خبرگزاری کار ایران

در جلسه شورای اداری اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان مطرح شد؛

پایش ماهانه آثار تاریخی خوزستان/ معرفی چند اثر صنایع دستی برای دریافت نشان جغرافیایی یونسکو

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۹۹۹

در دومین جلسه شورای اداری اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان در سال 97 موضوعات مختلفی از جمله پایش آثار تاریخی استان به صورت ماهانه و نیز پیگیری به منظور دریافت نشان جغرافیایی برای چند اثر صنایع دستی مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، شورای اداری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان، معاونان، مدیران پایگاه‎های جهانی و ملی، فرمانده یگان حفاظت اداره‎کل و نیز مسئولان ادارات میراث فرهنگی شهرستان‎های تابع استان در سالن اداره‎کل میراث فرهنگی در اهواز برگزار شد.

در این نشست، سیدحکمت‎اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان شناسایی آثار تاریخی، تدوین پرونده‎های ثبتی و در نهایت ثبت آن‎ها را از اولویت‎های این اداره‎کل عنوان کرد و افزود: باید بتوانیم جایگاه‎مان به لحاظ وجود آثار ثبتی را ارتقاء بخشیم.

وی در ادامه با اشاره به حوزه صنایع دستی گفت: یکی از مهمترین موضوعات در بُعد صنایع دستی، اشتغال است چراکه هر فردی با حداقل سرمایه‎گذاری می‎تواند در این حوزه فعالیت کند و حتی در بحث صادرات نیز مؤثر واقع شود.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: بنابراین از تمام رؤسای شهرستانی تقاضا دارم تا موضوع شناسایی صنعتگران و پرداخت تسهیلات به آن‎ها را با جدیت دنبال کنند.

در ادامه این جلسه، محمدحسین ارسطوزاده سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان نیز با اشاره به تدوین و ارسال فرم‎های پایش ماهیانه آثار تاریخی به شهرستان‎ها، گفت: رؤسای ادارات شهرستانی باید به صورت ماهانه این فرم‎ها را تکمیل و برای ما ارسال کنند.

وی بیان کرد: تکمیل این فرم‎ها باعث می‎شود هم ما در اداره‎کل و هم مدیران میراث فرهنگی در شهرستان‎ها از حال و روز و وضعیت آثار تاریخی مطلع باشیم و چنانچه اثری به مرمت و تعریف پروژه‎ای نیازمند باشد، با اطلاعات کافی و کامل به مراجع تصمیم‎گیری مراجعه کنیم.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان پایش را در حفظ و احیاء آثار تاریخی بسیار با اهمیت دانست و تأکید کرد: با تکمیل فرم‎های پایش ماهانه آثار تاریخی، دیگر نباید شاهد ریزش ناگهانی بنایی در استان باشیم، چراکه این فرم‎ها باعث می‎شوند ما و ادارات شهرستانی به صورت مداوم در جریان وضعیت آثار تاریخی باشیم و اطلاعات موجود در فرم‎ها پیش از هر اتفاقی هشدار لازم را به ما خواهند داد و ما می‎توانیم براساس آن‎ها برنامه‎ریزی کنیم.

ارسطوزاده همچنین بر اولویت‎بندی آثار تاریخی، ضرورت برای ثبت ملی شدن و تعیین عرصه و حریم آثار و نیز جذب سرمایه‎گذار در راستای حفظ بناها تأکید کرد.

در ادامه، غلام شجاعی سرپرست معاونت گردشگری اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان نیز با بیان این‎که بدون تردید وجود جاذبه‎های گردشگری بی‎شمار در استان خوزستان باعث تسریع در روند توسعه این حوزه می‎شود، عنوان کرد: عمده ‎انتظارات از میراث فرهنگی، در حوزه گردشگری است و باید بتوانیم این حوزه را به جایی برسانیم که در اقتصاد مردم تأثیرگذار باشد.

وی ضمن بیان این‎که فعالیت‎ها باید به صورت تقسیم وظایف انجام شوند خطاب به رؤسای ادارات شهرستانی، گفت: باید از ظرفیت‎ سازمان‎های مردم‎نهاد در حوزه گردشگری استفاده کنید، چراکه این سازمان‎ها بسیار به توسعه گردشگری در شهرستان‎ها کمک می‎کنند.

شجاعی همچنین بر وجود مسئول گردشگری در ادارات شهرستانی و نیز حضور فعال خوزستان در دوازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران تأکید نمود.

در این جلسه شکراله قاسمی، معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان نیز با ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت در سال 1397، اظهار داشت: از استان خوزستان تاکنون 66 اثر نشان مرغوبیت ملی و چهار اثر نیز نشان مرغوبیت یونسکو را در حوزه صنایع دستی دریافت کرده‎اند.

وی با اشاره به این‎که پیگیری برای دریافت نشان جغرافیایی برای چند اثر نیز در دست اقدام است، بیان کرد: کپوی دزفول، احرام‎بافی شوشتر، مینای صبی اهواز و خراطی دزفول از جمله آثاری هستند که برای دریافت نشان جغرافیایی معرفی شده‎اند.

گفتنی است، در پایان این جلسه پنج ساعته، رؤسای ادارات میراث فرهنگی استان به ارائه گزارش فعالیت‎های خود و بیان دیدگاه‎ها و نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز