خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو عنوان کرد:

فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان همچنان در انتظار تخصیص منابع مالی

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۲۹۴

وزیر نیرو با بیان اینکه آب مورد نیاز فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تامین شده است، گفت: امیدواریم در شرایط فعلی هرچه زودتر منابع مالی فاز دوم این طرح تامین و مردم خوزستان و کشور بتوانند از مواهب جاری شدن این طرح مهم بهره مند شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، رضا اردکانیان صبح امروز ۲۲ آبان ماه، در آیین بهره برداری از فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی کشاورزی خوزستان، اظهار کرد: کار بزرگ و مشترکی با همکاری وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته  و برای فاز دوم هم آنچه که میبایست برگرفته از تامین آب مورد نیاز انجام شده است.

وی با اشاره به وسعت فعالیتها و تلاش هایی که در خوزستان به برکت جمهوری اسلامی صورت گرفته، افزود: تلاش های بسیاری باعث شده چنین طرح هایی به نقطه بهره برداری برسند. شرکت سهامی  آب خوزستان از قدیمیترین واحدهای توسعه منابع آب و خاک در ایران است که با قدمتی حدود ۶۰ سال و با توجه به وجود ۵ رودخانه مهم و پتانسیل  وسیع آب و خاک استان از قبل انقلاب تاکنون فعالیت های خوبی انجام داده است. 

وزیر نیرو ادامه داد: امروز این شرکت و همکارانشان موفق شدند ۹ سد مخزنی بزرگ و نیروگاه برق آبی به حجم حدود ۲۱/۹ میلیارد متر مکعب را در حوزه های کارون، دز، کرخه و ... احداث کنند. برای اینکه چنین طرح هایی به نقطه بهره برداری برسد طبیعتا علاوه بر سدها باید سازه های دیگری نیز احداث شوند.

اردکانیان تصریح کرد:  سیستم تامین‌آب ۱۱ سد انحرافی، ۱۶ ایستگاه پمپاژ اصلی تامین‌ آب، ۵ سازه بزرگ آب و حدود ۸۰ درصد تامین شبکه های آبی از رودخانه های خوزستان به نتیجه رسیده است. 

وی تصریح کرد: ۶۹۵ متر طول کانال های اصلی است که اجرا شده و کانال های ۱ و ۲ حدود ۳۹۷۰ کیلومتر است. شبکه زهکش اصلی و انتقال ۱۶۰۰ کیلومتر، زهکش های  درجه ۱ و ۲،  ۲۰۴۰ کیلومتر و ۲۷۱ واحد است. قبل از انقلاب حدود ۱۷۰ هزار هکتار به بهره برداری رسیده بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۲۷۰ هزار هکتار اضافه شد و جمعا ۴۴۰ هزار  شبکه اصلی در استان در دست بهره برداری است.

وزیر نیرو ادامه داد: یکی از اصلی ترین‌ مسائل که درخواست همه مراجع بود، بحث تامین آب مورد نیاز برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بوده که از آبان‌ سال گذشته تشکیل کارگزاری ملی و سازگاری با کم آبی مدیریت شد.

اردکانیان ضمن آرزوی تخصیص منابع مالی برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری، افزود: از نظر وزارت نیرو، آب مورد نیاز برای فاز دوم تاسیس یافته و طی جلسات منظمی که بین همکاران جهاد کشاورزی و وزارت نیرو به تفکیک  حوزه ها، بهبود صورت گرفته است، امیدواریم در شرایط فعلی بتوانند منابع مالی برای فاز دوم تامین و هرچه زودتر مردم این استان و کشور بتوانند از مواهب جاری شدن این فاز بهره مند شوند.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز