خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه‎ریزی میراث فرهنگی خوزستان:

گردشگری معنوی را باید با گردش مالی همراه کرد/ خوشه گردشگری حمیدیه فعال می‎شود

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۶۰۵

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان گفت: این اداره‎کل با هدف فعال‎سازی خوشه گردشگری شهرستان حمیدیه با محوریت گمبوعه، مجموعه‎ای از اقدامات توسعه‎ای نظیر برندکردن یادمان‎های جنگی را مدنظر قرار داده است.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، پیمان نبهانی امروز یکشنبه ششم مردادماه اظهار داشت: جنگ یا گردشگری معنوی از جمله جذابیت‎های گردشگری است که به دلیل آمیخته بودن با قصه و غصه، کر و فر، افسانه و واقعیت، همواره بواسطه نوع روایت‎هایی که نقل می‎شود طرفداران خاص خود را دارا می‎باشد.

وی بیان کرد: معروفترین و پرطرفدارترین واقعه تاریخی‎ای که مورد توجه بوده است و هرسال میلیون‎ها گردشگر در قالب زائر از آن دیدن می‎کنند، واقعه کربلا است؛ این در حالی است که جنگ‎های دیگری هم در صدر اسلام رخ داده است که روایت آن‎ها برای زوّار جذابیت خاص خود را دارد.

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: افسانه رونین و بمباران اتمی در ژاپن، جنگ مقاومت استالینگراد در مقابل نازی‎ها در روسیه، جنگ عشایر عرب خوزستان علیه استعمار انگلیس، شجاعت‎های رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی و صدها مورد دیگر در جهان همه نمونه‎هایی هستند که ممکن است در حوزه گردشگری جنگ دارای جذابیت باشند.

وی گفت: یادمان‎های دفاع مقدس در فکه، چذابه، دهلاویه و طلاییه، شهدای هویزه، شهدای شیمیایی والفجر، شلمچه، فتح المبین، دوکوهه و ...، هرسال حدود دومیلیون نفر سفر را تحت عنوان راهیان نور پذیرا هستند که باید با برنامه‎ریزی و ساماندهی چرخه ارزش‎آفرین در حوزه گردشگری معنوی، این نوع گردشگری را با حفظ تمام و کمال معنویت سفر با گردش مالی همراه کرد.

نبهانی افزود: البته ایجاد ارزش افزوده برای فضای اطراف یادمان‎ها فقط با ایجاد شبکه‎ای از محصولات نمادین به شکل جاکلیدی، عکس، تقویم و سررسید به همراه انتشارات مرتبط با فضای معنوی یادمان وبرندسازی سوغات محلی چرخه مالی مدنظر را تولید و علاوه بر ایجاد اشتغال مولد و پایدار، به صدور پیام فرهنگ شهادت در جامعه هدف کمک خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به شهرستان حمیدیه تصریح کرد: حمیدیه از جمله مناطقی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و دارا بودن ظرفیت‎های گردشگری‎ای همچون بیابان‎های ماسه‎ای، جنگل‎ها، مزارع گل‎های شب‎بو، محوطه های تاریخی کوشک حمیدیه و  ...، این قابلیت را دارا است که به قطب گردشگری استان تبدیل شود.

معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان افزود: حماسه جهاد عشایر در حمیدیه که به دستور مراجع عالیقدر نجف اشرف در رویارویی با ارتش استعمارگر بریطانیا به وقوع پیوست این امکان را دارا است تا با معرفی مناسب و ایجاد زیرساخت‎های گردشگری در قالب مراسم بزرگداشت پذیرای خیل عظیمی از بازدیدکنندگان باشد.

وی افزود: وجود پارک جنگلی گمبوعه، کوشک حمیدیه، یادمان دلاوری‎های مردم حمیدیه در مقاومت در برابر ارتش بعثی و دیگر جاذبه‎های گردشگری و صنایع دستی موجود در شهرستان از ظرفیت‎های پشتیبان حوزه گردشگری جنگ است که هر گردشگری با هر ذائقه‎ای را مجذوب خود می‎کند.

نبهانی خاطرنشان کرد: اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با هدف فعال‎سازی خوشه گردشگری شهرستان حمیدیه با محوریت گمبوعه و با لحاظ نمودن دیگر جاذبه‎ها و با تکیه بر همکاری تشکل‎های شهرستان، مجموعه‎ای از اقدامات توسعه‎ای را مدنظر قرار داده که از آن جمله می‎توان به معرفی گردشگری حمیدیه، برندکردن یادمان‎های جنگی، معرفی سوغات و صنایع دستی، آموزش ساکنان بومی گمبوعه، تهیه اقلام تزیئناتی و کوچک با تأثیرپذیری از المان‎های شهرستان اشاره کرد.

وی با بیان این‎که با ایجاد زیرساخت‎های گردشگری در حمیدیه از سرمایه‎گذاران در قالب بسته‎های کمکی دولت حمایت و یک ارتباط محتوایی با جاذبه‎های شهرستان‎های همجوار برقرار می‎کنیم اظهار امیدواری کرد: این اقدامات رونق گردشگری و توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز