خبرگزاری کار ایران

فرمانده حفاظت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در گفتگو با ایلنا:

پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی خوزستان فاقد یگان حفاظتی هستند/ مشکل اصلی در نبود امکانات و خودرو است

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۰۸۱

پایگاه های جهانی میراث فرهنگی خوزستان فاقد یگان حفاظتی هستند و از آنجا که این اماکن مستقیما زیر نظر تهران اداره می شوند باید به صورت ملی برای حل این معظل چاره ای اندیشید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، رامین مکناوی ضمن اشاره به این نکته که فرماندهی یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان را تنها به دلیل کمک به حفظ آثار تاریخی و باستانی خوزستان بر عهده گرفتم، اظهار کرد: در کمتر از یک ماه از شروع خدمت من در این یگان، اقدامات زیادی صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به انهدام یک باند ۵ نفره قاچاقچیان آثار باستانی اشاره کرد که این باند با یک دستگاه ماشین حامل آلات و ادوات فلزیاب و حفاری در حین عبور از سه راهی لالی و مسجد سلیمان در کمین ایجاد شده توسط ما و نیروی انتظامی گرفتار شدند.


رفع نواقص امنیتی با تعاملات منطقه ای

وی ادامه داد: همچنین در بازدیدهایی که طی چند روز گذشته از از پایگاه های میراث فرهنگی شهرستان های شوش، هفتکل، باغملک، ایذه، آبادان و خرمشهر نیز انجام دادیم توانستیم ضمن بررسی آنها، نواقص امنیتی موجود در آنها را با ایجاد تعاملاتی با شورای شهر و دهیاریها و نیروی انتظامی برطرف کنیم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان خاطر نشان کرد: اگر چه بسیاری از این اقدامات در گذشته نیز صورت می پذیرفت، ولی متاسفانه به هیچ عنوان به تهران اطلاع رسانی نمی شود که در حال حاضر ما همه آنها را با جزئیات کامل و به صورت روزانه یادداشت و به اطلاع همکاران خود در مرکز می‌رسانیم.

مکناوی در پاسخ به این سوال که چه گستره‌ای از استان خوزستان تحت پوشش فرمانده حفاظت اداره کل میراث فرهنگی است و با چه میزان امکانات و نیرو اداره می شود، تصریح کرد: اکنون در کل خوزستان ‌۲۱ پایگاه حفاظتی میراث فرهنگی و سه اثر ثبت شده جهانی داریم که با توجه به گستره وسیع استان و آثار باستانی بسیار زیادی که در آن وجود دارد، به جز پایگاه شوش مابقی پایگاه های فاقد خودرو مناسب برای سرکشی هستند به طوری که اکثرا در حال حاضر این پایگاهها با وسایل شخصی چون موتور سیکلت کار سرکشی و گشت زنی آنها انجام می‌شود.

وی با بیان که ما برای تامین کمبودهای خود با اداره کل میراث فرهنگی تهران مکاتباتی کرده و نواقص را مطرح کرده ایم، اظهار کرد: جذب نیروی انسانی، تامین تجهیرات خودرویی و موتوری، نصب دوربین های مدار بسته در محل آثار باستانی از جمله مطالبات ما در این زمینه است.

فرمانده حفاظت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در خصوص افزایش آگاهی نیروهای تحت فرمان خود در خصوص قاچاق صنایع دستی، بیان کرد: طبق دستور العملی که ابلاغ شده است، کلیه پرسنل استان طی یکسری دوره های آموزشی با موارد قاچاق صنایع دستی و همچنین شناخت صنایع دستی تقلبی به طور تخصصی و علمی آشنا شده که خوشبختانه در این زمینه تاکنون تعاملات بسیار خوبی با پلیس آگاهی و اطلاعات و نیز اماکن و معاون حقوقی میراث فرهنگی داشته ایم.

مکناوی ضمن تاکید بر این نکته که در اداره کل میراث فرهنگی به هیچ عنوان نباید تک بعدی عمل شود، گفت: حوزه فعالیت اداره کل میراث فرهنگی در سه بعد صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری است و یگان ما نیز وظیفه دارد بدون هرگونه اعمال تک بعدی، وظایف محوله خود را به نحو احسن انجام‌ دهد.

رونمایی از اپلیکیشن «میراث‌بان» در همایش ناجا

وی در ادامه به رونمایی از یک اپلیکیشنی تحت عنوان میراث‌بان در همایش ناجا اشاره کرد و در مورد کاربرد آن، تصریح کرد: از هفته گذشته که این اپلیکیشن رونمایی شده است، ما به تمامی پایگاه‌ها ابلاغ کتبی کرده‌ایم که کلیه سرکشی ها و گزارشات خود را به صورت روزانه و مستند از طریق این اپلیکیشن نصب شده در تلفن‌ همراه خود به یگان فرماندهی حفاظت اداره کل میراث فرهنگی ارسال کرده تا ما این گزارشات را پس از بررسی، بصورت آنلاین به تهران مخابره کنیم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان افزود: البته بازدهی مهم این اپلیکیشن در این است که کتمان آماری به وسیله آن به نحو بسیار مطلوبی کاهش می‌یابد.

مکناوی خاطرنشان کرد: اگر چه کمبود نیروی انسانی یکی از عمده‌ترین مشکلات نیروی حفاظت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان است، ولی مهمتر از آن کمبود وسایل نقلیه در پایگاههای ما می‌باشد؛ زیرا امکانات خودرویی ما تنها شامل دو دستگاه خودرو بوده که از این دو‌خودرو که در سال ۱۳۸۵ به اهواز و شوش تحویل داده شده‌اند یکی از آنها فرسوده و قابل استفاده نیست.

وی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های میراث فرهنگی خوزستان این است که بازدید از آثار میراث فرهنگی به صورت ضابطه‌مند صورت نمی‌گیرد و گاها آثاری که بعد مسافتی دارند، در طول یک سال حتی یک بار هم از آنها بازدید نمی شود که در این خصوص آیا بهتر نیست برای اینکه آثار باستانی استان و به ویژه آثاری که ثبت ملی شده‌اند با فراهم شدن امکانات خودرویی مناسب به راحتی در محدوده دید یگان حفاظت قرار بگیرند تا کار حفاظتی از این آثار تاریخی سهل‌الوصول‌تر شود.

فرمانده حفاظت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: البته اگر چه بعد مسافت و عدم تجهیز نیروهای حفاظت به امکانات خودرویی مناسب باعث می شود که آثار موجود در مسافت دورتر کمتر مورد بازدید قرار بگیرند، ولی ما به همه مسئولین پایگاهها در سراسر استان تاکید کرده‌ایم که گزارشات روزانه خود را از بازدید ها و سرکشی های خود با عکس و مستندات برای ما ارسال کنند.

مکناوی با بیان اینکه اماکن تاریخی دارای گردشگر در اولویت سرکشی قرار دارند، اظهار کرد: نقش مردم در اطلاع رسانی در مواجهه با موارد مشکوک بسیار قابل تقدیر بوده و کار آنها تا حد بسیار قابل توجهی می‌تواند نقصان کمبود نیروی ما را جبران کند.

ابلاغ تهیه ی شناسنامه اماکن باستانی

فرمانده یگان حفاظتی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان گفت: طی نامه ای از تمامی مسئولین پایگاهها خواسته‌ایم که شناسنامه اماکن باستانی مناطق خود را تهیه و برای ما ارسال کنند تا بازدید از آنها ساماندهی شود.

وی در پاسخ به این پرسش‌ که با توجه به شرایط موجود آیا مسئولین کشوری و استانی برنامه‌هایی را برای افزایش سطح نیرو و تجهیزات یگان های حفاظتی میراث فرهنگی استان مدنظر قرار داده‌اند یا خیر؟ اظهار کرد: ما به عنوان حافظان میراث فرهنگی استان خوزستان علیرغم وجود برخی کمبودات که گاها با آن دست و پنجه نرم می کنیم، ولی با همین میزان نیرو و تجهیزات که در اختیار داریم تمام تلاش خود را در زمینه حراست از آثار تاریخی موجود در استان به نحو احسن انجام داده و می‌دهیم و البته ‌وعده هایی نیز برای تامین نیرو و تجهیزات به ما داده شده است که امیدواریم این وعده‌ها هرچه زودتر عملی شوند.

فرمانده  یگان حفاظتی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با بیان اینکه برخی میراث جهانی استان از جمله چغازنبیل یگان حفاظتی نداشته و فقط دارای نگهبان هستند، تصریح کرد: اگر چه آثار باستانی ثبت جهانی استان از نظر تامین اعتبار و حفاظت به صورت مستقیم زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی تهران اداره می شوند و به مشکلات آنها باید به صورت ملی رسیدگی شود، ولی ما آمادگی داریم در صورت تخصیص نیرو و تجهیزات برای این ۳ پایگاه جهانی یگان حفاظتی نیز در نظر بگیریم.
 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مجوزی برای جذب نیرو در اختیار دارید یا خیر؟ گفت: بله به کلیه پایگاه ها ابلاغ کرده‌ایم که کلیه نیروهای مورد نظر خود را در رشته های مشخص شده در صورتی که احراز صلاحیت شده‌اند جذب کنند.

مکناوی در خصوص  برنامه ای برای تعاملات دوست داران میراث فرهنگی و یگان حفاظت و برای برگزاری نشست ها و جلسات آموزشی به منظور آشنایی هر چه بیشتر با فعالیت های یگان‌حفاظت و اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، بیان کرد: از آنجایی که استفاده از مشارکت های اجتماعی و مردمی از جمله برنامه‌های اصلی ما در این زمینه به حساب می‌آیند بالطبع به کارگیری علاقه‌مندان در این حوزه می‌تواند نقش بسیار مؤثری را در حفاظت از آثار میراث فرهنگی استان داشته باشد.

وی در خصوص دیگر اقدامات خود در این مدت کوتاه تصدی فرماندهی یگان حفاظتی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، خبر داد: برگزاری یکسری دوره های دفاع شخصی و همچنین درخواست تجهیزات ورزشی برای برگزاری مسابقات فوتسال از جمله اقداماتی است که در صورت تخصیص این اقلام مسابقات مذکور انجام خواهد شد.

فرمانده حفاظت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان ضمن اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی تخصصی در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی، عنوان کرد: نیروی انتظامی خوزستان برای آموزش نیروهای خود یکسری دوره های یک هفته و ۱۰ روزه در تهران برگزار می کند.

مکناوی در پاسخ به این سوال که آیا فرمانده انتظامی استان خوزستان عملکرد یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی را رصد می کند؟ پاسخ داد: ما نه تنها گزارشات خود را به صورت ماهانه به پلیس پیشگیری استان ارائه می‌دهیم بلکه اگر جلساتی هم دعوت بکنند ما حاضر می شویم، اما در کل تعاملات نزدیک ما بیشتر با فرماندهان شهرستان های استان خوزستان است.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز