خبرگزاری کار ایران

مدیرکل کانون پرورش فکری خوزستان؛

جشنواره ملی و بین المللی قصه گویی در خوزستان برگزار می شود

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۲۱۱

مدیرکل کانون پرورش فکری خوزستان گفت: بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی منطقه ۳ کشور ۳۰ آبان و ۱ آذر ماه با همکاری کانون پرورش فکری، استانداری، شهرداری و سازمان آب برق، در خوزستان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، وحید کیانی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز یکشنبه ۲۷ آبان ماه در محل کانون پرورش فکری برگزار شد، اظهار کرد: از آخرین جشنواره‌ای که در استان خوزستان برگزار شده است، حدود ۱۳ سال می گذرد؛ امیدواریم بتوانیم ظرفیت های ملی را در استان سبب ساز شویم.

وی افزود: جشنواره ملی قصه گویی هر ساله در اشکال گوناگون برگزار می گردد. در این جشنواره، کشور به ۵ منطقه  تقسیم می شود و پس از معرفی نفرات برتر برای بخش ملی انتخاب می شوند.

کیانی تصریح کرد: استان خوزستان امسال میزبان ۵ استان اصفهان، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال و بختیاری، در قالب منطقه ۳ خواهد بود. از هر استان ۵ قصه گو برتر که در جشنواره استانی برنده شده اند، به این جشنواره معرفی می شوند. از میان این ۳۰ قصه گو شرکت کننده، ۵ نفر به مرحله ملی که شب یلدا در تهران برگزار خواهد شد، راه پیدا  می کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری خوزستان ادامه داد: در جشنواره بین المللی نیز، بیش از ۳۵ کشور به زبان اصلی خود به قصه گویی خواهند پرداخت.

وی عنوان کرد: امسال بخش جدید و ابداعی قصه های ۹۰ ثانیه ای، به جشنواره افزوده شده است. شرکت کنندگان قصه های ۹۰ ثانیه ای را  با گوشی شخصی ضبط و به آدرس دبیر خانه مرکزی جشنواره و سایت کانون ارسال کردند.

کیانی افزود: تعداد زیادی از آنها انتخاب شده و در پیج اینستاگرامی جشنواره و سایت آپارات برگزار کننده جشنواره قصه گویی بارگزاری شده است. برنده این بخش از مسابقه، قصه گویی خواهد بود که بیشترین رای مردمی را از آن خود کرده باشد.

وی در خصوص داوران این جشنواره اظهار کرد: داوران این بخش جشنواره را از برترین قصه پردازان ایرانی انتخاب کرده ایم. اساتید علی خان جانی، حسن دولت آبادی و روستاپور داوری جشنواره را به عهده دارند و فریبا خانلو و دارابی از تهران نیز به عنوان ناظر ویژه در این مراسم ما را همراهی خواهند نمود.

مدیرکل کانون پرورش فکری ضمن اشاره به این نکته که نباید اجازه دهیم فرهنگ رنگین کمانی غرب بر ما تحمیل شود، تاکید کرد: ما در گستره مکانی خاصی از جهان واقع شده ایم که دارای ظرفیت های قومی و طایفه ای است؛ می توانیم با استفاده از این ظرفیت ها، آفریننده روایت های نو از قصه باشیم و فرهنگ اصیل ایرانی را به آنسوی مرزها منتشر کنیم.

وی ادامه داد: اگر قصه را جدی بگیریم، می‌توانیم زندگی را جدی گرفته و هویت خود را بازسازی کنیم و دیگر نگران هویت بخشی به کودکان و نوجوانان خود نباشیم.

کیانی در ادامه این نشست اشاره کرد: کانون پرورش فکری، یک نهاد دولتی است که بودجه جاری محدود و کمترین میزان اعتبار را دارد و اکنون بیش از ۲۰ هزار نفر عضو در کتابخانه های کانون وجود دارد.

وی افزود: کانون پرورش فکری، به صورت هیأت امنایی و متشکل از، وزارت خانه های  فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، اقتصاد، علوم ، تحقیقات و فناوری، صدا و سیما، سازمان مدیریت و برنامه ریزی اداره می شود. رئیس هیأت امنا در این دوره آموزش و پرورش است.

مدیرکل کانون پرورش فکری خوزستان در خصوص اقدامات و برنامه های این کانون در خوزستان خاطرنشان کرد: کانون پرورش فکری خوزستان در سال ۱۳۴۶ افتتاح شد که ۳ ماموریت در حوزه کاری خود دارد.

کیانی بیان کرد: فعالیت های کتابخانه ها با پیوست فرهنگی هنری، کانون های زبان ایران که وابسته به کانون پرورش فکری هستند با یازده هزار و ۳۰۰ زبان آموز و حوزه سرگرمی و اسباب بازی این سه محور را شامل می شود.

وی با اشاره به این نکته که بنادر خوزستان مبدا ورودی اسباب بازی های وارداتی هستند، عنوان کرد: واردات اسباب بازی مشکل هویتی و فرهنگی ما را حل نمی کند. اسباب بازی باید تولید داخل و مرتبط با فرهنگ ایرانی باشد، ولی متاسفانه ایران به حد کافی در این تکنولوژی قوی نیست.

وحید کیانی گفت: قرار بر این شده است که  اتاق های اسباب بازی برای  پایه های اول تا سوم در مدارس تشکیل شود.

وی تاکید کرد: از جمله ظرفیت هایی که فعال کردیم، توجه به مناطق حاشیه نشین و کم برخوردار است؛ متاسفانه ما حتی در مرکز شهر اهواز نیز، حاشیه نشین داریم.

مدیرکل کانون پرورش فکری خوزستان افزود: با هدایت خودروهای سیار کتابخانه کانون به حاشیه شهر اهواز، پخش فیلم و اهداء کتاب، اهداء اسباب بازی و ادبیات و هنرهای تجسمی و ..... اقداماتی انجام داده ایم. رسیدگی به این مناطق کم برخوردار از اولویت های ما است.

جشنواره ملی و بین المللی قصه گویی در خوزستان برگزار می شود

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز