خبرگزاری کار ایران

گزارش مراسم گشایش سیزدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان؛

فعالیت ۵۶۷ ناشر داخلی و خارجی با ۳۴۰ غرفه در سیزدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان

asdasd
کد خبر : ۷۲۵۳۲۹

مراسم برپایی سیزدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان با حضور استاندار خوزستان و مدیران و مسئولین استانی و کشوری، در حالی برگزار شد که نسبت به سال های گذشته در ابعاد مختلف با رشد چشمگیری مواجه بوده است؛ حضور ۵۶۷ ناشر داخلی و خارجی در ۳۴۰ غرفه با بیش از ۹۰ هزار عنوان کتاب، خود شاهد این مدعاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، عصر امروز چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه سیزدهمین‌ نمایشگاه کتاب خوزستان آغاز به کار کرد.

استاندار خوزستان در این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حس کتاب خواندن یعنی حس کاوش و جستجو گری که موجب یک تغییر و تحول در انسان و جامعه می شود.

غلامرضا شریعتی افزود: برگزاری نمایشگاه کتاب برای توجه به آگاهی، دانایی محوری و دانستن است و این نمایشگاه با وجود رقبایی مثل رسانه و فضای مجازی هنوز هم جایگاه خاص و ویژه‌ خود را در علم آموزی دارد.

وی عنوان کرد: اسلام و ایرانیان هیچ‌گاه از دانستن، مطالعه و علم‌آموزی دوری نجسته‌اند و با فرهنگ غنی خود همواره به دنبال کسب آگاهی هستند.

استاندار خوزستان با اشاره به رقابت سنگین کتاب با حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی، افزود: امام راحل دانسته‌ها و آگاهی خود را با نوارها به دست مردم رساند و این مسئله بر کسی پوشیده نیست که آگاهی جزو پایه‌های استحکام انقلاب اسلامی ایران است.

شریعتی گفت: نمایشگاه‌های این چنینی مظهر خیر، اطلاع‌رسانی و دانایی بیشتر برای آحاد جامعه هستند و باید با مرجعیت خود پاسخگوی همه نیازهای نوجوانان، جوانان و بزرگسالان باشد.

وی با تأکید بر اینکه کتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه‌ها نباید محصور به چند بخش خاص باشد، گفت: امسال چهلمین سال پیروزی انقلاب شکوهند اسلامی ایران هست و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند" نشان از پختگی کشور است".

استاندار خوزستان بیان کرد: اگر انقلاب موفق بوده و توانسته با وجود همه تحریم‌ها، جنگ و مسائل این چنینی استوار به حرکت خود ادامه دهد چون مسیر پاسخگویی، پذیرفتن، مناظره، علم و کتابت را انتخاب کرده است.

شریعتی خاطرنشان کرد: با گفتگو و علم‌ آموزی می‌توان به پویایی جامعه دست پیدا کرد و آنچه باعث شده ایران همچنان بانشاط بایستد، پویایی و اجتهاد داشتن در اداره جامعه است.

 محمد جوروند مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد خوزستان در حاشیه افتتاح سیزدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان، اظهار کرد: تعداد ناشران از 350 نفر در سال گذشته به 570 نفر در سال جاری افزایش پیدا کرده که در 340 غرفه و 91 هزار و 125 عنوان کتاب در زمینه‌های ادبیات، دین، کودک و نوجوان، کمک آموزشی و دانشگاهی و همچنین بخش عربی آغاز به کار کرده است.

وی افزود: حدود 40 ناشر و 8 کتابفروشی از نقاط مختلف استان در سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان خوزستان حضور دارند.

جوروند با بیان اینکه مقوله کتاب در فرهنگ دینی ما بسیار مقدس است، عنوان کرد: در فرهنگ شیعی به صورت خاص تر در ایران و خصوصا در خوزستان جلوه های ویژه رنگارنگ و مختلفی را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد خوزستان با بیان اینکه مردم خوزستان اهل کتاب، مطالعه، فرهنگ و هنر و علاقمند به این حوزه ها هستند، افزود: دوازدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان در سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون تومان فروش کتاب داشت.

جوروند ادامه داد: سال گذشته نزدیک به 550 میلیون تومان بُن کتاب در اختیار علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی قرار داده شد که این مبلغ نیز امسال به 800 میلیون تومان افزایش یافت.

وی عنوان کرد: پرونده برگزاری همه نمایشگاه های برگزار شده در استان ها 6 روزه بسته می شود، ولی نمایشگاه خوزستان هفت روزه خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: یکی دیگر از نمایشگاه کتاب امسال این است که امسال برنامه های جنبی و منتوعی در حوزه های مختلف داشته باشیم.

جوروند در ادامه به تشریح برنامه‌های جنبی این نمایشگاه پرداخت و گفت: از برنامه‌های جنبی که در نمایشگاه کتاب امسال اجرا می شود می‌توان به نشست‌های تخصصی تاثیر رسانه در خانواده، ادبیات نمایشی، نشست تخصصی پیرامون اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده ویژه روشندلان، ادبیات کودک و نوجوان، نشست تخصصی ناشران استان و ادبیات دفاع مقدس را نام برد.

وی با اشاره به اینکه امسال زمینه ای فراهم شد که تمام ناشران و کتابفروشی های باقدمت حضور دارند، گفت: انجمن های فرهنگی علاقمند نیز غرفه دار در این نمایشگاه هستند.

جوروند اظهار کرد: فضای متنوعی فارغ از ارائه کتاب داریم که در کنار آن سلسه فعالیت های فرهنگی و هنری هم تعریف شده و در مقایسه با استان های دیگر بنا به اعلام مسئولان کشوری برنامه های متنوع تری داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با تقدیر از همکاری سازمان های مختلف در برگزاری این نمایشگاه خصوصا نیروی انتظامی برای تأمین امنیت، سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص اعتبارات مختلف و همچنین استاندار خوزستان، گفت: در خوزستان محققان و پژوهشگران خیلی بزرگی در حوزه های مختلف علمی، دینی و مذهبی داشتیم که اسم آن ها بر تارک علم، مطالعه و کتاب می درخشد.

جوروند در پایان یادآور شد: این نمایشگاه حاصل تجارب مدیران کل قبل از بنده هم هست که با جان و دل زحمت کشیدند تا نمایشگاه امروز به اینجا برسد.

ابوالحسن حسن زاده، امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه هر نمایشگاهی نشان دهنده ثمرات و دستاورد یک تلاش است، بیان کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب بسیار مهم و ارزشمند بوده و بهترین نمایشگاه است

وی افزود: چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران برای دشمنان ما یک کابوس بود، گفت: دشمنان نظام و مقامات آمریکایی برای اینکه مردم ما نتوانند چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی  را جشن بگیرند تمام تلاش خود را انجام دادند، اما با هوشیاری مردم شکست خوردند.

حسن زاده برگزاری نمایشگاه کتاب را ارزشمند و مهم توصیف کرد و گفت: هر نمایشگاهی نشان دهنده ثمرات و دستاورد یک تلاش و بهترین نمایشگاهی است که برگزار می شود.

امام جمعه موقت اهواز عنوان کرد: نمایشگاه کتاب نشان دهنده تلاش های علمی و مجاهدت های فکری بوده و آیات و روایت زیادی در زیادی برای فراگیری علم و دانش وجود دارد.

وی با بیان اینکه شیطان در عقل و فکر انسان هم راه پیدا میکند، گفت: علاوه بر فکر و عقل شیطانی، عقل رحمانی هم نیز وجود دارد که خداوند متعال آن را مایه برتری انسان بر دیگر موجودات قرار داده است. زمانی که این عقل رحمانی فعال شود نتیجه آن دانش است و علمی است که به صورت کتاب ارائه می شود.

قادر آشنا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی کشور در ادامخ این مراسم با بیان اینکه 45 میلیارد تومان کتاب در سراسر کشور فروخته شده است، افزود: حدود یک میلیون و 500 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه‌های سراسر کشور عرضه شده است.

وی اظهار کرد: نمایشگاه بسیار باکیفیت برپا شده و ناشران حاضر در این نمایشگاه از ناشران تراز اول و ارزشمند کشور هستند و استقبال خیلی خوبی نیز توسط مردم و علاقه‌مندان به کتاب شده است.

آشنا با اشاره به اینکه در این نمایشگاه گروه‌های مختلف دانشگاهی، کودک و نوجوان و مخاطبین عمومی حضور دارند، افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد خوزستان تاکنون 25 نمایشگاه برگزار کرده که این تعداد تا پایان سال به 30 نمایشگاه خواهد رسید.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی کشور در ادامه خاطرنشان کرد: هیچ رشد و توسعه‌ای بدون آگاهی ممکن نیست و هیچ آگاهی بدون کتاب محقق نمی شود که در این راستا برپایی نمایشگاه‌های کتاب می‌تواند بخشی از نیازها را برطرف کند.

وی در پایان با اشاره به عرضه یک میلیون و 500 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه‌های کتاب در سراسر کشور، یادآور شد: تاکنون 45 میلیارد تومان در استان‌های مختلف کتاب فروخته شده و بنا داریم تا با برپایی نمایشگاه بر علم و آگاهی افزوده شود، زیرا انسان محور توسعه و کتاب مظهر آن است.

گیلانی، نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی  نیز در این مراسم گفت: دولت به صورت جدی از برپایی نمایشگاه کتاب و فرهنگ کتابخوانی و همچنین ناشران و نویسندگان کتاب حمایت کند.

وی افزود: یکی از بهترین دستاوردهای انقلاب بحث کتاب و کتابخوانی بوده و نمایشگاه، حاصل تلاش و زحمت فرهیختگانی است که مباحث فرهنگی را مکتوب می کنند و در اختیار مردم قرار می دهند.

نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاریخ یک ملت در صورتی ماندگار است که نوشته و کتابت شود، افزود: یکی از مهمترین ابعاد و ماهیت انقلاب ما فرهنگ بوده و باید گفت انقلابی، فرهنگی اسلامی است.

گیلانی برپایی نمایشگاه کتاب را ضروری دانست و گفت: ایران کشوری با تمدن و بافرهنگ بوده که در تاریخ بشریت نقش تأثیرگذاری داشته و به همین دلیل است که کتاب در جمهوری اسلامی جایگاه ویژه و اهمیت خاصی دارد.

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب، گفت: دستاوردها باید به صورت کتاب و مستند در اختیار مردم قرار گیرند و نمایشگاه می تواند این مهم را محقق کند.

گیلانی یکی از ضرورت های انقلاب را برپایی نمایشگاه های کتاب عنوان کرد و ادامه داد: دولت باید به صورت جدی از برپایی نمایشگاه کتاب و فرهنگ کتابخوانی و همچنین ناشران و نویسندگان کتاب حمایت کند.

نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی در پایان از اداره کل فرهنگ اراشاد اسلامی خوزستان در برگزاری مطلوب این نمایشگاه قدردانی کرد.

فعالیت ۵۶۷ ناشر داخلی و خارجی با ۳۴۰ غرفه در سیزدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان

فعالیت ۵۶۷ ناشر داخلی و خارجی با ۳۴۰ غرفه در سیزدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان

فعالیت ۵۶۷ ناشر داخلی و خارجی با ۳۴۰ غرفه در سیزدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان

فعالیت ۵۶۷ ناشر داخلی و خارجی با ۳۴۰ غرفه در سیزدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان

فعالیت ۵۶۷ ناشر داخلی و خارجی با ۳۴۰ غرفه در سیزدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان

فعالیت ۵۶۷ ناشر داخلی و خارجی با ۳۴۰ غرفه در سیزدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز