خبرگزاری کار ایران

علی گلمرادی در گفتگو با ایلنا:

فرهنگ عمومی جامعه نیاز به بازسازی دارد

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۸۲۴

روز ۱۴ آبان در تقویم رسمی کشور روز فرهنگ عمومی نام‌گذاری شده است به این بهانه پای صحبت علی گلمرادی نماینده مردم شهرهای بندر ماهشهر، بندر هندیجان، امیدیه و بندر امام خمینی«ره» نشستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، علی گلمرادی در خصوص جایگاه فرهنگ عمومی در جامعه گفت: فرهنگ عمومی یک جامعه از جایگاه ویژه‌ای در پیشرفت و توسعه یک کشور برخوردار است و علیرغم این اهمیت  متأسفانه باید گفت این فرهنگ بشدت آسیب دیده و از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

وی افزود: حوزه فرهنگ عمومی کشور به‌قدری گسترده است که شعاع آن می‌تواند تمامی تعاملات فردی و اجتماعی،  اقتصادی، سیاسی و حتی مناسبات و روابط بین‌المللی  را هم در بر گیرد. فرهنگ عمومی بخش عمده‌ای از باورها، ارزش‌ها، اخلاقیات و خلقیات، ارتباطات فردی و بین فردی ,  فرهنگ مصرف , فرهنگ صرفه‌جویی، فرهنگ مدارا،  فرهنگ رانندگی، فرهنگ حفظ محیط‌زیست، فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، فرهنگ حفظ آثار باستانی، فرهنگ دینی و آئینی، فرهنگ مراقبت از سالمندان و نیازمندان، فرهنگ مشارکت، فرهنگ روابط خانوادگی و فرزند پروری، نوع پوشش، عادات تغذیه‌ای، فرهنگ توجه به سلامت، فرهنگ ورزش و گردش، فرهنگ کار و کوشش، فرهنگ مسئولیت‌پذیری، فرهنگ پرسشگری و پاسخگویی و مجموعه آداب و سنن و هنجارهای اجتماعی و.... را در بر می‌گیرد.

نماینده جنوب خوزستان در مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: با توجه به اینکه هریک از مناطق جغرافیایی کشور دارای خرده‌فرهنگ‌های بومی و خاص خود است باید به نقش مثبت و بازدارنده فرهنگ‌های بومی نیز توجه ویژه شود.

گلمرادی با برشمردن مصادیق مختلف کارکرد فرهنگ عمومی افزود: با توجه به گستره شعاع فرهنگ عمومی، متأسفانه وضعیت کنونی فرهنگ عمومی کشور از کارآمدی مطلوبی برخوردار نیست و نیاز جدی به توجه، آموزش و بازسازی دارد. ازآنجایی‌که فرهنگ عمومی می‌تواند نقش تعاملی مثبت و یا بازدارنده را در تقابل با قانون ایجاد کند، ضروری است که همه‌ی نهادها بخصوص نهادهای فرهنگی و آموزشی و اساتید و نخبگان دانشگاهی  نسبت به شناسایی نقاط قوت و ضعف فرهنگ عمومی و اصلاح باورهای ناکارآمد و ایجاد نگرش‌های مناسب با کاربست دانش‌های نوین توجه ویژه داشته باشند.

وی در پایان با توجه به اهمیت بازسازی فرهنگ عمومی گفت: به‌زودی نشست ویژه‌ای با مسئولین و خبرگان فرهنگی حوزه انتخابیه به‌منظور توسعه و آسیب زدایی فرهنگ شهروندان عزیز منطقه در دستور کار قرار خواهم داد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز