خبرگزاری کار ایران

در جلسه ارتقاء و توسعه کشاورزی خوزستان با همکاری کشور هلند مطرح شد؛

همکاری مشترک ایران و هلند در بحث آب و کشاورزی/ لزوم ارائه طرح جامع توسعه کشاورزی و آب حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز

asdasd
کد خبر : ۷۷۴۲۳۷

در جلسه ارتقاء و توسعه کشاورزی خوزستان با همکاری کشور هلند بر ارائه طرح جامع توسعه کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست خوزستان ظرف مدت حداکثر ۱۰ روز تاکید شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز،  کارشناس عمران، هیدرولیک و علوم آب کشور هلند در جلسه ارتقاء و توسعه کشاورزی خوزستان که عصر امروز یکشنبه ۲۶ خردادماه اظهار کرد: خیلی خوشحالم از اینکه در ایران و به ویژه در خوزستان حضور دارم، البته میدانم که یک سری تنش های سیاسی وجود دارد ولی اینجا هستم تا از ایران حمایت کنم.

وی افزود: معتقدم ایران و هلند می توانند نقش مکمل را برای هم ایفا کنند و با توجه به اینکه کشور هلند دانش، تکنولوژی و تجربه خوبی در زمینه کشاورزی دارد میتواند به خوزستان که در حال حاضر نیاز جدی به این دانش وارد، کمک کند.

این کارشناس عمران، هیدرولیک و علوم آب کشور هلند تصریح کرد: خوزستان پتانسیل خوبی در زمینه کشاورزی دارد و منابع آبی قابل توجهی وجود دارد که باید مصرف این آب بهینه سازی شده و به مناطقی که به آب نیاز دارند منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه کشور هلند در صادرات کشاوری رتبه دوم در جهان را دارد، خاطرنشان کرد: این دانش و تجربه را میتوان در خوزستان به اشتراک گذاشت.

این عضو هیأت اعزامی از کشور هلند با بیان اینکه همراه خود کارشناسان با تجربه ای را به ایران آورده است، تاکید کرد: این افراد ده ها سال در زمینه منابع آب در بخش های مختلف تجربه دارند که در نظر داریم یک برنامه جامع که یک نگاه پیوسته به منابع آب داشته باشد پیشنهاد دهیم.

وی در خصوص این برنامه گفت: برنامه ما این است که با همکاری مشترک، مبحث کشاورزی در استان خوزستان را ارتقاء داده و در قرن ۲۱ به عنوان یک نمونه مثال زدنی و شاخص در بحث توسعه کشاورزی مطرح شود.

در ادامه این جلسه رئیس جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: کشور هلند علیرغم مساحت کم با توجه به فعالیت های تحقیقاتی بنیادی که انجام داده، دومین صادر کننده محصولات کشاورزی در دنیا است.

وی افزود: ۱۵ مرکز و موسسه تحقیقاتی و پژوهشی برتر در دنیا وجود دارد ‌که دانشگاه واخنینگن و دلفت در کشور هلند در زمره اولین ها هستند.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: بزرگترین و مهمترین مرکز تحقیقات کشاورزی دنیا دانشگاه واخنینگن هلند است؛ علیرغم اینکه این آمریکا ۲۷۳ برابر هلند مساحت دارد، اما از نظر صادرات محصولات کشاورزی مقام دوم در دنیا را داراست و روند رو به رشدی دارد.

چنگلوایی بیان کرد: کشور هلند در زمینه ارتقاء بهره وری و استفاده از انرژی های پاک و تو سعه گلخانه ها بسیار فعالیت کرده و نمونه هایی از سابقه همکاری خوزستان با کشور هلند وجود دارد؛ این نشست نیز در راستا و ادامه جلسات پیشین که در چندین نوبت برگزار شده، بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های خالی موجود در استان و محدودیت هایی که برای توسعه کمی و کیفی بخش کشاورزی وجود دارد این هماهنگی انجام شد تا از دانش فنی و تکنولوژی کشور هلند استفاده کنیم و بصورت مشارکتی از کمک های آنها برخوردار شده و اهداف توسعه ای  مد نظر خود را عملیاتی کنیم.

چنگلوایی بیان کرد: مقرر شده که این هیئت هلندی یک نقشه راه و یا یک طرح جامع  برای ما طراحی و مطالعه کنند که بحث کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست به صورت تلفیقی و کامل در این طرح دیده شود و ظرف مدت یک هفته تا ده روز، شرح خدمات مورد نظر را آماده و ارسال کنند تا بتوانیم به صورت مشترک  با یکی از دانشگاه های استان و با محوریت مجموعه استانداری قراردادی منعقد کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مقرر شده است که هیئت هلندی براساس طرح جامع توسعه  کشاورزی آب، منابع طبیعی و محیط زیست مطالعاتی در خصوص استان خوزستان انجام داده و ارائه دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز