خبرگزاری کار ایران

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان:

عدم آموزش، عامل تلفات احشام عشایر دزفول/ اعضای شورای مدیریت بحران پیشگیری را مقدم بر هر چیزی بدانند

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۸۹۸

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان از کشاورزان، عشایر، باغات، صیفی جات و زیرساخت های راه شهرستان دزفول بازدید کرد و خسارت ناشی از سیلاب اخیر در این شهرستان را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، کیامرث حاجی زاده در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در فرمانداری دزفول اظهار داشت: دزفول نماد مقاومت و ایثار در دفاع مقدس و یکی از قطب های مهم اقتصادی با توجه به تحریم های ظالمانه است.

وی افزود: دزفول که در زمان جنگ دژ تسخیر ناپذیر بود، امروز نیز در جنگ اقتصادی دژی تسخیر ناپذیر استان و کشور خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران استان ادامه داد: ساختار مدیریت بحران در کشور و استان به شکلی است که استاندار رئیس ستاد مدیریت بحران، مدیرکل مدیریت بحران دبیر این ستاد و مدیران کل اعضاء آن هستند و به اذن مقام معظم رهبری اجازه داده شده تا در شرایط بحرانی از نیروهای مسلح نیز استفاده شود.

حاجی زاده گفت: در هنگام وقوع بحران همه شهرستان تحت یک فرماندهی واحد وارد عمل می شوند، البته نکته مهم این است که مدیران باید در حوزه پیش بینی و پیشگیری اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان یادآور شد: در حال حاضر در حوزه پیش بینی و پیشگیری در کشور و استان ضعف هایی وجود دارد و مدیران ما هنوز به این مسأله که مرحله پیشگیری بهترین مرحله در مدیریت بحران است اعتقاد پیدا نکرده اند.

وی بیان کرد: در مرحله پیشگیری هزینه هایی که صورت می‌گیرد بسیار کمتر از مراحل بعدی است و سرمایه گذاری محسوب می شود، مثلا اگر مسیل های درون شهر در مسجد سلیمان لایروبی می شد، امروز این همه خسارت و آبگرفتگی منازل را شاهد نبودیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان گفت: باید عملکرد اعضای شورای مدیریت بحران در استان و شهرستان ها به سمتی برود که پیشگیری را همیشه مقدم بدانند و در مرحله پیشگیری مسائل را حل کنند.

حاجی زاده با اشاره به عشایر دزفول که گرفتار سیلاب شدند توضیح داد: اگر مسئولان این شهرستان پیش از وقوع این اتفاق، به اخطاریه ها و اطلاعیه هایی که توسط اداره کل مدیریت بحران صادر میشد توجه می کردند و مکانی مناسب را برای اسکان آن‌ها در نظر می گرفتند این همه مشکل و استرس روانی برای مردم پیش نمی آمد.

وی تاکید کرد: تلفاتی که در بحث احشام در هنگام سیلاب شاهد بودیم، علت آن عدم آموزش و ناآگاهی بوده است؛ که لازم است در این زمینه اداره کل امور عشایر اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی برای عشایر کند.

مصوبات در این نشست:

- پنجاه میلیارد تسهیلات ارزان قیمت جهت پرداخت به کشاورزان خسارت دیده توسط صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان به صندوق حمایت دزفول اختصاص یابد.

- کمیته ای برای خسارات با حضور نماینده فرماندار و نماینده انجمن صنفی تشکیل گردد و فرم ها با نظر این نمایندگان تکمیل شود و با توجه به این که دزفول قطب کشاورزی است در اولویت خسارات کشاورزی قرار گیرند علاوه بر این کشاورزانی که بیمه نیستند نیز خساراتشان بررسی و مورد توجه قرار داده شود.

- سازمان آب و برق  مکلف است کلیه کانال هایش را لایروبی کند و مشکلاتی که دارند را برطرف کند و نقاطی را که موجب آبگرفتگی زمین کشارزان می شود را رفع نماید.

- سد بالارود توسط سازمان آب و برق آغاز شود و تا پایان سال  عملیات اجرایی در دستور کار قرار گیرد و سیل بند بالا رود نیز پیگیری شود.

- جهاد کشاورزی درحوزه اجاره بها با توجه به خسارتی که به محصول کشاورزان وارد شده حداکثر مساعدت را داشته باشد.

- منابع طبیعی، فرماندار و مدیر کل امور عشایر ظرف یک تا ۲ روز آینده عشایری که محل اسکانشان آسیب دیده را جابجا نماید و برای بارندگی های پیش رو نیز اطراق گاهی امن برای مابقی عشایر در معرض خطر در نظر بگیرد.

- خسارات وارده به احشام از سوی بیمه کشاورزی به صورت صد در صد درنظر گرقته شود.

- هلال احمر باید انبارهایش را در دزفول تقویت نماید، چراکه معین سه شهرستان اندیمشک، شوش و گتوند است و عشایر و روستاییان را از نظر اقلام امدادی تجهیز کنند.

- ست کامل راه سازی از طریق معاون امور سد آب و برق در اختیار اداره کل امور عشایر قرار گیرد تا جاده های آنها بازسازی شود.

- پل ماهور برنجی ظرف یک ماه تعیین تکلیف شود.

- میزان خسارات وارده به پل ها به ویژه پل سیاه منصور و پل روستای شیرین آب برآورد شود تا اعتبار ترمیم و ساخت آنها از طریق ماده ۲۳ تامین شود.

- پنج کیلومتر از جاده حمزه تا پیچ فدک از طریق ماده ۲۳ تعریض گردد.

- یک دستگاه بولدوزر و بیل مکانیکی از سازمان آب و برق برای منازل روستای آب شیرین به بنیاد مسکن تحویل داده شود.

- منابع طبیعی طرح مطالعه آبخیزداری شیرین آب را انجام دهد.

- ۲ کیلومتر  لوله شش و ۲ کیلومتر لوله چهار تحویل آب و فاضلاب روستایی داده شود.

- آسیب شناسی سیل و راه کارهای کوتاه مدت و بلند مدت از سوی منابع طبیعی انجام شود و به اداره کل بحران گزارش آن اعلام گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز