خبرگزاری کار ایران

میر اشرفی در مرز شلمچه:

هدف از سفر به خوزستان بازدید از گمرکات و پایانه های مرزی با کشور عراق است

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۵۲۵

رئیس کل گمرک ایران گفت: یکی از مرزهای زمینی با کشور عراق، مرز شلمچه است. طی 11 ماهه اخیر آماری از واردات کالاهای اساسی داریم که نشان دهنده بحران در این زمینه نیست و وضعیت مطلوب می باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، مهدی میراشرفی در بازدید از مرز شلمچه اظهار داشت: علاوه بر اینکه در بحث استفاده از مرزهای آبی تلاش می کنیم مرزهای آبی ساماندهی شود؛ ایران یک نگاه ویژه ای به کشورهای همسایه و از جمله مرزهای زمینی کشور دارد.

وی افزود: عراق در بحث صادرات، بعد از چین که 8.3 میلیارد دلار در 11 ماهه صادرات داشتیم، کشورعراق با 8.2 میلیارد دلار تقریبا اصلی ترین شریک تجاری است که کالاهای ایرانی با تنوع بالا به آن صادر می شود و مستلزم این است که در مرزهای زمینی با عراق ساماندهی خوبی را داشته باشیم.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: هفته های گذشته در باشماق و پرویزخان حضور داشتیم و اقداماتی در زمینه ساماندهی پیش بردیم و اینجا در مرز زمینی شلمچه پیگیریم مسائل و مشکلاتی که در بحث صادرات کالا به کشور عراق از این مرز داریم را جمع بندی و قسمتی از آن را با هماهنگی بین سازمان های مرتبط با تجارت در مرز ساماندهی کنیم.

میراشرفی عنوان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از سازمان ها در مرز متولی اعمال مقررات هستند از گمرک  گرفته تا مرزبانی و مناطق آزاد و دیگر سازمان های حاضر در مرز مستلزم این است که اگر یک تجارت سهل تر، روان تر و با هزینه کمتر و سرعت بیشتر داشته باشیم باید هماهنگی بیشتری با سازمان های داخلی تحت عنوان هماهنگی و مدیریت یکپارچه مرزی برقرار کنیم.

وی بیان کرد: با مذاکرات با مسئولان گمرک مرکزی عراق و همچنین اقلیم کردستان در بحث ایجاد دروازه مشترک تجاری پیش می رویم و تلاش می کنیم هماهنگی بیشتری در مدیریت مرزی را شاهد و دروازه مشترک تجاری با کشور عراق را فعال کنیم که این کار می تواند باعث کاهش هزینه های صادراتی و تجارت فرامرزی شود و این بحث نه تنها به نفع تولیدکنندگان و صادرکنندگان است، بلکه مصرف کنندگان نهایی این کالاها که در کشور عراق هستند با کاهش هزینه ها عملا سطح بالاتری از مطلوبیت در آنها ایجاد می شود.

رئیس کل گمرک ایران در خصوص کالاهای اساسی، گفت: طی 11 ماهه اخیر آماری از واردات کالاهای اساسی داریم که نشان دهنده بحران در این زمینه نیست و وضعیت مطلوب است؛ در 11 ماهه امسال ماهانه بالغ بر یک میلیارد دلار کالاهای اساسی وارد کردیم که به لحاظ وزنی 700 هزار تن از مدت مشابه خودش بیشتر بوده و 137 هزار تن واردات گوشت گرم و سرد داشتیم که نسبت به سال گذشته 5 هزار تن افزایش را نشان می دهد؛ پس ما در بحث تأمین ارز و ورود کالاهای اساسی مشکل خاصی نداریم بلکه ایجاد تفاوت نرخ ارز هست که زمانی که کالایی با ارز دولتی خریداری و توزیع شود مسلما این تفاوت بین ارز دولتی و آزاد انگیزه ای می شود که کالاهای خریداری شده با ارز دولتی بیشتر متقاضی داشته باشد و عملا تحریکی هم در بازار ایجاد می گردد.

میراشرفی افزود: در کالاهای اساسی بحرانی نداریم بلکه در برخی کالاها مثل ذرت، واردات نسبت به مدت مشابه افزایش داشته و طی 11 ماهه امسال قریب به 11 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی هزینه شده است.

وی گفت: در بحث واردات کالا چند مرحله داریم؛ ورود کالا ( صاحب کالا اسناد خرید را باید اخذ کند)، ترخیص کالا (زمانی که کالا به گمرک اظهار می شود و سازمان های مرتبط با ورود کالا باید مجوزهای قانونی صاحب کالا را رؤیت و بعد از پرداخت حقوق و عوارض کالا را ترخیص کند) و مرحله آخر تشریفات گمرکی است که تشریفات خصوصا ورود کالا به هیچ عنوان بیش از دو روز نیست و اگر هم باشد قطعا در مرحله ترخیص اقدامات کامل انجام نشده است. مثلا برخی سازمان ها نیاز دارند که مجوزهای ارائه شده را آنالیز کنند به عنوان نمونه برای ترخیص کالاهای دارویی، خوراکی و بهداشتی باید آزمایشات لازم را انجام دهند. بین ورود کالا تا زمانی که کالا به گمرک اظهار می شود نیز مدت زمانی می گذرد.

رئیس کل گمرک ایران ادامه تصریح کرد: مشکلات تحریم ها قریب به 20 روز به مدت توقف کالاها در اماکن گمرکی اضافه کرد. یعنی قبلا به صورت میانگین کالاها 20 روز پس از ورود به گمرک اظهار می شدند، ولی اکنون به حدود 40 روز افزایش پیدا کرده است که این موضوع بحث انتقال ارز و عملا اخذ اسناد مالکیت را درپی دارد که باعث افزایش مدت زمان ترخیص کالاها شده است؛ اما از زمانی که کالا اظهار می شود تشریفات ترخیص در گمرک به بیش از دو دقیقه به طول نخواهد انجامید.

میراشرفی در خصوص استقرار گمرک در گیت های ورود و خروج مناطق آزاد، گفت: براساس قانون، یک منطقه آزاد ابتدا باید تجهیزات، امکانات و شاخص های لازم را برای استقرار در این گیت ها فراهم و بعد گمرک مستقر شود، ولی به دلایل مختلف در منطقه آزاد اروند قبل از اینکه این زیرساخت ها عملیاتی شود، درخواست استقرار دارند که پیگیری های لازم را برای تأمین زیرساخت ها از جمله محصور شدن گیت ها انجام می دهیم.

 ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به مشکلات موجود در مرزها اظهار کرد: بخشی از این مشکلات موجود به سامانه های گمرک یا سیستم آن برنمی گردد، ولی در این راستا رایزنی های لازم را انجام می دهیم و آن بخشی که طبق قوانین امکانش باشد واگذار می کنیم، اما در سطح بالای مدیریت گمرکات کشور رایزنی های لازم انجام می شود.

بلوطی میرزا در خصوص تعاملات با کشور عراق و تسهیل روابط دو کشور و رونق مرز شلمچه، گفت: رایزنی های لازم چه در وزارت خارجه و بخش های اقتصادی صورت می گیرد، امیدوارم بتوانیم از ظرفیت های مبادله کالا استفاده و یک تعادلی ایجاد کنیم که در طرف عراقی هم بتواند این انگیزه را ایجاد کند که تعرفه هایی که اینجا هست و در زمینه کالاها باعث شده برخی از دوستان و همکاران در بخش ترخیص یا تجارت نتوانند اینجا بیایند حل شود و رایزنی ها تا هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز