خبرگزاری کار ایران

صبح امروز صورت گرفت؛

برگزاری نخستین همایش تجلیل از صنایع سبز، چهره های ماندگار و تلاش گران حوزه محیط زیست خوزستان

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۴۵۵

صبح امروز ۸ مرداد ماه، نخستین همایش تجلیل از صنایع سبز، چهره های ماندگار و تلاش گران حوزه محیط زیست، با حضور استاندار خوزستان، معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست کشور و هیات همراه و جمعی از مسئولان استانی، در سالن اجتماعات هتل توسعه نیشکر اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، طی این جلسه، شرکت های پتروشیمی خوزستان، کشت و صنعت دعبل خزاعی و پتروشیمی لاله به عنوان برگزیدگان نخستین همایش تجلیل از صنایع سبز معرفی شدند.

غلامرضا شریعتی در این همایش، عنوان کرد: امروز در شرایطی از وضعیت زیست محیطی در دنیا قرار داریم که در اثر وجود صنعت و گسترش شهرنشینی و نیاز بشر به منابع مختلف، طبیعت و سیستم محیط زیست، دچار تغییرات جدی شده و بشر نتوانسته همزمان با پیشرفت و ترقی دنیا، حفظ محیط زیست را با همان آهنگ در دستور کار خود داشته باشد. استان خوزستان نیز از این قاعده مستثنی نیست. شاید به دلیل وجود منابع غنی و استعدادهای بی‌نظیری که در استان هست، دستکاری بشر در این استان، نسبت به دیگر استان های کشور، قابل مقایسه نباشد. بدین گونه که اکنون شاهد بغض طبیعت هستیم.

وی افزود: زمین و طبیعت، حالت عدم پاسخگویی به خود گرفته، که عوارض آن کاملا مشهود است. به نوعی ما با یک طبیعت زنده طرف نیستیم اگر باز هم کوتاهی کنیم برای فرزندان و نسل آینده خود میراث خوبی به جای نخواهیم گذاشت.

استاندار خوزستان اظهار داشت: کلیه دستگاه‌ها را مکلف کردم که محیط زیست خوزستان را به عنوان یک مسئله اصلی لحاظ کنند و پیوست های زیست محیطی را در پروژه ها و برنامه های خود مد نظر قرار بدهند. هرچند کارهای بزرگی صورت گرفته ولی هنوز ناکافی است. سالهاست که دنیا در مورد حفاظت از محیط زیست حرف های درستی می زند اما آنچه گزارش می شود، میزان تخریب، از میزان کارهای درست، بیشتر است.

وی ادامه داد: تجارب نشان می دهد که هر وقت جوامع محلی و مردم را در تصمیم گیری های کلان خود دخیل کرده ایم، نتایج بهتری گرفته ایم و اگر آنها را کنار بگذاریم، بیشترین خسارت‌ها را متحمل شده ایم. اگر خواهان تغییر در روند تخریب محیط زیست در استان هستیم، باید راه تازه ای را پیش بگیریم و نسل جدید را باور کنیم؛ چرا که این نسل بیش از ما به این مسئله اهمیت می‌دهد، اقدامات قدیمی را تایید نکرده، در جهت بهبود آن تلاش می‌کند و مطالبه‌گری دارد.

استاندار خوزستان در مورد اهمیت صنایع سبز به دلیل تولیدات سازگار با محیط زیست نیز، بیان کرد:  اهمیت این مسئله ایجاب می‌کند که ما از صنایع سبز، به نحو مطلوبی حمایت کنیم. با توجه به مشکلات آلودگی هوا، گرمایش زمین، تغییرات اقلیمی و خشکسالی، می‌توانیم از محصولاتی که به محیط زیست دوام و پایداری می بخشند، بهره گیری خوبی به عمل بیاوریم. می بایست با در نظر گرفتن برنامه‌های تشویقی، تسهیلی و حمایتی، آنها را برای دیگر صنایع که آلایندگی بالایی د‌ارند، الگو قرار بدهیم و همچنین با درنظر گرفتن مشوق ‌های مالیاتی و بیمه ای در موارد مختلف، به این صنایع فرصت مناسب برای کارآفرینی، کاهش تغییرات آب و هوایی، توسعه و انتقال فناوری بدهیم. صنعت سبز برای حفظ محیط زیست در همه کشورها موقعیت بسیار مناسبی است.

شریعتی در ادامه در مورد تدوین سیاست های استان در رابطه با توسعه صنعت سبز عنوان کرد: باید برای بهینه سازی و رقابت، انگیزه ایجاد بکنیم. ورود بانک ها و موسسات مالی برای کمک به توسعه صنعت سبز و  سیاست‌ های ما به عنوان مسئولین سیاست گذاری، دارای اهمیت ویژه ای است. ما برخود مکلف می‌دانیم که در این راستا قدم های موثری برداریم. یکی از راههای حفظ محیط زیست، استفاده از پتانسیل و ظرفیت تشکل های مردم نهاد و سمن ها است. برای بهبود ناشی از این عدم رعایت، می توانیم کمک ها و انتقادات و کارهای تخصصی آنها را در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: رسالت کانون های مردم نهاد در حوزه محیط زیست، باید تغییر نوع نگرش و فرهنگ مردم در عرصه محیط زیست باشد. کارهای جزئی، راه به جایی در نخواهد برد، باید اقدامات کلان که بر فرهنگ عمومی موثر است، تدوین شود. تلاش ما بر این است که، نقش سمن ها به عنوان نقشه دیدبانی، نقد، طرح کمبودها و کاستی ها، فرهنگ‌سازی، تلاش و مطالبه‌گری در جهت اجرای قوانین و مقررات مورد نظر باشد. خوشبختانه دولت تدبیر و امید به این وظیفه دیدبانی احترام گذاشته است. کلید فعالیت های زیست محیطی در مشارکت مردم خلاصه می‌شوند.

شریعتی اظهار کرد: در حوزه معاونت عمرانی استان  جلسات مدیریت سرزمینی را تشکیل دادیم برای بررسی پروژه های بزرگ، که بر روی محیط زیست استان تاثیر می‌گذارند، کمیته مدیریت سرزمینی در مورد آن نظر داده و دخالت می کند و با لحاظ سایر جوانب مجوز صادر می شود. علاوه بر صنعت، توسعه شهر نشینی و فاضلاب های شهری به محیط زیست آسیب می رساند.

وی ادامه داد: دولت در طول برنامه پنج ساله پنجم و ششم احیای رودخانه کارون را در دستور کار خود قرار داده است ولی حجم اعتبارات در آن حدی که پیش‌بینی شده بود پرداخت نشده است. در شش شهر استان تصفیه خانه ها در حال کار یا در حال شروع برای ساخت هستند و یا اقدامات عملی برای فاینانس کردن آنها صورت گرفته است.

 شریعتی در پایان خاطرنشان کرد: تصفیه خانه شرق اهواز ظرف یکی دو هفته آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد. شهرهای آبادان، خرمشهر،  بندر امام،  شادگان و ماهشهر در حال ساخت با فاینانس خارجی می باشند. ۵ شهر دیگر، شوش، بستان، اندیمشک، بهبهان و ایذه در حال بررسی کارهای فاینانس آن ها هستیم. به طور کلی، شهرهای اصلی ظرف دو تا سه سال آینده دارای تصفیه خانه فاضلاب خواهند بود و در سایر حوزه ها برای بحث کشاورزی مسائل شور ورزی را در دستور کار قرار دادیم و استفاده از زه آب ها و استفاده بهینه از آنها به جای اینکه آنها را به رودخانه ها بفرستیم که بر کیفیت مابقی آب تاثیر بگذارد و سایر حوزه‌ها نیز اقدامات لازم صورت گرفته است.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز