خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

رهاسازی بی‌سابقه 7/6 میلیارد مترمکعب آب از سدهای خوزستان/ لزوم مدیریت صحیح رهاسازی آب/ پر آبی فصل زراعی پیش رو قابل پیش‌بینی نیست

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۶۰۸

مدیر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: با گذشت نیمی از شروع ماه های گرم در استان خوزستان، بیش از 7600 میلیون مترمکعب آب در رودخانه های استان خوزستان رها سازی شده که بی سابقه است.

داریوش بهارلویی در گفت وگو با ایلنا در اهواز با بیان این مطلب اظهار کرد: از ابتدای خردادماه تاکنون بیش از 7/6 میلیارد متر مکعب آب از مخازن و مجاری خروجی سدهای استان خوزستان خارج شده است.

وی یاد آور شد: در سال گذشته و در مدت زمان مشابه، 2.3 میلیارد مترمکعب آب رهاسازی شده بود.

بهارلویی افزود: چنانچه این میزان آب رها شده را با شرایط نرمال و طبیعی رهاسازی آب بسنجیم به تفاوتی معادل 4 میلیارد مترمکعب رشد مثبت خواهیم رسید که این امر بی‌سابقه و نشان از عدم کمبود آب در تامین تمامی نیازهای آبی است.

مدیر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان، ادامه داد: در همین حال توجه ویژه ای نیز به حقابه طبیعی تالاب‌ها و نیازهای زیست محیطی شده تا از فرصتی که سیلاب‌های بهاری در احیاء هورالعظیم و تالاب بین المللی شادگان ایجاد کرده اند، حراست و نگهداری شود.

وی عنوان کرد: آب رها شده از سدها، بیش از نیازهای نرمال مناطق مختلف بوده و از میزان کل رهاسازی آب، 24 درصد سهم حوضه دز، 41 درصد سهم حوضه کارون، 30 درصد سهم حوضه کرخه و 5 درصد نیز سهم حوضه های مارون و جراحی است.

بهارلویی بیان کرد: در همین حال، بیلان ورودی و خروجی آب به شکل طبیعی در ماه های گرم منفی بوده و این موضوع موجب کاهش 18 درصدی حجم قابل برنامه‌ریزی سدهای استان خوزستان شده که تا پایان تابستان این روند کاهشی ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: این روند کاهشی باید بگونه ای مدیریت شود که در شروع سال آبی و مهرماه پیش رو، حجم مطمئنی از آب در سدهای استان خوزستان باقی بماند.

مدیر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با رد گمانه زنی های شرایط آب و هوایی در سال آبی پیش رو، عنوان کرد: اظهار نظرهای مطرح شده در خصوص پر آبی و یا کم آبی فصل و سال زراعی آینده، فاقد پشتوانه علمی بوده و از هم اکنون نمی‌توان چنین امری را پیش بینی کرد. از سوی دیگر، مرجع رسمی و مورد استناد اعلام شرایط آب و هوایی، سازمان هواشناسی کشور و مرکز اقلیم شناسی بوده که گزارشات منتشره از این سازمان ها چنین مطلبی را بیان نکرده است.

بهارلویی در پایان‌تصریح کرد: از ابتدای شروع سال آبی تا انتهای مردادماه، حجمی بیش از 48 میلیارد مترمکعب آب وارد حوضه ها و رودخانه های استان خوزستان شده و برآورد می شود که تا پایان شهریور و سال آبی، این میزان از مرز 50 میلیارد مترمکعب گذشته و یک سال آبی استثنایی را رقم بزند.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز