خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خوزستان گزارش می‌دهد:

بیماری آنفلوآنزا در هاله ای از ابهام/ مسئولین خوزستان: گفته اند مصاحبه نکنید!

asdasd
کد خبر : ۸۴۰۹۹۳

این روزهایی که خوزستان همانند دیگر نقاط کشور درگیر بحران های خواسته و ناخواسته متعدد است، شیوع بیماری آنفلوآنزا و سکوت مسئولین در توضیح وضعیت این بیماری در استان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، بیماری آنفلوآنزا از جمله بیماری های ویروسی است که در فصول سرد در همه دنیا انتشار پیدا می کند و از آنجایی که این بیماری در افرادی با سابقه بیماری های مزمن و گروه های پر خطر چون مادران باردار و افراد بالای ۶۵ سال و کودکان زیر ۳ سال شدت بیشتری دارد، توصیه می شود در اواخر شهریورماه و اوایل مهرماه واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

در حالیکه هنوز فضای کشور از التهابات ناشی از افزایش ناگهانی نرخ بنزین به آرامش نرسیده است، خبر شیوع بیماری آنفلوآنزا میتواند شوک زیادی به جامعه وارد کند، به همین سبب رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت از کلیه رؤسای مراکز بهداشت استانها خواسته است از هرگونه مصاحبه و ارائه آمار در خصوص شیوع آنفلوآنزا خودداری کرده و آمار مبتلایان و موارد فوتی بصورت هفتگی از همین مرکز اطلاع رسانی شود.

در آخرین آمار ارائه شده از مرکز بیماری های واگیر دار وزارت کشور، ۲۷۳ نفر به دلیل آنفلوآنزا در بیمارستان ها بستری شده که از این تعداد ۱۹ نفر که دارای بیماری های زمینه ای بودند فوت شده اند.

علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز استان های گلستان، مازندران، کهگیلویه و بویر واحمد، کرمان و شهر اهواز را در صدر شیوع این بیماری عنوان کرد.

از آنجایی که این بیماری دارای ۳ موج انتشار بوده و امسال یک ماه زودتر آغاز شده است، این ویروس تا بهار مهمان ایرانی ها خواهد بود، موج اول این بیماری تا دو هفته دیگر فروکش خواهد کرد، اما معلوم نیست موج های دوم و سوم با شدت و حدت بیشتر یا کمتری در راه باشند؛ چرا که این بیماری قابل پیش بینی نیست.

در حال حاضر دو ویروس، H1N1 و H3N2 در کشور شیوع پیدا کرده که شدت H1N1 بیشتر است؛ باید بپذیریم که آنفلوآنزا مرگبار است و موارد ساده رعایت بهداشت اولیه از جمله شست و شوی صحیح دست ها میتواند از شیوع آن جلوگیری کند و اطلاع رسانی و هشدارها و آگاه سازی به موقع مردم میتواند در مهار و کنترل بیماری های واگیردار مثمر ثمر باشد.

از آنجا که در جامعه کنونی ما، مردم نامحرمان دولتمردان و دست اندرکاران اداره کشور هستند و آخرین حلقه مفقوده اطلاع رسانی محسوب می شوند، این بار هم در خصوص شیوع این بیماری از ارائه هرگونه آمار و اطلاعات و آگاه سازی مردم در این زمینه خودداری می شود.

اگرچه مسئولین گمان می کنند میتوانند با این شیوه از بروز ناامنی و اضطراب در میان مردم کاسته و از ایجاد عوامل روانی این بیماری جلوگیری کنند، اما واضح و مبرهن است که اگر چراغی فراسوی راه روشن باشد، از احتمال افتادن به چاه کاسته خواهد شد و اگر همچنان چراغ خاموش در جاده کتمان آنفلوآنزا بتازیم عنقریب حادثه ای غیر قابل جبران به وقوع خواهد پیوست.

تمکین مسئولین خوزستان از بالادستی های خود همواره زبانزد پایتخت نشینان بوده، چرا که نمایندگان وزارت بهداشت در دیگر استانها علاوه بر گفتگو در خصوص شیوع بیماری آنفلوآنزا، آمار مورد نیاز را ارائه کردند و مانند مسئولین سر براه خوزستان که حتی جرأت پاسخ تماس های خبرنگاران را ندارند، از اطلاع رسانی اجتناب نکرده اند.

اگر چه تاکید بر مرگبار بودن آنفلوآنزا کلامی مکرر است، اما باید بپذیریم که اطلاع رسانی و آگاهی بخشی حق مردم و غیر قابل اغماض است و نباید به بهانه تزریق آرامش به جامعه از صحبت کردن در این خصوص خودداری کرد و راه را بر منتقدان و اساتید این امر بست تا مبادا مسئله کمبود دارو، اهمال در رسیدگی به بهداشت عمومی و دیگر کم کاری های مسئولین مورد نقد قرار گیرد.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز