خبرگزاری کار ایران

استاندار خوزستان:

گل نرگس بخشی از هویت بومی و محلی بهبهان و خوزستان است

asdasd
کد خبر : ۸۳۸۵۴۴

استاندار خوزستان برگزاری جشنواره ملی گل نرگس را گامی مؤثر در راستای نشاط اجتماعی و تقویت بنیه پژوهشی دانست و بر شناساندن بیشتر این ظرفیت تأکید کرد و گفت: گل نرگس بخشی از هویت بومی و محلی بهبهان و خوزستان است.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‎کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، غلامرضا شریعتی در جلسه بررسی و هماهنگی موضوعات مرتبط با توسعه گردشگری استان که ظهر امروز دوشنبه ۴ آذرماه در محل سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه اهمیت موضوع میراث فرهنگی و گردشگری برکسی پوشیده نیست، اظهار داشت: وجود بناهای تاریخی متعدد و ثبت جهانی باعث شده تا خوزستان از حیث گردشگری جزو استان‎های پیشرو باشد.

وی ادامه داد: این در حالی است که آثار بسیار دیگری نیز در استان خوزستان دارای شرایط برای ثبت جهانی شدن هستند که از آن جمله می‎توان به بناهای تاریخی ایذه، محوطه تاریخی چگاسفلی، بافت تاریخی و سازه‎های آبی تاریخی دزفول اشاره کرد که همگی دارای قابلیت لازم برای قرار گرفتن در فهرست آثار جهانی هستند و باید پیگیر آن بود.

استاندار خوزستان با اشاره به وجود ظرفیت‎های گردشگری آبی در خوزستان، گفت: سدهای عظیم در کنار رودخانه‎های پرآب استان ظرفیت‎های غنی‎ای هستند که باید از سوی مسئولان مسئولان میراث فرهنگی مورد توجه قرار گیرند و در راستای توسعه هرچه بیشتر آنها گام برداشت.

وی در ادامه به وجود ظرفیت گل نرگس در شهرستان بهبهان اشاره کرد و افزود: گل نرگس در مناطق مختلفی از کشور کاشته می‎شود، اما عمده شهرت آن اختصاص به خوزستان و فارس دارد و از دیرباز در این مناطق کشت شده است.

شریعتی از ثبت ملی شدن گل نرگس بهبهان که در سالیان گذشته توسط مسئولان میراث فرهنگی خوزستان انجام شد به عنوان اقدامی ارزشمند یاد و تصریح کرد: در این راستا طی سالیان گذشته جشنواره گل نرگس بهبهان در این شهرستان برگزار شد و پس از تجربیات موفق در برگزاری این جشنواره در سطح استانی، امسال قرار است این جشنواره در سطح ملی برگزار شود.

وی بیان کرد: حال که این جشنواره قرار است در سطح ملی برگزار شود، مسئولان میراث فرهنگی استان باید با کمک فرماندار و شهردار شهرستان بهبهان همت کنند تا این جشنواره جلوه و نمای ملی نیز به خود بگیرد و این‎گونه نباشد که فقط نام جشنواره از استانی به ملی تغییر کند؛ این به این معنا است که امسال کیفیت و شأنیت این جشنواره باید متفاوت از سال‎های گذشته باشد، چرا که گل نرگس بخشی از هویت بومی و محلی بهبهان و استان خوزستان است.

استاندار خوزستان تأکید کرد: برگزاری جشنواره ملی گل نرگس ممکن است گامی مؤثر در راستای نشاط اجتماعی و تقویت بنیه پژوهشی باشد و از این رو باید بیشتر شناسانده شود.

وی با اشاره به برگزاری موفق جشنواره چای ترش قرمز در روستای علوه شهرستان کارون نیز عنوان کرد: تلاش اهالی روستای علوه در شناساندن ظرفیت‎های گردشگری این روستا به طُرُق مختلف در کنار همت مسئولان محلی و نیز میراث فرهنگی استان، علوه را اکنون با گذشت یکسال به یک قطب گردشگری در خوزستان تبدیل کرده است تا جایی که سالانه تعداد بسیار زیادی گردشگر خارجی از کشورهای مختلف از این روستا و ظرفیت‎های آن از جمله صنایع دستی و چای ترش قرمز دیدن و با خرید آن‎ها به اقتصاد این منطقه نیز کمک می‎کنند.

شریعتی با بیان این‎که تلاش مسئولان میراث فرهنگی و شناساندن ظرفیت‎ها از راه فضای مجازی اقدامی ارزشمند است، گفت: این اقدامات باعث ایجاد ثروت و ارزش افزوده می‎شود.

در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان نیز اظهار داشت: براساس برنامه‎ریزی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امسال برای برگزاری جشنواره ملی گل نرگس، سه استان دیگر شامل فارس، اصفهان و چهارمحال و بختیاری در کنار خوزستان به عنوان استان‎های معین انتخاب شدند.

سیدحکمت‎اله موسوی افزود: تلاش می‌کنیم تا این جشنواره در حد ملی و در شأن کشور و استان خوزستان برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد کرد: تاریخ پیشنهادی ما برای برگزاری این جشنواره با توجه به فصل برداشت گل نرگس و وضعیت آب و هوا ۱۱ تا ۱۳ دی امسال است که این تاریخ همزمان با اهدای هشت هزار شاخه گل نرگس به آستان قدس رضوی همزمان می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان یادآور شد: پرونده ثبت جهانی گل نرگس نیز به صورت همزمان درحال پیگیری است.

گفتنی است، به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی خوزستان ۳۶۰ هکتار از زمین های بهبهان زیر کشت گل نرگس است که پیش‎بینی می‎شود با توجه به افزایش سطح زیرکشت در امسال، ۲۰ درصد افزایش برداشت گل نرگس را شاهد باشیم.

لازم به ذکر است، در حوزه تولید گل نرگس، استان فارس رتبه اول و استان خوزستان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز