خبرگزاری کار ایران

«وِه اَنتیوک شاپور» در خانه هنرمندان تهران نمایش داده شد

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۵۹۶

فیلم مستند تاریخی "وِه اَنتیوک شاپور" (گندی‎شاپور) در سمیناری تحت همین عنوان در تهران به نمایش گذاشته شد.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، این سمینار در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان تهران با مشارکت پایگاه میراث فرهنگی گندی‎شاپور و ایوان کرخه، دفتر یونسکو کشور، خانه سینما و انجمن مستندسازان ایران و با حضور حجت‎الله ایوبی دبیر کمیته ملی یونسکو در ایران، محسن حبیبی استاد معماری و شهرسازی دانشگاه تهران، یعقوب ذلقی مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی‎شاپور و ایوان کرخه، اردشیر خورشیدیان جراح و متخصص بیماری‎های چشم و مهران نصرت‎پناه معاون سیمای مرکز خوزستان برگزار شد.

این همایش با پخش گزیده‎ای به مدت 60 دقیقه از این فیلم مستند آغاز گردید و پس از پخش فیلم یعقوب ذلقی مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی‎شاپور طی سخنانی به معرفی محوطه تاریخی گندی‎شاپور و تشریح فعالیت‎های صورت‎گرفته در این پایگاه پرداخت.

در ادامه، دکتر حبیبی استاد معماری و شهرسازی دانشگاه تهران نیز درخصوص معماری این محوطه و بناهای آن توضیحاتی ارائه کرد و در پایان نیز دکتر خورشیدیان جراح و متخصص بیماری‎های چشم نیز در خصوص فعالیت‎های پزشکی دوران قدیم در این محوطه تاریخی و ارتباط علم پزشکی حال و گذشته در این مکان بیاناتی را ابراز داشت.

این همایش با استقبال بسیار خوبی از سوی حضار روبرو شد و هدف از برگزاری آن معرفی فیلم مستند گندی‎شاپور در راستای شناساندن این محوطه تاریخی بود.

گفتنی است کار پژوهش، تصویربرداری و عکس هوایی مستند جندی‎شاپور دزفول با عنوان "وه انتیوک شاپور" با نام انگلیسی (Veh Antioch Shapour) از سال 92 به کارگردانی و تهیه کنندگی "سودابه مجاوری" در دزفول آغاز و مراحل ضبط و تهیه آن شش ماه در محوطه جندی‎شاپور دزفول به طول انجامید، که در هفت قسمت تولید شد.

این مستند که گویندگی آن را "امین تارخ" و "مهتاب کرامتی" دو تن از بازیگران سرشناس سینما و تلویزیون انجام داده‎اند، کاری منحصربفرد از گندی‎شاپور است که تصویری زیبا از این اثر تاریخی به تصویر کشیده و توانست در جشنواره سینما حقیقت عنوان بهترین پژوهش را در حوزه فیلم‎های تاریخی از آن خود کند، ضمن این‎که در این جشنواره این مستند توانست عنوان بهترین عنوان گویندگی را نیز به خود اختصاص دهد.

مستند گندی‎شاپور در جشنواره‎های مختلف توانسته عناوینی چون بهترین گویندگی و بهترین پژوهش را نیز از آن خود کند.

در این مستند تولید شده زوایای مختلف گندی‎شاپور از جمله معماری، شهرسازی، آب‎رسانی، دانشگاه، آسیاب‎ها، پیشینه پزشکی، بیمارستان و دیگر زوایا به خوبی نشان داده شده است.

این فیلم به سفارش سیمای مرکز خوزستان به مدت 100 دقیقه تهیه و تولید شده و قرار است در آینده‎ای نزدیک در هفت قسمت از یکی از شبکه‎های سیمای ملی پخش شود؛ ضمن این‎که تاکنون بخش‎هایی از این مستند از شبکه استانی سیمای خوزستان پخش شده است.

شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام‎آباد واقع است؛ آثار برجای مانده آن در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید. همچنین سوم نوامبر امسال (12 آبان ماه 96) در فهرست بزرگداشت جهانی یونسکو از منظر فرهنگی (تولید علم و دانش) قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز