خبرگزاری کار ایران

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در بازدید از شلمچه:

لزوم برنامه ریزی ویژه در گردشگری مذهبی/ وجود ۵ فرودگاه در خوزستان یک ظرفیت است

asdasd
کد خبر : ۶۸۷۰۶۰

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: نباید بگذاریم روندی که در گردشگری راهیان نور در استان اتفاق افتاده و اداره می شود، اربعین نیز به آن شیوه اداره شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا مستقر در شلمچه، سید حکمت الله موسوی امروز در حاشیه بازدید از مرز شلمچه و روند تردد زائران اربعین حسینی ضمن تسلیت به مناسبت ایام اربعین حسینی، در جمع خبرنگاران اظهارکرد: امیدوارم همه ما بتوانیم از ذات این عزاداری ها و سوگواری ها بهره مند شویم؛ این سفر معنوی سفری خاص است و همانگونه که مشاهده می کنیم سال به سال به عظمت این سفر و این راهپیمایی که در دنیا بی نظیر است اضافه می شود.

وی افزود: علیرغم همه شیطنت ها و مداخلاختی که توسط دشمنان، رژیم صهیونیستی و استبکار جهانی اتفاق می افتد تا این عظمت به سمت کمرنگی و تضعیف شدن جلو برود؛ اما خوشبختانه سال به سال مشاهده می کنیم این حرکت عظیم حسینی به برکت خون و قیام آقا امام حسین (ع) و شهدای دشت کربلا رونق بیشتری می گیرد و بیشتر خود را به جهانیان نشان می دهد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان ادامه داد: این حرکت فضایی ایجاد کرده است و ما به راحتی می توانیم مشاهده کنیم بین کشورهای منطقه، آن همرنگی، هم نوایی، اتحاد و سنخیتی که وجود دارد، در این حرکت تقویت و پوشش داده می شود که این نیز یک نقطه اتصال و اتکاء خوبی است برای ما که بتوانیم به آن بپردازیم و بحث فرهنگ سازی را در این مقوله مهم داشته باشیم.

موسوی ظرفیت ایجاد شده در حوزه گردشگری خوزستان را یک ظرفیت خدادادی خاص دانست که شامل حال استان خوزستان شده است و گفت: به جز بحث موضوعات معنوی اگر دید مادی نیز به این موضوع داشته باشیم که باید این دید باشد نه صرفا معنویی بلکه نگاه به مادی بودن آن وعواید این سفر، گردشگری است که به عنوان گردشگر مذهبی وارد استان می شود، این فضا را برای ما باید ایجاد کند تا خدمات متناسب و متناظری را برای گردشگرانمان آماده و ما را نیز مجاب و موظف کند تا فضا سازی کنیم.

وی تصریح کرد: این فضا سازی شامل تبلیغات مناسب، زیرساخت های مناسب برای اسکان زائر و گردشگر مذهبی است تا بتوانیم زمان بیشتری گردشگران را در استان نگه داریم. با توجه به رقابت های داخلی که در کشور و منطقه داریم؛ ما مرزهای دیگری در کشور داریم که گردشگر مذهبی و یا زائر اربعین حسینی را دعوت و شرایط لازم را برای ورود گردشگر مهیا انجام می دهند .

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با بیان اینکه در استان خوزستان با وجود دو مرز شلمچه و چذابه دستگاه های متولی زحمات بسیاری را در زمینه زیرساخت های جاده ایی، پارکینگ و ایجاد فضاهای مورد نیاز کشیده اند، خاطرنشان کرد: با وجود همه این امکانات و زیر ساخت ها، اما هنوز این ها بسیار کم است و جا دارد این خدمات را بیشتر و کیفیت ها افزایش پیدا کند و فضا سازی مناسبی انجام شود.

موسوی به تفاوت این استان با استان های کرمانشاه و ایلام اشاره کرد و افزود: استان خوزستان قطعا با استان های کرمانشاه و ایلام متفاوت است و این تفاوت از این حیث است که ما در این استان 5 فرودگاه داریم یعنی به راحتی می شود زائران اربعین از هر نقطه کشور به خوزستان پرواز و به این منطقه سفر کنند.

وی از اتصال مسیر ریلی خرمشهر به بصره خبرداد و تصریح کرد: مسیر ریلی ما در حال اتصال به بصره عراق است و مسیر آبی نیز از خرمشهر به بصره راه اندازی شده و حمل و نقل مسافر نیز در این مسیر اتفاق افتاده است که می شود توسعه پیدا کند. این مسیرهای چندگانه و این امکانات اولیه مناسب که بوجود آمده می تواند یک کشش قوی برای حضور زائر و گردشگر مذهبی در این منطقه ایجاد کند تا آنها به این استان سفر کنند؛ در خوزستان شرایطمان نسبت به استان های دیگر متفاوت است و این ظرفیتی که استان ما به طور خاص دارد شاید در سایر استان ها وجود نداشته باشد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان عنوان کرد: فضای ایجاد شده و فضای موکب های این طرف مرز بوجود آمده با آن طرف مرز هیچ تفاوتی ندارد و این کششی که در این طرف ایجاد می شود و جاذبه ایی که دارد برای خیلی ها می تواند کششی باشد که فرد را به آن طرف مرز بکشاند.

موسوی عنوان کرد: اقدامات ویژه ایی که باید انجام دهیم این است که در سطح کشور و کشورهای همسایه که متقاضی حضور در مسیر خوزستان هستند باید تبلیغات بیشتری انجام دهیم و امکانات بیشتری به منصه ظهور بگذاریم؛ در واقع باید دعوت خاص انجام دهیم و فضاهای مکمل که بتواند کنار موکب ها و فضاهای این چنینی بوجود بیاوریم تا زائران بهره ایی را ببرند. باید در این زمینه برنامه ریزی و طرح ارائه شود تا بدانیم که چگونه می شود، زائر اربعین حسینی را به این استان دعوت و از آن ها نگه داری کنیم که این کار سود و عواید آن نیز شامل حال استان ما می شود.

وی با بیان اینکه نباید بگذاریم روندی که در گردشگری راهیان نور در استان اتفاق افتاده و اداره می شود، اربعین نیز به آن شیوه اداره شود، اظهار کرد: حوزه گردشگری از زائرانی که به عنوان راهیان نور وارد استان می شوند کمترین بهره را می برد؛ زیرا آنها کاملا سازماندهی شده وارد استان و خارج می شوند، به فضاها و نقاط خاص می روند و کمتر در فضاهای مجامع عمومی، بازارها، هتل ها و غیره حاضر می شوند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، تصریح کرد: در گردشگری مذهبی اربعین می تواند این برعکس باشد، زیرا آن سازماندهی که در ورود گردشگر راهیان نور وجود دارد در این زمینه نیز وجود ندارد و همه این اقدامات به صورت خودجوش و مردمی انجام می شود که می توان برای آنها برنامه ریزی کرد.

لزوم برنامه ریزی ویژه در گردشگری مذهبی/ وجود ۵ فرودگاه در خوزستان یک ظرفیت است

انتهای پیام/
محمود نواصر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز