خبرگزاری کار ایران

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور:

عدم ورود اتباع عراقی به منطقه آزاد اروند پیگیری می‌شود/  وزارت خارجه پیگیر لایروبی اروندرود است

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۳۰۹

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، گفت: مشکلات به وجود آمده برای ورود اتباع عراقی به منطقه آزاد قرار است از طریق مذاکره با بصره رفع شود. 

به گزارش خبرنگار ایلنا از آبادان، مرتضی بانک در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که باید به آن دقت شود این است که شهرداری‌ها مستقل هستند و درآمد آن‌ها باید از خودشان باشد و باید بتوانند مسیرهای درآمدزا را مطابق قانون پیش ببرند.

وی این تصور که شهرداری‌ها توسط سازمان منطقه آزاد تأمین مالی شوند را صحیح ندانست و گفت: درآمدها در شهرداری آبادان و خرمشهر معادل هزینه‌هایشان است و این اتفاق خوبی نیست؛ شهرداری‌ها باید بتوانند درآمدهای پایدار خود را تقویت کنند و درآمدزایی خود را افزایش دهند. منطقه آزاد خود را از همراهی با مردم دور نمی‌بیند و توسعه اجتماعی و فرهنگی یکی از اهداف منطقه آزاد است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کلنگزنی ۲۲ پروژه شهری در منطقه آزاد اروند را نوعی کمک به ساختار شهری این منطقه عنوان کرد و توضیح داد: باید تعدادی المان‌های زیبای شهری در شهر ایجاد شود تا جذابیت‌های بصری شهر افزایش یابد و در جذب گردشگر کمک‌کننده باشد.

بانک با تاکید بر اینکه برنامه‌های جدی‌تری برای توسعه آبادان و خرمشهر با کمک بنیاد مسکن داریم، ادامه داد: بنا بود که رئیس بنیاد مسکن در سفر همراه ما باشد اما به دلیل مشکل زلزله‌ای که پیش آمد امکان حضور در منطقه آزاد اروند را پیدا نکرد.

وی در ادامه بیان کرد: ۱۵ میلیارد تومان تا آخر سال به بحث مشکلات منطقه آزاد اروند تخصیص می‌یابد، هرچند که در مقابل مشکلات موجود مبلغ قابل‌توجهی نیست اما برنامه‌های ما در همین راستا است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به قانون منع به ‌کارگیری بازنشستگان، تصریح کرد: این قانون بسیار مترقی؛ مردمی و اجتماعی است و نشان می‌دهد که نظام مدیریتی و قانون‌گذاری ما توجهی ویژه به جوان‌گرایی دارد. در حال حاضر میانگین نیروی انسانی را در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ۱۲ سال کاهش دادیم تا جایی که در حوزه فرهنگ و اجتماعی تقریباً همه زیر ۳۰ سال و معاونین زیر ۴۰ سال هستند و در کل، از نیروهای جوان استفاده‌ شده است.

بانک در خصوص اقدامات انجام شده در شلمچه، عنوان کرد: نمونه کاری که در بارانداز ۱۳ هکتاری شلمچه انجام شد را در کمتر جایی مشاهده کردم و طرح‌هایی نیز با کمک بخش خصوصی در منطقه آزاد اروند ایجادشده است که این مشارکت‌ها اقدامات خوبی قلمداد می‌شود.

وی با اشاره به مجتمع ۶ طبقهای خرمشهر که بارها از سوی رسانه‌ها و فضای مجازی مورد انتقادات جدی قرار گرفته بود، اظهار کرد: پیگیر تعیین تکلیف مجتمع ۶ طبقه‌ای خرمشهر هستیم تا ظرف ۶ ماه آینده به‌طور کامل منتقل شوند و مشکل ساکنین این منطقه حل شود. به هر خانواده یک‌منزل مسکونی مستقل داده شود تا بتوانیم پایان این تراژدی تلخ را جشن بگیریم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در خصوص اجرای طرح‌های عمرانی و خدمات در روستاهای تابعه منطقه آزاد اروند، گفت: در آینده نزدیک برای ایجاد زیرساخت‌های عمرانی، تفریحی و خدماتی شهرهای آبادان و خرمشهر با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همکاری خواهیم کرد.

بانک ادامه داد: برای کمک به شهرداری‌های آبادان، خرمشهر و جزیره مینو ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی دبیرخانه مناطق آزاد کشور کمک خواهد شد و با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای اختصاص ردیف اعتباری ویژه برای شهرهای آبادان و خرمشهر رایزنی انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چرا با وجود اینکه کشور عراق در بندر فاو در حال احداث بندر است، اروندرود لایروبی نمی‌شود؟، گفت: لایروبی موضوع سیاست خارجی است و خودم نیز دنبال کردم؛ به نظر رسیده وزارت خارجه در این زمینه تصمیم گیری می‌کند اما از نظر من، به نظر می‌رسد حتی اگر ما خودمان این کار را انجام دهیم، مناسب است اما طبیعی است که در سطح کلان این موضوع منتقل شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چه اقدامی برای ورود اتباع عراقی با وجود لغو ویزا از سمت ایران ولی عدم اجازه از سمت دولت عراق، انجام خواهید داد؟، تاکید کرد: ما نمی توانیم کشورها را مجبور کنیم چه رفتاری با ما داشته باشند. در داخل توانستیم با هماهنگی‌های لازم ویزا را لغو کنیم و رفت و آمد اتباع عراقی با تمام گرفتاری‌ها اما بدون ویزا انجام شد و خوشبختانه مسئله حل شده است.

بانک در همین خصوص ادامه داد: این موضوع نشان داد که کارِ انجام شده، درست بوده است زیرا از سمت بصره محدودیت‌هایی برای ورود مسافران صورت گرفته است. قرار است مدیرعامل منطقه آزاد اروند سفری به بصره عراق داشته باشد تا مشکل رفع شود و تعداد بیشتری به این منطقه سفر کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور افزود: طبیعی است در خصوص کالاهای اساسی ما حتما در مورد مسافرین و گردشگران خارجی آن محدودیت‌های خودمان را داریم.

عدم ورود اتباع عراقی به منطقه آزاد اروند پیگیری می‌شود/  وزارت خارجه پیگیر لایروبی اروندرود است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز