خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

رشد ۷۵ درصدی ورود آب به سدهای خوزستان/ ایران با استانداردهای جهانی مصرف آب فاصله زیادی دارد/ ضرورت حفظ منابع آبی

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۰۵۲

مدیر دفتربرنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با اعلام اینکه از ابتدای مهر و شروع سال آبی تا پایان خرداد و فصل بهار، حجمی معادل 46543 میلیون مترمکعب آب وارد حوضه های آبریز و سدهای استان خوزستان شده است که این رقم نسبت به متوسط بلند مدت ورودی آب 75 درصد رشد مثبت داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، داریوش بهارلویی اظهار کرد: با پایان فصل بهار میزان ورودی به سدهای خوزستان به مرز 47 میلیارد مترمکعب نزدیک شد که این رقم در متوسط بلند مدت ۲۶/۵ میلیارد متر مکعب بوده است که بیانگر رشد ۷۵ درصدی در ورود آب به سدها و حوزه های آبگیر استان خوزستان است.

وی افزود: از مجموع ورودی آب تاکنون 55 درصد آن فقط در فصل بهار اتفاق افتاده است که بیانگر کم نظیر بودن این شرایط است.

بهارلویی تصریح کرد: در سال آبی جاری 33 درصد ورودی ها متعلق به حوضه کارون، 29 درصد حوضه دز، 28 درصد حوضه کرخه و 10 درصد متعلق به حوضه های زهره و جراحی بوده است.

وی عنوان کرد: در پی برنامه ریزی آب کشت های تابستانه، خروجی های فعلی سدهای خوزستان بیش از نیاز واقعی منطقه و به منظور تسهیل در برداشت آب کشاورزان و جلوگیری از هرگونه کمبود آب تنظیم شده است.

بهارلویی با تاکید بر این نکته که عدم محدودیت کشت در استان مترادف با برداشت بی رویه آب نیست، تاکید کرد: شرایط سال آبی آینده نامشخص بوده و می باید جوانب احتیاطی در مصرف آب لحاظ شود.

وی بیان کرد: تامین منابع آبی با توزیع آن متفاوت بوده و در شبکه های آبیاری باید متناسب با ظرفیت انتقال، توزیع و شبکه زهکشی منطقه اقدام به کشت نمود.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب و معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر این نکته که باید کشت منطقه را با شرایط کم آبی که خصیصه استان است وقف دهیم و طرح های مربوط به شرایط کم آبی را دنبال کنیم، گفت: بهره برداری از آب رودخانه ها باید منطقی باشد تا حق آبه زیست محیطی و تالاب ها رعایت شود ما نباید آب را فقط در بخش کشاورزی مصرف کنیم باید به سمت حفظ منابع آبی حرکت کنیم.

بهارلویی با بیان اینکه  کشت ها باید با شرایط منطقه گرم و کم آب همخوان باشد، گفت: با استفاده از روش های نوین کشاورزی، اصلاح ژنتیکی بذر، راندمان انتقال آب و کاشت گیاهانی متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه، میتوانیم افزایش راندمان محصول در واحد سطح یعنی استفاده درست و بهینه از آب را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در استان خوزستان عمده مصرف از آب های سطحی است اگرچه امسال سالی آبی پر بارشی داشته ایم، اما باید بدانیم صرفا داشتن آب به این معنی نیست که هر طور که بخواهیم میتوانیم از آن استفاده کنیم نباید منابع آبی، محیط زیست و منابع طبیعی را نابود کنیم باید به فکر آیندگان نیز باشیم.

بهارلویی با اشاره به اینکه ما ایرانی ها مردمانی پرمصرف هستیم، تصریح کرد: ایران با استاندارد های جهانی در مصرف آب های سطحی و زیرزمینی فاصله زیادی دارد باید به این استاندار ها نزدیک شویم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با این میزان بارش ها سفره های زیر زمینی سیراب شده اند؟ توضیح داد: روند تغذیه سفره های زیرزمینی اینگونه نیست که با یک سال آبی پر بارش به حالت طبیعی بازگردد.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب و معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان افزود: با بارش یک ساله نمیتوانیم زیان هایی که به سفره های زیرزمینی وارد شده است را جبران کنیم، البته وضعیت کمی بهبود یافته است.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز