خبرگزاری کار ایران

کلانتری:

برای احقاق حق‌آبه تالاب ها باید با وزارت نیرو بجنگیم/۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در حال مردن هستند

asdasd
کد خبر : ۷۸۰۳۶۴

معاون رییس جمهور گفت: سازمان محیط زیست باید بر سر تامین حق‌آبه تالاب ها با وزارت نیرو دعوای جدی کند؛ چرا که اگر تالاب ها از بین بروند، بخشی از حیات کشور از بین می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، عیسی کلانتری پیش از ظهر امروز سه شنبه ۱۱ تیرماه در مراسم معرفی پروژه انتقال آب کارون به تالاب شادگان به وسیله ایستگاه پمپاژ، با اشاره به سیل اخیر در برخی نقاط کشور اظهار کرد: به عنوان یک کشور جهان سوم کار بزرگی در بحث کنترل سیل انجام شده است.

وی افزود: خوشبختانه در سیل اخیر در خوزستان تلفاتی نداشتیم و در دیگر نقاط کشور تنها کمتر از 20 نفر به طور مستقیم توسط سیل و حدود 30 نفر به طور غیرمستقیم جان باختند. این وضعیت نشانگر کارایی حاکمیت و همکاری مردم بود که جای تشکر دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: هر جا خلاف علم عمل کنیم، چوبش را خواهیم خورد. زمانی که به علت عجله در کمک‌رسانی یا در جبران کوتاهی‌های چند صد ساله گذشته بخواهیم کارهای بدون مطالعه را پیش ببریم، نه تنها کمکی نکرده‌ایم بلکه منابع را هدر داده‌ایم.

کلانتری خاطرنشان کرد: در همه جای کشور مخصوصا خوزستان که استان بسیار مهمی است نباید بدون مطالعه حتی در شرایط خاص، کاری انجام‌شود؛ زیرا بعد از آن اتفاقاتی رخ می‌دهد که ضرر آن بیشتر است.

وی تصریح کرد: از بُعد منابع نگران نباشید. دو منطقه خوزستان و حاشیه رودخانه ارس در کشور حداقل تا پنجاه سال آینده با مدیریت درست هیچ وقت با کمبود آب مواجه نخواهند شد، اما دیگر نقاط کشور در این زمینه مشکل پیدا کردند و خواهند کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اگر عقل‌مان را به کار بیاندازیم، نباید نگران آب باشیم، تاکید کرد: باید مسائل مرتبط با آب را به صورت علمی و کارشناسی کار کنیم. که در این صورت نگرانی در خصوص کمبود یا نبود آب وجود ندارد.

وی ادامه داد: سال گذشته خوزستان در بدترین شرایط کمبود آب قرار داشت، اما مشاهده کردیم که در بدترین شرایط آبی کشور بیشترین دسترسی سالانه آب در کشور حتی بیشتر از استان‌های شمالی در خوزستان بود.

کلانتری عنوان کرد: در خوزستان هیچ کار بدون مطالعه حتی در مساله ریزگردها نباید انجام شود. اینکه به دلیل وجود پدیده گرد و غبار دست به هر کاری بزنیم، بعد می‌بینیم کار بدون مطالعه دو سال دیگر به یک معضل تبدیل می‌شود. بنابراین از همه مسئولین می‌خواهم هر کاری را با مطالعه انجام دهند تا بعد پشیمان نشوند. امکانات علمی نسبتا خوبی در همه بخش‌ها وجود دارد که باید از آن استفاده کرد.

وی گفت: ۲۰ سال پیش همه محیط زیست را با شکاربانی اشتباه می‌گرفتند و فکر می‌کردند حفظ چند جانور یا گیاه به معنی حفظ محیط زیست است.

کلانتری ادامه داد: تعریف محیط زیست از دهه ۷۰ تعریف جدیدی پیدا کرده است و آن به معنای حفظ محیط زیست برای زمان کنونی و نسل‌های آینده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: آنچه قربانی شده حق و حقوق نسل‌های آینده است که ما به تاراج برده‌ایم و هنوز هم به آن توجهی نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه جنگل‌های زاگرس حتی در زمان یخبندان در جنوب کشور دست نخورده بودند، گفت: اما اکنون با خشک شدن جنگل‌های زاگرس مواجه هستیم که دلیل آن دستبرد نابخردانه بشر با افزایش فشار دام بر مرتع موجب فرسایش خاک و پوشش گیاهی شده است و کم آبی موجب تضعیف درختان  شده و همان ویروس ها و قارچ هایی که زمانی زندگی مسالمت آمیزی با درختان داشتند اکنون موجب خشک شدن و از بین رفتن درختان می شوند. این وضعیت نتیجه زیادی‌خواهی‌های نسل‌های ما به بهانه‌های مختلف مانند تولید گوشت یا گندم بیشتر بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: نتایج دستکاری‌ها در طبیعت را متوجه نشدیم و امروز سالیانه 50 تا 60 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در حال مردن هستند.

کلانتری افزود: برای مثال فکر می‌کردیم که آبی که از رودخانه‌ها به دریا برسد اضافی است و باید از آن بهره‌برداری کنیم و اجازه ندهیم آب رودخانه وارد دریا و یا تالاب شود، زیرا آب هدر می‌رود؟؟؟

وی بیان کرد: زمانی که اثرات دستکاری‌های بشر در ریزگردهای نمکی و گرد و غبار را متوجه شدیم و قطع نسل تکثیر ماهی‌ها را دیدیم، متوجه شدیم که چه دستکاری‌های غلطی در حوزه محیط زیست برای اهداف کوتاه‌مدت انسان‌ها کرده‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مدارس، شورای اسلامی و دولت توجه خوبی به محیط زیست کرده است، گفت: درست است که زمانی که برخی قوانین می‌خواهد در شهرها اجرا شود، نمایندگان با آن مخالفت می‌کنند، اما در مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه کلان دیدگاه خوبی نسبت به محیط زیست دارند.

کلانتری با اشاره به اینکه رئیس جمهور حمایت خوبی از محیط زیست دارد، تصریح کرد: زمانی که رئیس جمهور متوجه شد اگر دریاچه ارومیه کامل خشک شود، باید شهر تبریز جابجا شود و این جابجایی نیازمند یکهزار میلیارد دلار است؛ اما احیاء دریاچه با دو میلیارد دلار انجام می‌شود، عنوان کرد که دریاچه ارومیه باید احیاء شود.

وی بیان کرد: برنامه ششم توسعه، سازمان محیط زیست را موظف کرده بود که ارزیابی مطالعات زیست محیطی را ظرف دو ماه انجام دهد. که در گذشته به طور متوسط 21 ماه طول می‌کشید، اما امروز به 45 روز رسیده است یعنی این کار قابل انجام در مدت زمان کمتری بود و می‌شد برخی امضاهای طلایی را حذف کرد.

کلانتری گفت: سازمان محیط زیست قدرتی ندارد و در مجموع تنها هفت هزار پرسنل دارد، که 3200 نفر از این تعداد محیط‌بان هستند. و بنابراین کشور باید محیط زیست خود را حفظ کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ نظافت شهر و حفظ محیط زیست، بیان کرد: در بیرجند یک سانتی‌متر آشغال مشاهده نمی‌شود و فرهنگ مردم این شهر به حدی بالا رفته که اصلا شهر را کثیف نمی‌کنند و آشغال تولید نمی‌کنند. مردم این شهر تا حد کم و به حد نیاز مصرف می‌کنند.

وی تصریح کرد: مردم باید خودشان محیط زیست را حفظ کنند، البته ضوابط و قوانین نیز باید حاکم باشد و باید با قانون‌شکن برخورد شود. طرح بزرگ کشور که از اول پیوست زیست محیطی داشت، طرح توسعه نیشکر بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کنوانسیون پاریس، گفت: در کنوانسیون پاریس که ترامپ از آن خارج شده، تعهد کرده‌ایم که تا سال 1409 تولید کربن را چهار درصد کاهش دهیم. که امسال این 4 درصد حاصل خواهد شد. همان چیزی که عده‌ای عنوان می‌کنند باعث توقف توسعه می‌شود، به 4 درصد کاهش تولید کربن می‌رسیم.

وی عنوان کرد: محیط زیستِ نه تنها ایران بلکه کره زمین در حال نابودی است. امروزه اگر به محیط زیست دقت نشود، کره زمین از بین می‌رود. ایران نیز گوشه‌ای از کره زمین است و محیط زیست مختص به استان یا منطقه خاصی نبوده و متعلق به کل کشور است. افزایش درجه حرارت موجب شده که امروز مرجان‌های خلیج فارس در حال نابودی هستند که اگر این مرجان‌های جهان از بین بروند، کره زمین چهار درجه گرم‌تر خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اجرای این دو پروژه کافی نیست و اگر تالاب‌ها از بین برود، بخشی از زندگی کشور از بین خواهد رفت. ما باید دعوای جدی با وزارت نیرو جهت گرفتن حق‌آبه تالاب‌ها شروع کنیم.

کلانتری تصریح کرد: برای گاوخونی امسال در کوهرنگ 200 میلی‌متر بارندگی داشتیم. در حوضه زاینده‌رود سد لبریز بود، اما به جای 175 میلیون مترمکعب آب، گاوخونی تاکنون 5 میلی‌متر مکعب نرسیده است.

وی ادامه داد: این وضعیت به معنی این است که مسئول سازمان محیط زیست با نزدیک‌ترین دوست خود در دولت باید برای گرفتن 175 میلیون مترمکعب آب گاوخونی بجنگند. حساسیت آب گاوخونی به مراتب بیشتر از کشاورزی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از سال 95  تا حالا، شمال کشور در زباله مدفون شده است و 20 تا 30 کیلومتر آخر تمام رودخانه‌های شمال مرده است و یک موجود زنده در این مناطق وجود ندارد که همه این وضعیت به دلیل آلودگی‌های بالادست است.

کلانتری ادامه داد: پس از احداث سدها، رودخانه‌ها را به حال خود رها کردیم.

وی عنوان کرد: زمانی که فشاری برای بهبود محیط زیست وارد می‌شود، مربوط به زندگی مردم کنونی و نسل‌های آینده است و حق نداریم با سوء استفاده از تکنولوژی، حقوق نسل‌های آینده را از بین ببریم.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز