خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری رئیس شورای شهر اهواز مطرح شد:

عوارض آلایندگی حق خون مردم اهواز است/ لزوم‌ساماندهی زباله گردها/ شورای شهر هیچ دخالتی در تغییر مدیران شهرداری اهواز ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۸۲۴۸۹

رئیس شورای شهر اهواز گفت: حق آلایندگی ۲ شرکت نفتی کارون و مارون از سال ۹۳ تا ۹۷، حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال است که اگر پرداخت نشود حساب های آنها مسدود خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، عبد الزهرا سنواتی در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز یکشنبه ۱۶ تیرماه برگزار شد، اظهار کرد: مشکلات شهر را به ما منتقل کنید تا در رفع آنها بکوشیم. اساسی ترین مشکلات شهر، جنگ و حاشیه ۴۰۰ هزار نفری است چرا که مردم در زمان جنگ بدون آماده بودن زیر ساخت ها  به حاشیه شهر رفته اند.

وی با اشاره به اینکه امروز پروژه های ملی بلای شهر اهواز شده اند، تصریح کرد: بیش از ۲۰۰۰ شرکت وابسته به نفت  وجود دارد و وجود این صنایع بزرگ سبب از بین رفتن زیرساخت های معیشتی و اقتصادی ساکنان بومی مناطق و در نتیجه به حاشیه کشاندن آنها شده است.

سنواتی با اشاره به حرکت معکوس جمعیت در اهواز، خاطر نشان کرد: افراد توانمند و نخبه به دلیل مشکلات موجود در اهواز، شهر را ترک میکنند و کسانی جایگزین می شوند که توانایی خدمات و امکان پرداخت عوارض به شهرداری را ندارند.

وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت پای کار بودن همیشگی مردم استفاده کنیم، عنوان کرد: باید مردم را به سمت خیر دعوت کرد و از نخبگان در این راه کمک گرفت.

رییس شورای شهر اهواز، با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت 40 سرویس بهداشتی در 10 منطقه اهواز توسط پیمانکار، گفت: برای ساخت سرویس بهداشتی در برخی نقاط مانند پارک های ساحلی مشکل داریم، سال گذشته 2 سرویس بهداشتی در اطراف جاده ساحلی توسط سازمان آب و برق تخریب شد.

وی با اشاره به اینکه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی مشروط به تامین اعتبار از سوی وزارت کشور است، اذعان کرد: یک سوم اعتبار توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی باید توسط دولت پرداخت شود اما وزارت کشور در چند سال گذشته این بودجه را به شهرداری اهواز نداده است.

سنواتی عنوان کرد: بر اساس سرانه جمعیت، شهر اهواز نیازمند یکهزار دستگاه اتوبوس است اما درحال حاضر 200 دستگاه اتوبوس در اهواز فعال است حدود 300 دستگاه اتوبوس فرسوده نیز در انبارها است که باید با اتوبوس های جدید تعویض شوند.

وی یکی از دلایل عدم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز را استقبال کم بخش خصوصی دانست و خاطر نشان کرد: سال گذشته 50 دستگاه اتوبوس برای واگذاری به بخش خصوصی وارد اهواز شد اما استقبال خوبی صورت نگرفت.

رییس شورای شهر اهواز با اشاره به اینکه ما هیچ دخالتی در تغییر مدیران شهرداری نداریم و تنها نظرات و نارضایتی های مردم را به آنها منتقل می کنیم، ادامه داد: برای انتصابات شهرداری لیستی از مدیران به شهردار داده می شود اما در نهایت شهردار فرد مورد نظر خود را انتخاب می کند زیرا بعدها باید پاسخگو باشد.

سنواتی با بیان اینکه دستگاه های مختلفی مانند شهرداری، محیط زیست، شرکت نفت و سایر صنایع آلاینده در توسعه کمربند سبز دخالت دارند ولی تنها دستگاهی که به تعهد خود عمل کرده شهرداری بوده است، تاکید کرد: مبلغ 150 میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردها به شهرداری اهواز اختصاص یافت که برای توسعه کمربند سبز اختصاص می یابد.

وی یکی از دلایل آتش سوزی در سایت دفن زباله صفیره را وجود زباله گردها عنوان کرد و‌ گفت: زباله گردها برای دسترسی به مواد تفکیکی مانند آهن دست به این اقدام می زنند در این خصوص مستنداتی نظیر فیلم نیز موجود است.

سنواتی اذعان کرد: بخشی از سلول دفن زباله سایت صفیره دچار اشکالاتی بود و در دادگستری نیز پرونده آن موجود است اما راهکارهایی برای استفاده مجدد از این سلول در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته بحث فرهنگ سازی برای تفکیک پسماندها آغاز شده است، خاطر نشان کرد: مساله مهم، ساماندهی زباله گردها است.

سنواتی با بیان اینکه روزانه حدود 800 تا یکهزار تن زباله در اهواز تولید می شود که جمع آوری و دفن آنها هزینه بسیاری به شهرداری تحمیل می کند، تصریح کرد: مناقصه انتخاب پیمانکار برای طرح تفکیک زباله از مبدا انجام شد و درحال حاضر در کمیته فنی در حال بررسی است.

وی عنوان کرد: اگر نیروی انتظامی با شهرداری همکاری کند قطعا در ساماندهی فروشندگان احشام موفق می شویم.

سنواتی با اشاره به اینکه رای بدوی و تجدید نظر در خصوص پرداخت حق آلایندگی سال 93 به مبلغ 14هزار میلیارد ریال صادر شده است و درحال حاضر بر سر نحوه پرداخت و تقسیط آن رایزنی می کنیم، گفت: 2 شرکت نفتی مارون و کارون باید حق آلایندگی سال های 93 تا 97 را به شهرداری اهواز پرداخت کنند. این مبلغ حدود 50 هزار میلیارد ریال است که اگر وزارت نفت زیر بار پرداخت آن نرود حساب های این شرکت ها بسته می شود.

رییس شورای شهر اهواز با اشاره به اینکه عوارض آلایندگی حق خون مردم اهواز است، تاکید کرد: این آلایندگی ها سبب ایجاد بیماری های مختلف نظیر سرطان می شوند.

وی با بیان اینکه دولت های مختلف در 12 سال گذشته شهرداری اهواز را در بحث مترو فریب داده اند، تصریح کرد: در سایر کلانشهرها این پروژه از اعتبارات دولت ساخته شده اند اما قرار شد متروی اهواز از طریق فاینانس ساخته شود که با وجود تحریم ها به مشکل برخورد.

وی ادامه داد: متروی اهواز باید با اعتبار دولت و شهرداری ساخته می شد اما هر 2 در انجام به وظایف خود قصور کردند.

سنواتی با اشاره به اینکه درحال حاضر در بحث ناوگان حمل و نقل عمومی در اهواز اولویت با تکمیل مترو نیست، گفت: شرکت کیسیون مدعی طلبی بالغ بر 10 هزار میلیارد ریال شده است که البته در کمیته فنی استان مورد تایید قرار نگرفت.

وی ادامه داد: طبق قرارداد کمیته داوری این پرونده در خارج از کشور قرار دارد اما توافق شد تا در کمیته فنی استان مورد بررسی قرار گیرد، شورای قبل زیر بار ادعای پیمانکار نرفت و این مساله بدون تعیین تکلیف باقی ماند.

سنواتی در پایان یاد آور شد: شهرداری وارث عملکرد مثبت و منفی مدیران پیشین است از سویی دیگر انجام برخی اقدامات نیازمند همکاری دستگاه ها و سازمان های دیگر است.

 

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز