خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خوزستان:

دستگاه‌های دولتی خوزستان کمترین انحراف از بودجه را دارند

asdasd
کد خبر : ۸۳۰۳۱۷

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خوزستان گفت: در بررسی‌های صورت گرفته میزان انحراف بودجه از مسیر اصلی خود در دستگاه های دولتی خوزستان کمترین مقدار را در کشور دارند.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از کمیته اطلاع رسانی چهارمین نمایشگاه الکامپ و دستاوردهای دولت الکترونیک، محسن کاویانی با حضور در غرفه کمیته اطلاع‌رسانی نمایشگاه اظهار کرد: مجموعه وزارت اقتصاد یکی از وزارتخانه های مهم و کلیدی کشور بوده که عمده ترین وظیفه آن رصد فعالیت های اقتصادی کشور و رصد امور مالی کشور است.

وی افزود: اداره کل امور اقتصادی و دارایی از طریق بازوهای مختلف و با استفاده از ذیحسابان دستگاه های اجرایی، وظیفه نظارت بر هزینه را نجام می دهد. اداره کل مالیات نیز وظیفه پایش فعالیت های اقتصادی و توسعه کسب و کارها را بر عهده دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خوزستان با بیان اینکه وزارتخانه اقتصاد یکی از وزارتخانه های بزرگ کشور است که عمده فعالیت های آن از کانال های مجازی و سامانه ای انجام می شود، گفت: بزرگترین طرح الکترونیکی کشور در مجموعه این وزارتخانه انجام می شود که به عنوان طرح جامع مالیاتی شناخته شده است.

کاویانی ادامه داد: هوشمندسازی اقتصاد نیز یکی دیگر از وظایف وزارت اقتصاد است و دولتمردان مختلف هنگام روی کار آمدن باید بدانند در کشور از حیث مالی چه اتفاقاتی رخ داده و یا دولت چقدر طلب، بدهی و اموال دارد.

وی عنوان کرد: برخی دیگر از سامانه هایی که دولت خدمات خود را از طریق آنها  انجام می دهد شامل پیشخوان خدمات دولت و کسب و کار است که چهار زیرمجموعه و زیرسامانه دارد. یکی از این سامانه ها سامانه مجوزهای کشور (سام) برای دریافت، انعکاس و پیگیری شکایات متقاضیان کسب و کار است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خوزستان ادامه داد: سامانه دیگری که فعالان اقتصادی نیاز زیادی به آن دارند و باید بیشتر به آن توجه کنند تحت نام دادور است. سامانه دیگر میز مشاوره کسب و کار (یاور) و سامانه چهارم پایگاه اطلاعات و استعلامات کشور است.

کاویانی به مهترین سامانه وزارت اقتصاد اشاره کرد و گفت: مهمترین سامانه این وزارتخانه بانک های اطلاعاتی اقتصادی کشور است یعنی اطلاعات خام فعالیت های اقتصادی در آنجا وجود دارد تا بر شفافیت در فعالیت های مالی کشور نظارت داشته باشیم.

وی به دیگر سامانه وزارت اقتصاد اشاره کرد و افزود: سامانه دیگر وزارتخانه اقتصاد سامانه مدیریت بدهی و مطالبات کشور (سما) است که کار آن دانستن مطالبات و بدهی های دولت است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خوزستان عنوان کرد: با استفاده از این سامانه ها نظارت آنی بر اجرای بودجه را داریم که وزارت اقتصاد در لحظه از طریق ذیحسابان میزان دریافتی ماهانه دستگاه های اجرایی را در اختیار دارد.

کاویانی بیان کرد: سامانه های مختلفی داریم که یکی از مهمترین ها پرداخت حقوق دستمزد و کارکنان است که بر اساس احکام شغلی باید پرداخت شود. همچنین سامانه حساب های دولتی را داریم به نام سادا برای ثبت آمار املاک دولت که بر این اساس در استان خوزستان 94 درصد از اطلاعات اموال و املاک دولت را در این سامانه ثبت کردیم.

وی با اشاره به فعالیت سامانه رفع اختلاف با مؤدیان مالیاتی در حوزه وزیر اقتصاد، ادامه داد: سامانه ای هم برای تشخیص صلاحیت حرفه ای حسابرسان کشور طراحی شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خوزستان با بیان اینکه تعریف ادارات و شرکت های دولتی براساس ماده پنج قانون خدمات کشوری اعلام شده است، گفت: علاوه بر سامانه های یاد شده، سامانه بستر تبادل اقتصادی کشور بین بانک ها را داریم که در این سامانه 92 خدمت الکترونیکی در حال انجام است و 111 دستگاه و شرکت دولتی شامل بانک ها، بیمه ها و شهرداری ها و ادارات دولتی به این سامانه وصل هستند.

کاویانی درباره اقدامات صورت گرفته برای رفع موانع تولید، عنوان کرد:  آخرین اقدام ما در اجرای ماده یک قانون رفع موانع تولید اجرای خزانه داری الکترونیکی است. خزانه داری دیگر نباید هیچ سیستم سنتی داشته باشد یعنی هیچ  دسته چکی نباید باشد که فساد مالی ایجاد کند.

وی ادامه داد: براساس برآوردهای اولیه در استان خوزستان 6 هزار حساب بانکی دولتی داریم که 4 هزار و 800 حساب مسدود شده و دستگاه ها باید برای وجه از حواله الکترونیکی استفاده کرده و کلیه دستگاه های اجرایی باید از قوانین مربوط به آن پیروی کنند و هیچ نهاد دولتی از آن مستثنی نیست.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خوزستان تاکید کرد: مابقی حساب ها نیز تا پایان سال مسدود می شود و اگر این کار انجام نگیرد باید به دستگاه های نظارتی پاسخگو باشند. همچنین مدیران دولتی که هنوز حساب سنتی دارند باید از طریق ذیحسابان تسریع داشته باشند و پیگیری کنند.

کاویانی با اشاره به راه اندازی پایگاه های اطلاعاتی در مجموعه اقتصاد دارایی خوزستان، گفت: یکی دیگر از وظایف ستادی نیز ایجاد پایگاه های اطلاعاتی است که در سامانه مالیاتی نمونه آن را داریم که یک بخش نیز برای ترازنامه مالی ادارات و شرکت ها طراحی شده است.

وی تصریح کرد: اگر طرح جامع مالیاتی در کشور موفق شود و تمام ریزداده ها و بانک های اطلاعاتی کشور به سازمان مالیاتی وصل شود می توانیم به بودجه بدون نفت برسیم چون بودجه با نفت ما را وابسته می کند. بر این اساس تمام ریزداده های اطلاعاتی کشور را به یک بانک اطلاعاتی در سازمان مالیاتی متصل می کنیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خوزستان درباره وضعیت انحراف از بودجه دستگاه های دولتی، گفت: انحراف از بودجه به معنای این است که بودجه در راستای بخش های تعیین شده هزینه نشده است؛ مدیران استان خوزستان نسبت به دیگر استان های کشور کمترین انحراف از بودجه را داشته اند.

کاویانی افزود: استان خوزستان ظرفیت بالایی در صنعت و تولید دارد که باید در آی تی نیز این ظرفیت ها بالقوه شوند.

وی تاکید کرد: راه رهایی فعالان اقتصادی از مشکلات بسیار این است که دیگر کارها سنتی انجام نشوند و خدمات به صورت الکترونیکی به مردم داده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز