خبرگزاری کار ایران

با دستور دادستانی آبادان صورت گرفت؛

جلوگیری از انتقال اشیاءِ تاریخی حمام زیبا آبادان به کرمان

asdasd
کد خبر : ۸۰۷۸۳۱

با اقدام اداره‎ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان و نیز اداره میراث فرهنگی آبادان و نیز با حکم دادستانی شهرستان، از خروج اشیاء تاریخی موجود در حمام "زیبا" آبادان و انتقال به کرمان جلوگیری شد.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی و امور بین‎الملل اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، حمام "زیبا" بنایی تاریخی با قدمت 85 سال جزو نخستین حمام‎های کشور است که دارای آب‎گرم‎کن بوده در محله کوی کارگر، «تانکی دو» آبادان رو به روی مرکز بهداشت شرکت ملی نفت یا «خانه ملت» قرار دارد و دارای 30 اتاق نمره است که 14 اتاق متعلق به زنان و 16 اتاق دیگر به مردان تعلق داشته است.

چندی پیش خبری مبنی بر این منتشر شد که قرار است برخی آثار موجود در این حمام دوره پهلوی، توسط مرکز موزه و اسناد صنعت نفت ایران به منظور رونمایی به موزه صنعت نفت کرمان منتقل شود که این موضوع با واکنش اداره‎کل میراث فرهنگی استان و اداره میراث فرهنگی آبادان مواجه شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در این‎‎باره با اشاره به این‎که در سالیان گذشته مسئولان پالایشگاه آبادان و منطقه آزاد اروند با ضوابط وزارت میراث فرهنگی آشنایی نداشتند، توضیح می‎دهد: طی مدت اخیر سعی کردیم این ضوابط و بخشی از جایگاه رفیع میراث فرهنگی را برای این مسئولان توجیه کنیم.

سیدحکمت‎ اله موسوی گفت:  در برخی موارد نیز از برخی افراد و ارگان‎ها که قصد جابجایی اشیاء و آسیب رساندن به آثار را داشتند شکایت و حتی آنان را دادگاهی کردیم.

او ادامه داد: اخیراً مسئولان مرکز موزه و اسناد صنعت نفت کشور و پالایشگاه آبادان قصد داشتند با انجام یک سری جابجایی، برخی اشیاءِ موجود در حمام "زیبا" آبادان که یکی از آثار فاخر و ارزشمند استان و دارای ارزش ثبتی است را به منظور رونمایی به استان کرمان انتقال دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با بیان این‎که این اشیاء شامل دیگ بخار، درام‎ها و آبگرم‎کن‎ها بود، افزود: ما به محض اطلاع از این موضوع، با اعزام نیروهای یگان حفاظت استان به محل از این اقدام جلوگیری کردیم و نامه‎نگاری‎هایی با دادستانی شهرستان به منظور اخذ دستور ممانعت ار خروج اشیاء انجام دادیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه با پیگیری‎هایی که انجام دادیم دادستان شهرستان آبادان به صورت فوری دستور ممانعت از خروج اشیا فاخر و تاریخی حمام زیبا را صادر کرد و موفق شدیم از خروج این اشیاء از شهرستان و استان جلوگیری کنیم.

موسوی اظهار داشت: با فرآیندی که صورت گرفت، خوشبختانه فرمانداری شهرستان نیز مجاب شد تا به دستگاه‎های مختلف اعم از ارگان یا سازمان‎ها ابلاغ کند که هر اقدامی درخصوص آثار تاریخی و جابجایی آن‎ها باید با هماهنگی میراث فرهنگی انجام شود.

وی با تأکید بر این‎که حمام زیبا اثری دارای ارزش ثبتی است، ادامه داد: پرونده ثبتی این بنا در حال تکمیل به منظور ارسال به تهران است تا در آینده در فهرست آثار ملی قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: آثار تاریخی موجود در حمام زیبا، متعلق به آبادان و استان خوزستان هستند و اگر قرار است رونمایی‎ای نیز از آن‎ها انجام شود باید درون شهر آبادان و در مکان‎هایی نظیر موزه نفت، موزه کارآموزان و یا موزه تاریخی این شهرستان انجام گیرد و نباید به خارج از شهر و استان منتقل شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز