خبرگزاری کار ایران

ثبت 2 اثر فرهنگی شوشتر در فهرست آثار ملی

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۳۹۵

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوشتر از ثبت دو اثر فرهنگی – تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی و امور بین‎الملل اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، علی‎محمد چهارمحالی امروز سه‎شنبه پنجم شهریورماه اظهار داشت: آثار تاریخی "بقعه شاه‎‎زید" و "بقعه شاه‎نجف" از شوشتر به ترتیب با شماره‎های 31190 و 32187 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند.

وی با اشاره به این‎که مراحل و تشریفات ثبت این آثار با پیگیری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان انجام شد، افزود: تأییدیه این آثار از سوی سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار خوزستان ابلاغ شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوشتر تصریح کرد: با ثبت ملی این دو اثر، هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت این آثار شود، برابر ماده ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‎های اسلامی، تعزیرات و مجازات‎های بازدارنده، جرم محسوب می‎شود و مرتکب مشمول مجازات‎های قانونی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‎های این دو اثر تاریخی، گفت: قدمت بقعه شاه‎زید به دوره صفوی برمی‎گردد و شباهت بسیاری به بناهای این دوره در شوشتر دارد؛ این در حالی است که نوع گنبدسازی و معماری این بقعه نیز از نوع پیازی است.

چهارمحالی با بیان این‎که شاه‎زید فرزند یکی از امامان معصوم است (ع) است، افزود: نام یکی از محله‎های قدیمی شوشتر نیز برگرفته از نام همین بقعه است.

وی درخصوص بقعه شاه‎نجف نیز توضیح داد: این بقعه، مشرف بر پل شادروان و مربوط به دوره قاجار است. شاه‎نجف همچنین بنایی است که نوع گنبدسازی آن از نوع اورچین‎های روستایی و بسیار ساده و فاقد تزئینات است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوشتر عنوان کرد: پرونده بقعه شاه‎نجف را به لحاظ معماری و موقعیت مکانی آن نسبت به پل شادروان و این‎که مدفن یکی از بزرگان است، به تهران فرستادیم که در نهایت این اثر تاریخی نیز واجد ارزش شناخته و در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

چهارمحالی خاطرنشان کرد: پرونده چند بنا، خانه و محوطه تاریخی دیگر در شوشتر نیز تهیه و به تهران فرستاده شده‎اند تا پس از بررسی‎های لازم و در صورت واجد ارزش شناخته شدن در فهرست آثار ملی ثبت شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز