خبرگزاری کار ایران

در گفتگوی اختصاصی با ایلنا عنوان شد؛

حشرات در وفورِ نعمت، تکثیر می شوند/ جیرجیرک ها آفت نیستند

asdasd
کد خبر : ۷۷۰۰۴۱

عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: با توجه به بارش های مکرر، شرایط متعادل آب و هوایی، شرایط مرطوب خاک و وفور نعمت حشرات از جمله جیرجیرک ها تکثیر پیدا می کنند، اما آفت محسوب نمی شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، هژیر کیانی در خصوص فراوانی اخیر حشرات از جمله جیرجیرک ها در خوزستان اظهار کرد: دروازه ورودی پرندگان مهاجر تالاب های ایذه است، امسال شاهد حضور ۲۰ هزار قطعه پرنده مهاجر در منطقه بودیم در صورتی که سال های پیش از دوره خشکسالی تعداد پرندگان مهاجر بسیار بیشتر بوده است.

وی افزود: در دهه ۶۰ نیز با فراوانی پدیده حشرات و قورباغه ها مواجه بودیم که فرضیه علت این فراوانی عدم کوچ پرندگان مهاجر در آن سال به ایذه بوده است که با برهم زدن زنجیره و چرخه حیات و شرایط متعادل آب و هوایی موجب تکثیر حشرات و قورباغه ها شد.

کیانی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر ۲ هزار هکتار تالاب در خوزستان وجود دارد که به دلیل تداوم و تکرار بارش ها از مهر ماه سال گذشته تا کنون، افزایش رطوبت هوا و خاک، دمای معتدل هوا و وفور مواد غذایی، شرایط زیستی مناسبی برای موجودات مختلف از جمله جیرجیرک ها فراهم آمده است.

وی در خصوص چگونگی مبارزه با تکثیر بیش از حد این حشرات خاطرنشان کرد: این حشرات در شرایط مناسب تالاب ها تکثیر شده و قطعا بر روی شهرها و زندگی ساکنین نزدیک به تالاب ها اثر میگذارند، اما آفت محسوب نمی شوند.

کیانی با اشاره به اینکه جیرجیرک ها تنها به مزارع سیفی جات می توانند آسیب بزنند، تاکید کرد: معمولا سعی بر این است جمعیت جیرجیرک ها در مقیاس مزرعه کنترل شود، ولی به دلیل پیامدهای زیست محیطی و بهداشتی برای مصرف کننده، کشاورز و محیط زیست بهتر است سمپاشی صورت نگیرد.

عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان بیان کرد: در سمپاشی مزارع معمولا حشرات مفیدی مانند کفشدوزک که جمعیت شته ها را کنترل می کند، از بین خواهند رفت به همین دلیل تولید محصول کمتر به مراتب بسیار بهتر از تولید محصول ناسالم با پیامدهای بهداشتی و زیست محیطی است.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز