خبرگزاری کار ایران

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان مطرح کرد:

اجرای پروژه مدیریت و انتقال دانش و تکنولوژی در مزارع طرح گندم بنیان خوزستان

asdasd
کد خبر : ۸۳۰۷۳۶

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: پروژه توسعه ملی گندم بنیان با هدف مدیریت و انتقال دانش و تکنولوژی در مزارع در حال انجام است.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، محمد قاسمی نژاد در دومین نشست هم‌اندیشی طرح توسعه ملی گندم بنیان اظهار داشت: روند رو به رشد جمعیت و تقاضای بالای مواد غذایی، باعث ایجاد تحولی عظیم در بخش کشاورزی جهت دستیابی به مواد غذایی از نظر تنوع، کیفیت و کمیت  شده است.

 وی افزود: در این بین باید به مدیریت دانش و تکنولوژی و انتقال آن دارای ارزش بالایی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه پروژه توسعه ملی گندم بنیان در همین راستا از سال زراعی ۹۷-۹۶  آغاز به کار کرد، گفت: این پروژه ملی ۳ هدف اصلی به نژادی گندم، کشاورزی حفاظتی و انتقال مواد و منابع تکنولوژیکی به مزرعه و کشاورز را دنبال می‌کند.

قاسمی‌نژاد در ادامه ضمن اشاره به ویژگی‌های خاص این پروژه عنوان کرد: در اجرای این طرح مجموعه تحقیقات، ترویج و کشاورز سه ضلع اصلی مثلث و بخش خصوصی به عنوان بازوی محرک در کنار این سه ضلع عمل می‌کند.

وی ادامه داد: مدیریت تغذیه و اثر مثبت تغذیه متعادل بر مشخصات ظاهری محصول، مدیریت بیماری‌ها، مدیریت لاین‌ها و ارقام و مدیریت میزان بذرمصرفی از جمله نتایجی است که به دنبال اجرای این طرح به دست خواهد آمد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره  به افزایش بهره‌وری مصرف آب در کشت روی پشته با آبیاری کنترل شده نسبت به کشت فلت با آبیاری غرقابی کنترل نشده، گفت: با اجرای این طرح شاهد کاهش ۳۰ درصدی حجم آب و مدت زمان آبیاری و در عین حال افزایش عملکرد گندم در استان خواهیم بود.

قاسمی نژاد با بیان اینکه میانگین عملکرد گندم در سال زراعی گذشته ۴ تن و ۸۵۰ کیلوگرم بوده است و افزود: این میزان در پلاتفرم‌های تحقیقاتی و ترویجی به ۶ تن و ۷۰۰کیلوگرم ارتقاء یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه گفت: سال زراعی ۹۹-۹۸ آغاز برنامه‌ریزی توسعه این طرح می‌باشد که با تدوین برنامه‌ای ۴ ساله با هدف ارتقاء سطح زیر کشت به ۱۸ هزار و ۴۵۵ هکتار و افزایش عملکرد از ۴ تن و ۳۰۰ کیلوگرم به ۶ تن و۵۰۰ کیلوگرم همراه خواهد بود.

قاسمی نژاد به اجرای این طرح ملی در  طرح ملی گندم در سطح ۱۸ هزار ۴۵۵ هکتار از اراضی ۱۲ شهرستان استان خوزستان در سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: انتخاب کشاورز، تهیه نقشه و ثبت مشخصات جغرافیایی محل اجرای طرح، تهیه فرم و تقویم زراعی و نمونه برداری، از جمله مراحل مهم اجرایی این طرح ملی هستند

وی از دیگر مراحل اجرایی این طرح ملی را آماده سازی زمین، کاشت، ارتقاء مکانیزاسیون، تغذیه متعادل وبهبود کیفیت، آبیاری، پایش و پیش آگاهی در کنترل آفت‌ها، بیماری‌ها و علف‌های هرز، نمونه‌برداری قبل از برداشت و در نهایت برداشت بر شمرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز