خبرگزاری کار ایران

گزارش کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت سیلاب از وضعیت خوزستان

asdasd
کد خبر : ۷۴۴۰۳۴

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت سیلاب از وضعیت شهرستان های خوزستان در 24 ساعت گذشته گزارشی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، متن این گزارش به شرح زیر می باشد:

آبادان

آخرین وضعیت طغیان اروندرود در بخش اروندکنار را پایدار و عادی است. کارشناسان در حال برآورد اولیه خسارت به تأسیسات زیربنایی ، منازل و بخش کشاورزی هستند.

در بررسی انجام شده از 39 نهر منشعب از اروندرود تعداد 12 نهر طغیان کرده ،17 نهر همراه با مد آب لبریز شده و در پنج نهر وضعیت از نظر طغیان آب بحرانی است ضمن اینکه در یک نهر آب وارد منازل مردم شده است.

هم‌اکنون 15 دستگاه بیل مکانیکی بوم بلند به صورت شبانه‌روزی در حال ایجاد دیواره در حاشیه انهار و تخلیه آب از اطراف خانه های مردم هستند.

وضعیت جاده های روستایی بخش اروندکنار را عادی و بدون مشکل است. بر اثر سرعت آب در انهار برخی از پل‌های ارتباطی در روستاها دچار مشکل شدند که در حال مقاوم‌سازی و ترمیم آنها هستیم.

علت طغیان آب در اروندرود پدیده مداکبر که هر سال یک‌بار در منطقه جنوب و جنوب غرب کشور براثر تلاقی آبهای دجله و فرات از ترکیه و عراق رخ می دهد، است. در صورتی که آب از حد طبیعی خارج شود به دلیل گنجایش محدود انهار طبیعی سرزیر می‌کنند.

ایذه

وضعیت شهرستان ایذه به حالت عادی برگشته است. روز گذشته به علت حجم بالای بارندگی و آبگرفتگی معابر، منازل چند محله تخلیه و فعالیت ادارات در روز جاری در این شهرستان به حالت عادی برگشته است.

ساکنان محله‌هایی که روز گذشته منازل خود را تخلیه کردند به منازل خود بازگشته‌اند؛ همچنین تمامی راه‌های منتهی به شهرستان ایذه باز شده‌اند.

اندیکا

هفت کیلومتر از جاده اندیکا-شهرکرد در امتداد تالاب شیمبار زیر آب رفته و تردد از این محور به هیچ عنوان امکانپذیرنیست.

پلیس راه و راهداری در این محور مستقر هستند و از ورود خودروها به این جاده جلوگیری می کنند.

تاکنون خسارت جانی در این شهرستان گزارش نشده، اما تعدادی گاو و گوسفند در منطقه کمغه و شیمبار بالا بر اثر رعد و برق تلف شده اند.محور اندیکا-شهرکرد از راههای ارتباطی استان خوزستان به چهارمحال و بختیاری می باشد که در بخش چلو از حاشیه تالاب شیمبار عبور می کند.

هندیجان

تمامی محورهای مواصلاتی و جاده ای شهر هندیجان و جاده های روستایی و گردشگری به ویژه مسیر ارتباطی استان بوشهر به خوزستان(جاده شهرستان دیلم به شهرستان هندیجان) برای تردد میهمانان نوروزی و شهروندان هندیجانی باز بوده و هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

هموطنان و مسافرین نوروزی می توانند با اطمینان خاطر از مسیرهای ارتباطی و جاده ای این شهرستان تردد کنند و شهرستان هندیجان مانند روزهای پیش پذیرای هموطنان عزیز و مهمانان نوروزی است.

تردد و عبور و مرور وسائط نقلیه مثل چند روز گذشته و از ابتدای شروع بارندگی تاکنون به صورت عادی و روان در حال انجام است و تمامی راه های روستایی و شهری و محورهای مواصلاتی شهرستان هندیجان(استان خوزستان) چه از سمت استان بوشهر، از سمت شهرستان ماهشهر و از سمت شهرستان امیدیه باز بوده و هیچ گونه مشکل ترافیکی در خصوص تردد وسائط نقلیه وجود ندارد.

رامهرمز

روابط عمومی فرمانداری شهرستان رامهرمز از افزایش رهاسازی آب سد مارون و کوثر خبر داد.

در پی اعلام امور آب منطقه شرق با توجه به بارندگی های شدید و سیلاب ‌های با دبی بسیار بالا در منطقه و به ویژه وضه آبریز بالادست سد مخزنی مارون و کوثر و لزوم آمادگی برای کنترل سیلاب و ظرفیت سازی و جلوگیری از رخ دادن هر گونه خسارات جانی و مالی، سر ریزهای سدهای مارون و کوثر باز شده و مجموع خروجی سد مارون به 320 و سد کوثر به 100 مترمکعب در ثانیه افزایش یافته است.

همچنین فرمانداری شهرستان بهبهان یادآور شده که با توجه به اهمیت موضوع احتمال رهاسازی آب از این سدها با دبی های بالاتر در ساعات آتی وجود دارد.

بر همین اساس دهیاران و شوراهای اسلامی همه شهروندان و مسافران نوروزی را ترغیب کنند با توجه به حجم زیاد رهاسازی آب این سدها و احتمال افزایش رهاسازی آب در ساعات آینده از نزدیک شدن به رودخانه ها اکیدا خودداری کنند.

باوی

تا امروز شهرستان باوی مشکلی در خصوص جاده و مسیر ارتباطی روستاها نداشت و خسارتی نبوده است، اما با توجه به وضعیت بالا دبی رودخانه و همچنین سرریز دز و کارون احتمال جاری شدن سیل در دهستان عنافچه می باشد که در روزهای گذشته ضمن ترمیم سیل بندها تمام ماشین آلات مورد نیاز و دستگاه های خدمات رسان در مکان های مورد خطر سیل در حالت آماده باش قرار گرفتند .

منازل که در مجاورت رودخانه قرار دارند و احتمال ریزش پیش بینی می شود ضمن اطلاع رسانی به شهروندان مکان های لازم جهت جابجایی موقت در نظر گرفته شد .

همچنین تمامی مدارس و سالن های ورزشی تجهیز و آماده اسکان از مهمانان نوروزی و شهروندان در زمان بحران آمادگی لازم را دارند. تا ساعت ۱۲شب گذشته میزان بارندگی ۱۰ میلی متر بوده است.

شادگان

شادگان برای مقابله با سیلاب احتمالی آماده است.

دستگاه های اجرایی این شهرستان برای مقابله با سیل و آبگرفتگی احتمالی ناشی از طغیان رودخانه ها در حالت آماده باش بسر می برند.

با توجه به اخطار و هشدار سازمان هواشناسی و مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان مبنی بر افزایش حجم آب رودخانه های کارون و جراحی ناشی از باران شدید، حضور اعضای ستاد بحران در شهرستان و همچنین برگزاری برنامه کشیک مستمر برای خدمات رسانی در سطح شهرستان الزام ایست.

همه جانبه دستگاه های اجرایی در مواقع بحرانی آمادگی برای مقابله با بحران از اهمیت خاصی برخوردار است و همه دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با حوادث احتمالی با یکدیگر تعامل و همکاری دارند.

به منظور کمک رسانی به مردم در حوادث احتمالی، کلیه ادارات، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی مستقر در شهرستان شادگان نسبت به در اختیار گذاشتن تجهیزات و ماشین آلات سبک و سنگین به ستاد بحران اقدام شده است.

تا عادی شدن شرایط کلیه اعضا ستاد مدیریت بحران شهرستان به خصوص شهرداران و بخشداران و نیز دستگاه‌های خدمات رسان شادگان موظف اند تا پایان هفته جاری در حوزه کاری خود حضور داشته و از نزدیک وظایف محوله را پیگیری و بر امور نظارت کامل داشته باشند.

* هواشناسی

بیشترین میزان بارندگی 24 ساعت گذشته در دزفول به میزان 26.2 میلیمتر ثبت شد.

میزان بارندگی در این مدت در شوشتر 18.4، ایذه 14.7، مسجدسلیمان 13، لالی 12.4، گتوند 10.2، اهواز 9.3، کشاورزی اهواز 9، دهدز 5.4، بهبهان 4.6، شوش 3.6، حسینیه اندیمشک 3.3، رامهرمز 0.3 و بستان، شادگان و آغاجاری 0.2 میلیمتر گزارش شده است.

بیشترین میزان بارندگی از ابتدای سال زراعی جاری(یکم مهرماه 97) تا هفتم فروردین ماه 98 در حسینیه اندیمشک یکهزار و هفت و ایذه 883.1 میلیمتر ثبت شده است.

سامانه بارشی روز یکشنبه در استان فعال و اوایل وقت چهارشنبه خارج شد، اما امشب و فردا به علت رطوبت زیاد در ارتفاعات بارندگی پراکنده پیش بینی می شود.

براساس این گزارش میانگین بارش استان خوزستان از ابتدای سال زراعی جاری (یکم مهر ماه 97) تا پنجم فروردین ماه سال 98، 438.1 میلیمتر اعلام شد که این مقدار بارش در مقایسه با مقدار بلند مدت در همین بازه زمانی (277.3 میلیمتر) 58 درصد افزایش یافته است.

ورود سامانه بارشی، از اواسط روز شنبه موجب افزایش ابر، رگبارباران ، رعد و برق، وزش باد قابل ملاحظه تا شدید به همراه تندباد لحظه ای و به تبع آن آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها دراستان خوزستان شده است. بیشترین بارشها در مناطق شمال غربی، شمالی، شمال شرقی، شرقی و مرکزی استان شامل حوزه های آبریز کرخه، دز و کارون و مارون گزارش شده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز