بسیار صحبت می شود.

همایش آگاهی، پیشگیری، آزمایش و درمان HIV در اهواز برگزار شد

نظری با اشاره به اینکه حق مردم است که در خصوص بیماری آنفلوآنزا اطلاعات لازم را داشته باشند، تصریح کرد: باید راجع به این مسئله صحبت کرد و آگاهی های لازم را به مردم‌ داد به همین منظور به زودی نشستی در این خصوص برگزار خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تاکید بر اینکه باید اطلاعات صحیحی به مردم داده شود تا شیوه های جلوگیری و پیشگیری از بیماری های واگیر دار را بهتر در سطح جامعه اجرا کنیم، گفت: با برنامه هایی که در چند سال اخیر در سطح وزارت خانه و دولت و ارگان های کشور به وجود آمده است، مقوله سلامت به یک موضوع اجتماعی تبدیل شده که کار بزرگی است و باید ادامه پیدا کند.

موارد بیماری HIV به شدت کاهش یافته است

در ادامه محمد علوی مدیر گروه بیماری های عفونی و گرمسیری مرکز بهداشت خوزستان، اظهار کرد: در حال حاضر کشور ما و در واقع نیم کره شمالی جهان اپیدمی بیماری آنفلوآنزا است.

وی افزود: آنفلوآنزا به دلیل تغییرات ویروسی، هر ۵ سال یکبار به اپیدمی در جهان تبدیل می شود و در حال حاضر ویروس H1N1 اپیدمی شده است.

علوی با اشاره به اینکه مسئله آنفلوآنزا حاد است، عنوان کرد: بیماری آنفلوآنزا می تواند با مرگ و میر بالایی همراه باشد، اما در خوزستان با جمعیتی حدود ۵ میلیون نفر تنها برای کمتر از ۲۰ نفراز مبتلایان به این بیماری حوادثی رخ داده است. نیروهای بهداشت آمادگی کامل برای تزریق واکسن در خصوص همه بیماری ها را دارند.

مدیر گروه بیماری های عفونی و گرمسیری مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به این که بیماری آنفلوآنزا همواره با ترس عمومی همراه است، اشاره کرد: مردم برای خرید آنفلوآنزا هجوم آورده اند و در برخی از داروخانه ها این واکسن تا حدود یک میلیون تومان هم به فروش رسیده است در حالی که قیمت این واکسن تنها ۴۵ هزار تومان است، اما باید بدانیم که آنفلوآنزا در بیش از ۹۵ درصد از بیماران مشکلی ایجاد نکرده و تنها ۵ درصد از مبتلایان به این ویروس نیاز به بستری دارد که از این میزان نیز ۸۰ درصد آنها با داروهای معمولی بهبود می‌یابند.

همایش آگاهی، پیشگیری، آزمایش و درمان HIV در اهواز برگزار شد

علوی با اشاره به اینکه بیماری ایدز از سال ۶۸ وارد ایران شد، بیان کرد: با هیچ بیماری نمی توان بدون مشارکت عمومی مبارزه کرد. اکنون ایدز پیشگیری، واکسن، درمان مؤثر، دارو و مراقبت دارد. کسانی که HIV مثبت دارند عمر طبیعی داشته و می توانند به زندگی خود ادامه دهند.

 وی با اشاره به اینکه موارد بیماری به شدت کاهش یافته است، گفت: داروهای خوبی برای این بیماری یافت شده که می‌تواند کیفیت زندگی را برای بیماران افزایش دهد.

مدیر گروه بیماری های عفونی و گرمسیری مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه موج بیماری تغییر یافته، توضیح داد: در گذشته بیماران هموفیلی و کسانی که رفتارهای پرخطر داشته‌اند در محدوده این بیماری قرار می‌گرفتند، اما اکنون عفونت وارد خانواده‌ها شده و کنترل آن سخت تر شده است؛ در گذشته تنها افراد پرخطر شناسایی می‌شدند اما اکنون باید همه افراد شناسایی شوند.

وی آمار جهانی کودکان مبتلا به ویروس HIV را بیش از یک میلیون کودک و نوجوان بین سنین ۱۰ تا ۱۹ ساله عنوان کرد و گفت: در گذشته یک درصد زنان و در برخی استان‌ها صفر درصد از آنها مبتلا به ویروس HIV بودند، اما در در سال های اخیر چهل درصد زنان و ۶۰ درصد مردان به ویروس HIV مبتلا هستند این بدان معناست که راه های انتقال بیماری از راه های پرخطر به راه های معمولی مانند رابطه جنسی تبدیل شده است. البته در خوزستان از به ندرت از مادر مبتلا به ویروس HIV، کودک مبتلا به این بیماری به دنیا می آید.

 مدیر گروه بیماری های عفونی و گرمسیری در خصوص راه های کنترل ایدز، عنوان کرد: اجتناب از کارهای پرخطر مانند اعتیاد تزریقی، بی بند و باری جنسی، تتو کردن، وفادار بودن به تعهدات همسرداری، استفاده از کاندوم و استفاده از دارو برای بیماران از راه های عمده پیشگیری این بیماری است.

وی با بیان اینکه داروی بیماران HIV گران قیمت است، تاکید کرد: مرکز بهداشت این داروها را به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می دهد.

پزشک و دندانپزشکی که بیمار HIV مثبت را نپذیرد بی سواد است

در پایان مهدی حسینی زاده معاون بهداشت و رئیس مرکز بهداشت خوزستان، اظهار کرد: در حالی که تنها یک سال به پایان برنامه  ۹۰-۹۰ -۹۰ مانده تا کنون ۴۸ درصد  موارد مبتلا به HIV شناسایی شدند و ۸۸ درصد از موارد شناسایی شده، تحت درمان قرار گرفته همچنین ۷۷ درصد افراد شناسایی و تحت درمان قرار گرفته و ویروس سرکوب شده است.

وی افزود: از آنجا که هر چه جلوتر می‌رویم بیماری ایدز پیچیده‌تر می‌شود، سازمان ها باید در کنار حوزه سلامت قرار گرفته و کمک کنند.

همایش آگاهی، پیشگیری، آزمایش و درمان HIV در اهواز برگزار شد

حسینی زاده همکاری آموزش و پرورش را مهم دانست و گفت: این نهاد با تحت پوشش قرار دادن جمعیت زیادی از جوانان و نوجوانان و با ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه به ما کمک می کند.

وی ادامه داد: پزشک و دندان پزشکی که بیمار HIV مثبت را نپذیرد بی سواد است، چنین نگاهی غلط و غیرقابل قبول است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به برنامه ملی استراتژیک کنترل عفونت HIV، تصریح کرد این برنامه از سال ۹۴ تا سال ۹۸ با هدف کاهش موارد ابتلا به ایدز اجرا شده است و ۱۱ استراتژی مهم از جمله، آموزش و اطلاع رسانی، پیشگیری از انتقال خون و تامین سلامت خون، ترویج استفاده از کاندوم و پیشگیری از انتقال جنسی را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه ۴۷ درصد موارد ابتلا به HIV در خوزستان شناسایی شده است، گفت: با هدف برنامه ۹۰ -۹۰ -۹۰ فاصله داریم که اگر جمعیت در معرض خطر و پرخطر آموزش ببینند، قطعاً در شروع بیماری و کاهش موارد اچ آی وی تاثیر گذار است.

حسینی زاده ادامه داد: با تامین سلامت خون که نخستین عامل بروز این بیماری در جهان بوده است، اکنون با حفظ ۱۰۰ درصدی غربالگری خون نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه با درمان HIV ویروس این بیماری به شدت کاهش می یابد، تاکید کرد: با اقدامات انجام شده در این زمینه در سال ۹۷ بیش از ۴۶ هزار مادر باردار مورد آزمایش قرار گرفته اند که ۵۰ مادر باردار در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز کمتر از ۱۰ مورد HIV مثبت شناسایی شد که خوشبختانه با درمان مناسب هیچ مورد انتقال بیماری از مادر به کودک وجود نداشته است.

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز یادآور شد: آگاهی بخشی به مردم به منظور انجام تست HIV می تواند در شناسایی بیماران به ما کمک کند.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز