خبرگزاری کار ایران

معاون فنی و پایش سازمان هواشناسی کشور خبر داد:

راه اندازی چهار ایستگاه پایش گرد و خاک در خوزستان

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۰۵۷

معاون فنی و پایش سازمان هواشناسی کشور گفت: هواشناسی خوزستان تا انتهای سال 99 به دو ایستگاه هواشناسی فرودگاهی مسجد سلیمان و دزفول مجهز می شود، همچنین به دلیل درگیر بودن این استان با پدیده گرد و خاک چهار ایستگاه پایش گرد و خاک در شهرهای آبادان، بستان، ایذه و صفی آباد نصب و راه اندازی می گردد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، فرح محمدی اظهار داشت: هواشناسی خوزستان دارای 20 ایستگاه سینوپتیک است که 8 ایستگاه آن به صورت 24 ساعته و 12 ایستگاه دیگر به صورت 12 ساعته فعالیت می کنند؛ همچنین ایستگاه هواشناسی اهواز دارای تجهیزات جو بالاست که وضعیت پایش اطلاعات هواشناسی از سطح زمین تا سطوح فوقانی جو را انجام می دهد.

وی افزود: طبق برنامه توسعه 5 ساله ششم درصدد هستیم تعداد ایستگاه های هواشناسی در کل کشور را افزایش دهیم و از مهم ترین برنامه های پیش رو هواشناسی خوزستان به روز رسانی رادار اهواز است؛ چرا که رادار نقش تعیین کننده ای در پایش پدیده های خرد مقایس دارد.

معاون فنی و شبکه پایش سامان هواشناسی کشور از توسعه ایستگاه فرودگاهی آبادان به کت 2 خبر داد و گفت: برای توسعه ایستگاه های هواشناسی علاوه بر اعتبارات ملی و استانی نیاز به جذب  نیروی متخصص وجود دارد.

محمدی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که با آن دست به گریبان هستیم عدم وجود مجوزهای قانونی برای حفظ حریم ایستگاه های هواشناسی است. این درحالی است که  براساس استانداردهای سازمان جهانی هواشناسی ایستگاه ها باید یک حریم مشخص داشته باشند، ولی متاسفانه بعد از نصب و راه اندازی ایستگاه هواشناسی با ساخت و سازهایی غیر مجاز در اطراف ایستگاه ایستگاه مواجه می شویم که آن را از حالت استاندارد خارج می کند.

وی ادامه داد: تجهیزات هواشناسی تکنولوژی بالایی دارند و امروزه با مشکل تامین تجهیزات مواجه ایم  هرچند امیدواریم با حمایت دولت  و مجلس و با تامین منابع بر مشکلات فائق یابیم.

معاون فنی و شبکه پایش سامان هواشناسی کشور در خصوص سامانه هشدار سیل در استان، عنوان کرد: سیستم های هشدار سیل ممکن است به صورت فراگیر در کل کشور نباشد، ولی در استان های سیل خیز مانند خوزستان این سیستم وجود دارد و با همت همکاران در سازمان و پژهشکده هواشناسی با پردازش مدل های جوی و هیدرولوژی این امر به وقوع می پیوندد.

در ادامه مدیرکل هواشناسی خوزستان در خصوص اینکه آیا هواشناسی دمای واقعی را اعلام می کند یا خیر، گفت: عدم آگاهی نسبی در جامعه موجب می شود که مردم فکر کنند هواشناسی دمای واقعی را نمی گوید در صورتی که هواشناسی خوزستان طبق استاندارد سازمان جهانی هواشناسی دما را اعلام می کند.

محمد سبزه زاری افزود: دما در هواشناسی خوزستان همانگونه اندازه گیری می شود که کارشناسان هواشناسی در تمامی نقاط دنیا آن را اندازه گیری می کنند. البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که هواشناسی دمای هوا را اعلام می کند نه دمای احساسی بدن را.

وی در پاسخ به این سوال که مبنی بر اینکه مردم تصور می کنند به دلیل تعطیلی ناشی از افزایش دما هواشناسی دمای واقعی را اعلام نمی کند، گفت: هواشناسی یک سازمان کاملا علمی است مسائل سیاسی ربطی به این موضوع ندارد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان در خصوص تنوع اقلیمی در استان اظهار داشت: وسعت استان خوزستان به اندازه بعضی از کشورهای بزرگ اروپایی است و اقلیم های متفاوتی در آن وجود دارد، بنابراین پدیده های مختلف جوی در این تنوع اقلیمی رخ می دهد این در حالی است که به طور مثال برنامه تلویزیون به ما دو دقیقه فرصت می دهد و کارشناسان ما در این دو دقیقه باید اطلاعات کل استان را گزارش کنند.

وی ادامه داد: تنوع اقلیمی موجب شده است تا در مواقعی شاهد بارش برف، باران شدید و گرد و خاک به صورت همزمان در استان باشیم، بنابراین همه این موارد در گزارش هواشناسی ذکر می شود.

سبزه زاری از کمبود ایستگاه های هواشناسی خوزستان در مناطق کوهستانی شمال و شمال شرق خوزستان خبر داد و افزود: این مناطق با وجود برابری در وسعت با استان هایی نظیر چهارمحال و بختیاری تعداد ایستگاه های هواشناسی کمی دارد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: مردم خوزستان مردم صبوری هستند، چرا که زندگی کردن در این شرایط آب و هوایی سخت است. هرچند نیروهای خدوم و خبره هواشناسی خوزستان سعی دارند خلا تجهیزات را جبران می کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز