خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

تشکیل کمیسیون کارگری فرمانداری ماهشهر جهت پیگیری اخراج جمعی از کارگران پیمانکاری پتروشیمی بندر امام/ضمانت اجرای مصوبات شورای تأمین، چیست؟/ امنیت شغلی، حلقه‌ی مفقوده قطب صنعت کشور

asdasd
کد خبر : ۷۵۱۲۵۵

ظهر امروز دوشنبه، کمیسیون کارگری فرمانداری شهرستان ماهشهر، جهت بررسی علت اخراج جمعی از کارگران شرکت پیمانکاری پتروشیمی بندر امام برگزار می‌شود. اخراج کارگران، کوتاه‌ترین دیواری است که شرکت‌ها و کارفرمایان به‌راحتی از آن عبور کرده و گاه به‌عنوان یک اهرم فشار برای رسیدن به مطالباتشان از آن استفاده می‌کنند

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندر امام خمینی، از ابتدای سال جاری، حدود 50 نیروی کار شرکت مهندسی موجان، مجری احداث تصفیه‌خانه مرکزی پتروشیمی بندر امام که از دی‌ماه سال ۹۵ آغاز به کار کرده بود، از کار اخراج شدند.

بر اساس اطلاعات رسیده به ایلنا، عمده دلیل شرکت مذکور برای تعدیل نیروی کار، متحمل شدن زیان به دلیل افزایش ناگهانی قیمت‌ها در سال گذشته بوده است. به‌طوری‌که شرکت مذکور مدعی پرداخت خسارت ماهانه حدود 2 میلیارد تومان شده است.

اینکه بر اساس قانون، کارفرما(پتروشیمی بندر امام) مکلف به بازنگری در قرارداد مذکور جهت جلوگیری از متضرر شدن پیمانکار است یا خیر؟ موضوعی است که باید از طرف کارفرما روشن شود. ولی آنچه مسلم است این است که پیمانکار مذکور بر اساس متریال مشخص هم از نظر نیروی انسانی و هم از نظر ساختار کار، متعهد به انجام پروژه مذکور گردیده است و این سؤال پیش می‌آید که آیا مجاز به کاهش نیروی کار جهت جلوگیری از زیان بیشتر است یا خیر؟

پروژه مذکور که پس از گذشت حدود 26 ماه، به میزان تقریبی 50 درصد پیشرفت رسیده، چگونه با کاهش نیروی انسانی قادر خواهد بود ادامه‌ی کار را در بازه زمانی مشخص‌شده به پایان برساند؟چه تضمینی وجود دارد که شرکت پیمانکار برای جلوگیری از ضرر و زیان وارده، در کاستن از کیفیت فیزیکیِ کار اقدام ننماید؟، زیرا شکی نیست که در اجرای پروژه‌های صنعتی، هزینه‌ی نیروی کار، بخش بسیار اندکی از هزینه‌ی کل را شامل می‌شود.

ضمانت اجرای مصوبات شورای تأمین چیست؟

چندی پیش مسئولین شهرستان ماهشهر از مصوبه شورای تأمین این شهرستان مبنی بر ممنوعیت اخراج دسته‌جمعی کارگران خبر دادند، حال این سؤال پیش می‌آید که در چنین شرایطی که شرکت‌ها اقدام به اخراج دسته‌جمعی کارگران می‌کنند، شورای تأمین چه برخوردی می‌تواند با خاطیان داشته باشد؟

امنیت شغلی، حلقه‌ی مفقوده قطب صنعت کشور

هرچند تلاش مسئولین منطقه اعم از نماینده مجلس، فرماندار، مدیریت سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ممانعت از اخراج کارگران در سال گذشته قابل تقدیر بوده، ولی نمی‌توان منکر تأثیر منفی و ویرانگر تزریق استرس حاد به کارگران و خانواده‌های آنان شد. استرسی که بدون شک در هنجارشکنی‌های اجتماعی و پایین آوردن بازدهی صنعتی و سودآوریِ شرکت‌ها نیز نقش مهمی دارد.

اخراج کارگران، کوتاه‌ترین دیواری است که شرکت‌ها و کارفرمایان به‌راحتی از آن عبور کرده و گاه به‌عنوان یک اهرم فشار برای رسیدن به مطالباتشان از آن استفاده می‌کنند تا با جو ایجادشده ناشی از این اقدام، کارفرما را وادار به پذیرش درخواست‌هایشان کنند. حال این شیوه به چه قیمتی باشد، برای آنان مهم نیست.

از آنجائیکه یکی از وظایف نمایندگان حاکمیت در منطقه که یک منطقه‌ی صنعتی و تجاری می‌باشد، ایجاد و حفظ آرامش روانی افراد است، انتظار می‌رود توسط فرماندار به‌عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان، تمهیدی اندیشیده شود تا شرکت‌ها به‌راحتی قادر به اخراج حتی موقتِ کارگران نباشند و در صورت انجام آن، بازخورد منفی و تنبیهی برای مدیر و شرکت مذکور لحاظ گردد، تا سایر شرکت‌ها هرگز برای رسیدن به اهدافشان به فکر پیچیدن چنین نسخه‌ای نباشند.  

صنعت بسان پیکر و کالبد، و کارگر، روحِ آن است. بدون شک درمان جسم از درمان روح و روان ساده‌تر است. روحِ بیمار و مضطرب، قوی‌ترین پیکرها را از پا در خواهد آورد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز