خبرگزاری کار ایران

ناصری مطرح کرد:

تخمین تولید ۴۰۰ هزار تن شکر سفید از ۴۸ هزار هکتار سطح زیر کشت نیشکر در خوزستان

asdasd
کد خبر : ۸۳۱۰۵۱

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: انتظار داریم امسال از ۴۸ هزار هکتار زیر کشت نیشکر که در حال برداشت است، بتوانیم حدود ۴ میلیون تن نیشکر تولید کنیم و میزان شکری که از آن استحصال خواهد شد حدود ۴۰۰ هزار تن شکر سفید خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، عبد علی ناصری پیش از ظهر امروز سه شنبه ۱۴ آبان ماه، در حاشیه بازدید از روند برداشت نیشکر از مزارع کشت و صنعت حکیم فارابی، اظهار کرد: ۴۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت توسعه نیشکر، در جریان سیل آسیب دید که از این میزان، ۲۲ هزار و ۶۲۱ هکتار را کشت کردیم و اکنون مشغول برداشت نیشکر از این اراضی هستیم.

وی افزود: شرایط طبیعی و مدیریت خوب باعث شد یک کشت موفق و با کیفیت را پشت سر بگذاریم.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان ادامه داد: در ۵ هزا و ۳۰۰ هکتار از اراضی آسیب دیده از سیل، گندم کاشته و یا در حال کشت هستیم، همچنین در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از آنها دانه روغنی کلزا را کشت کردیم و اکنون بیش از ۵۰ درصد آن کشت شده و تا پایان هفته نیز به اتمام خواهد رسید.

ناصری در خصوص کشت چغندر، تصریح کرد: در ۱۰۰ هکتار از اراضی کشت و صنعت حکیم فارابی، چغندر کاشته و در ۳۵۰ هکتار دیگر نیز آفتابگردان خواهیم کاشت و اینگونه اراضی آسیب دیده از سیل را زیر کشت برده و نگذاشتیم بدون استفاده باقی بمانند.

مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: برنامه ریزی کردیم تا حدود ۳۰ درصد از برداشت نیشکر را قبل از بارندگی های اصلی انجام دهیم‌ و اکنون برداشت، با کیفیت بالایی در حال انجام است و استحصال شکر نسبت به سالهای قبل ۲ واحد افزایش یافته که مدیریت خوب و بازسازی تجهیزات کارخانه در این امر، مؤثر بوده است.

وی ادامه داد: انتظار داریم از ۴۸ هزار هکتار زیر کشت نیشکر که در حال برداشت است، بتوانیم حدود ۴ میلیون تن نیشکر تولید کنیم و میزان شکری که از آن استحصال خواهد شد حدود ۴۰۰ هزار تن شکر سفید خواهد بود.

ناصری عنوان کرد: امسال شکر قهوه ای و دارویی نیز تولید و به بازار عرضه خواهد شد. در صنایع جانبی نیز حدود ۶۰ هزار متر مکعب ام دی اف، ۳۳ میلیون لیتر الکل، ۱۰ هزار تن خمیر مایه و ۴۰ هزار تن خوراک دام  تولید خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به اینکه کمک های اعلام‌ شده دولت در خصوص خسارت های وارد شده بر اثر سیل به توسعه نیشکر همچنان بر روی کاغذ باقی مانده است، یاد آور شد: اعتبارات لازم تامین نشده و تا کنون بابت خسارات سیل، مبلغی پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: به دولت پیشنهاد کردیم ۱۰۰۰ میلیارد از ۵ هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده به صنایع نیشکر را به صورت نقدی به ۷ شرکت کشت و صنعت نیشکر پرداخت کند و برای مابقی مبلغ خسارت، بدهی های شرکت به بانک ها را تسویه کند.

ناصری شرایط صنعت نیشکر را پایدار خواند و گفت: در شرایط فعلی کمبود مالی نداریم، ولی نمیتوانیم بدهی های خود را پرداخت کنیم، که در صورت پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد تومان از مبلغ خسارت های سیل، به وضعیت پایدارتری خواهیم رسید.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان در خصوص روند ساخت کارخانه کاغذ، عنوان کرد: با پیگیری هایی که انجام شد، در حال سپردن تضامین لازم، جهت دریافت اعتبارات هستیم البته محل و اقدامات زیر بنایی آن در حال انجام است.این کارخانه پس از راه اندازی ظرفیت تولید حدو ۲۲۰ هزار تن کاغذ A4 را دارد.

وی افزود: همه مسئولین استانی تا کنون از صنایع نیشکر حمایت و پشتیبانی کردند، همچنین استاندار خوزستان در روند پیگیری پرداخت خسارات سیل به شرکت بسیار تلاش کرده است. اگر همت همه ارگانها و سازمانها نبود قطعا نمیتوانستیم این میزان مساحت را زیر کشت ببریم.

ناصری با اشاره به اینکه کشت کنجد، چغندر و ... در اراضی آیشی انجام شود و جایگزین نیشکر نخواهد شد، تاکید کرد: ارزش افزوده ای که نیشکر ایجاد می کند ۱۴۰۰ تومان به ازای هر متر مکعب آب است در حالیکه ارزش افزوده چغندر ۸۰۰ ، کلرا ۵۰۰ و گندم و جو ۳۰۰ تومان به ازای هر متر مکعب آب است. بنابراین بهترین محصول که بهترین بازدهی را در خصوص مصرف آب دارد، نیشکر و پس از آن چغندر قند است.

وی تاکید کرد: اگر سال آینده کارخانه تصفیه شکر و چغندر اهواز را راه اندازی کنیم‌ میتوانیم سالیانه تا سطح ۲ هزار هکتار چغندر بکاریم و شکر تولید کنیم؛ همچنین شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ۱۴ هزار هکتار اراضی آیشی دارد که میتوانیم برای توسعه کاشت کلزا که ارزش افزوده بالا داشته و در بهبود ساختمان فیزیکی خاک، پس از برداشت نیشکر بسیار مفید است، نیز برنامه ریزی کنیم.

ناصری اشاره کرد: شرکت توسعه نیشکر یکی از فعالین توسعه زیست محیطی و از دوستداران‌محیط زیست است، هر هکتار سطح نیشکر معادل ۸۰۰ هکتار سطح برگ سبز است که در تصفیه هوا بسیار مؤثر است.

تخمین تولید ۴۰۰ هزار تن شکر سفید از ۴۸ هزار هکتار سطح زیر کشت نیشکر در خوزستان

تخمین تولید ۴۰۰ هزار تن شکر سفید از ۴۸ هزار هکتار سطح زیر کشت نیشکر در خوزستان

تخمین تولید ۴۰۰ هزار تن شکر سفید از ۴۸ هزار هکتار سطح زیر کشت نیشکر در خوزستان

تخمین تولید ۴۰۰ هزار تن شکر سفید از ۴۸ هزار هکتار سطح زیر کشت نیشکر در خوزستان

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز