خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز اعلام کرد:

راه اندازی اولین مرکز ژنتیک اجتماعی در اهواز

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۳۳۲

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: اولین مرکز مشاوره ژنتیک اجتماعی توسط مرکز غرب بهداشت اهواز راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، مهرداد شریفی از راه اندازی اولین مرکز مشاوره ژنتیک اجتماعی توسط این مرکزدر شهرستان اهواز خبر داد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان این خبر گفت: امروزه علم زنتیک پزشکی وجود اغلب بیماری ها و ناهنجاری های زنتیکی و مادررزادی را موجه نمی داند. همچنان که از نظر اعتقادی نیز چنین است و بوجود آمدن و پیدایش ناهنجاری به صورت آگاهانه ناصواب است. از بعد اقتصادی و اجتماعی نیز با توجه به هزینه های درمان، نگهداری و عدم بهره وری از افراد مبتلا به ناهنجاری ها ی زنتیکی و مادرزادی (ذهنی و یا جسمی) مسئله ای هائز اهمیت است و از طرفی والدین، اطرافیان و اجتماع، به صورت مستقیم و غیر مستقیم نیز درگیر این معضلات خواهند شد.

شریفی افزود: متاسفانه اکثر بیماری های ژنتیکی درمان کامل ندارند و بهترین راه مقابله با این ناهنجاری ها فرهنگ سازی و بستر سازی در جهت پیشگیری از تولد کودکان معلول است و با توجه به اهمیت و ابعاد گسترده ی این مسئله طرح غربال گری بیماری های وراثتی در قالب طرح زنتیک اجتماعی با هدف فرهنگ سازی، شناسایی زوجین در معرض خطر داشتن فرزندان معلول و نهایتا کاهش تولد نوزادان مبتلا به ناهنجاری های زنتیکی، در مراکز مشاوره ی پیش از ازدواج در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت.

وی تصریح کرد: ژنتیک اجتماعی دانش بیماری ها و ژنومیک را به صورت واقع گرایانه و مسئولانه در جوامع و به نفع افراد جامعه، به کار می گیرد. ژنتیک اجتماعی سعی دارد تا خدمات ژنتیک را در اختیار عموم افراد جامعه قرار داده، تا در نهایت به نحو عادلانه، سلامت آحاد افراد جامعه را به سهم خود، ارتقاء بخشد .

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز ادامه داد: در این طرح به زوجینی که در بستر برنامه ی غربال گری تالاسمی به مرکز بهداشتی مشاوره ی پیش از ازدواج مراجعه می نمایند، در ابتدا توضیحات لازم در مورد هدف از انجام  طرح غربال گری ژنتیکی، مزایای همکاری زوجین در اجرای درست این طرح و عدم تداخل با روند ازدواج زوجین توسط کارشناس زنتیک ارایه می شود. سپس  غربال گری با پرسش نامه ی استاندارد برای آنان انجام می شود و در صورت تایید احتمال خطر برای زوجین مشاوره ی زنتیک برای ایشان صورت می گیرد و نهایتا در صورت نیاز توصیه به انجام آزمایش زنتیک می شود که با درصد بالایی توانای شناسایی عامل ایجاد بیماری هایی با منشا وراثتی را دارد.

وی یادآور شد: در مرکزب هداشت غرب اهواز با راه اندازی مرکز ژنتیک اجتماعی  در آزمایشگاه ازدواجی  مرکزبهداشت غرب اهواز واقع در کمپلو میدان 15 خرداد و استقرار کارشناس ارشد ژنتیک انسانی و پزشک اختصاصی آموزش دیده دوره مشاوره ژنتیک اجتماعی با مجوز وزارت بهداشت در این مرکز طی سه ماه گذشته قریب به 1000 زوج مورد پرسشگری قرار گرفتند و بالغ بر 120پرونده ی مشاوره ی تخصصی برای زوجین در معرض خطر تشکیل شده است و جلسات مشاوره در محل مرکز ژنتیک اجتماعی غرب اهواز و در همان روز برای زوجین به صورت رایگان تشکیل شده است.

این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد که با افزایش سطح آگاهی های عمومی در مورد شناسایی و نحوه ی پیشگیری از بیماری های زنتیکی و همکاری مراجعین محترم با کادر درمانی در جهت انجام هر چه بهتر این طرح ما بتوانیم گامی موثر در جهت پیشگیری از معلولیت های مادرزادی در شهرستان اهواز برداریم.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز