خبرگزاری کار ایران

رئیس دیوان محاسبات کشور:

قاطبه مدیران جمهوری اسلامی پاک دست هستند/ خوزستان در دیوان محاسبات کشور درجه یک است

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۲۴۹

رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به این نکته که طی بررسی های ۲۰ ساله ی مدیرانی که در دیوان محاسبات پرونده داشته اند دریافتیم که قاطبه مدیران جمهوری اسلامی ایران پاک دست و با شرافت هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، عادل آذر در جلسه شورای اداری استان خوزستان، عصر امروز ۶ بهمن ماه اظهار کرد: هر چه راجع به نظارت دیوان محاسباتی می گویم از دستاوردهای انقلاب است. محاسبات یک سابقه ۱۱۰ ساله در ایران دارد، اما پیش از انقلاب تنها اداره محاسبات در وزارت اقتصاد و دارایی و خزانه داری داشتیم.

وی افزود: دیوان محاسبات به مفهوم کامل و نظارت مستقل بر دخل و خرج از دستاوردهای قانون جمهوری اسلامی است. در اصل ۵۴ قانون اساسی وظیفه دیوان محاسبات، صیانت از بیت المال و دستگاه هایی است که به هر نحو از بودجه کشور استفاده می‌کنند.

آذر ضمن اشاره به این نکته که صیانت از بیت المال تنها به اموال عمومی و ریال و ارز مربوط نمی‌شود، تاکید کرد: بخش عمده بیت المال، سرمایه انسانی در کشور است.

وی ادامه داد: ما باید در قالب شعار نظارت مستمر، پیشگیرانه، هدایت گرایانه و مقتدرانه به مدیرانمان کمک کنیم که چگونه بدون اینکه دچار تخلف شوند، مدیریت کنند.

رئیس دیوان محاسبات کشور خاطرنشان کرد: با بررسی مدیران طی ۲۰ سال دریافتیم که قاطبه مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران پاک دست و با شرافت هستند، ولی پرونده زیاد داریم، آنهم به این دلیل که مدیران ما با نیت خیر کار می کنند، اما به دلیل ابهام در قانون، برداشت دیگری کرده و دچار تخلف می شوند و اینجاست که وجه صیانت از سرمایه انسانی ما نمود پیدا می کند. ما تخلف عمدی را غیر از جرم می دانیم.

آذر ضمن اشاره به طراحی مجموعه آموزشی تحت عنوان "بینا" برای آموزش به کارکنان در سطوح و حوزه های مختلف، تصریح کرد: این طرح در سطوح مختلف مدیریتی در سطح استانها و در حوزه های مختلف، دوره هایی برگزار خواهد کرد که درخواست می کنیم با شرکت در این دوره ها باعث افزایش دانش حقوق مالی خود شوند.

رئیس دیوان محاسباتی کشور در خصوص طرح "بینا"، تصریح کرد: در این طرح قصد داریم به مدیران در حوزه عمل و تا وقتی که بودجه را در اختیار دارند، مشاوره بدهیم؛ نمی خواهیم جسارت مدیریت را از مدیران بگیریم.

وی افزود: اما پس از هزینه بودجه، حسابرس دیوان‌محاسبات حسابرسی می کند. ما اینگونه فکر می کنیم که باید نظارت را در خدمت اجرا و توسعه در بیاوریم.

آذر در ادامه ضمن اشاره به مسائل مبتلا به خوزستان، تصریح کرد: تمام معاملات استان باید در سامانه ای تحت عنوان "ستاد" ثبت شود که در خوزستان به درستی انجام نمی‌شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: دیگر موردی که در خوزستان با مشکل مواجه است، ثبت اموال دولتی است که در حال حاضر در این استان یک‌چهارم اموال دولتی به ثبت رسیده است که ممکن است در صورت اهمال ما موجب فساد شود.

وی افزود: ارزش املاک دولت  که در سامانه ثبت شده است معادل یک میلیون و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که اگر ۴ برابر شود رقم قابل ملاحظه ای خواهد شد. این در حالی است که بودجه امسال ما یک میلیارد و ۷۰۰ هزار میلیون تومان اعلام شده است، اینجاست که می گویم جمهوری اسلامی بنیه اقتصادی فوق العاده ای دارد، اما پنهان است و با شناسنامه دار کردن اموال دولتی می‌توان به این مهم پی برد.

آذر تاکید کرد: ترک تشریفات در برگزاری مناقصات در خوزستان، از دیگر مواردی است که باید به آن پرداخته شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور بحث متمرکز کردن شرکت ها را مطرح کرد و گفت: قانون صراحت دارد که تمام دستگاه هایی که در بودجه اسم آنها ذکر شده یا ردیف بودجه دارند باید گردش مالی آنها در حساب خزانه نزد بانک ملی مرکزی باشد و اگر حساب دیگری در بانک های دیگر دارند مسدود کنند وگرنه مرتکب تخلف شده اند.

وی در خصوص اعتبارات خارج از شمول نیز توصیه کرد: از اعتبارات خارج از شمول تا آنجا که می توانید استفاده نکنید. در خوزستان آمار این کار بالاست همچنین سهم مالیات بر ارزش افزوده بخصوص در بخش روستایی برای عمران روستاها است نه امور دیگر.

رئیس دیوان محاسبات کشور ضمن قدردانی از توجه به اجرای صحیح منع به کارگیری بازنشستگان، تایید کرد: استان خوزستان در این‌ امر یکی از موفق ترین استانها است.

آذر در خصوص پروژه انتقال آب خوزستان، اظهار کرد: ظرفیت های قانونی خیلی خوبی وجود دارد. کمک ما این است که با ظرفیتی که در قانون دیوان محاسبات داریم هیأت ویژه حسابرسی و تحقیق و تفحص که مستندات لازم را فراهم کند تشکیل دهیم.

قاطبه مدیران جمهوری اسلامی پاک دست هستند/ خوزستان در دیوان محاسبات کشور درجه یک است

قاطبه مدیران جمهوری اسلامی پاک دست هستند/ خوزستان در دیوان محاسبات کشور درجه یک است

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز