خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در سمینار خشکسالی اهواز:

ایران در منطقه بحران منابع قرار دارد/ رفع مشکلات خوزستان عزم ملی می خواهد

asdasd
کد خبر : ۶۴۶۰۰۸

اولین سمینار خشکسالی و اثرات آن بر سلامت شهروندان صبح امروز ۲۷ تیر ماه، در تالار شهدا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، رئیسی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت در این سمینار بیان کرد: عدم مدیریت خشکسالی بر سلامت، نام بهتری برای سمینار بود. خشکسالی تهدید نیست، پدیده طبیعی است که اتفاق می افتد، آنچه مهم است میزان آمادگی ما است. طبیعت کار خود را می کند، ما باید مصرف خود را مدیریت کنیم. مدیریت مصرف از همه چیز مهمتر است. اگر همان مقدار آبی که در ۴۸ ساعت بی آبی مصرف می کنیم را در زمانیکه قطعی آب نداریم استفاده کنیم یعنی مصرف خود را به خوبی مدیریت کرده ایم. همه چیز در خوزستان هست؛ گرما، خشکسالی، گرد و خاک، کم آبی و ...

وی افزود: باید بررسی کنیم کجاها اشتباه کرده ایم. با وجود این همه صنایع بزرگ چرا خوزستان پیوست سلامت ندارد. بحران از نظر من یعنی عدم تناسب بین منابع و نیاز در هر مسئله ای، وقتی مدیریت مصرف وجود نداشته باشد بحران به وجود می آید. بارندگی ها در کل کشور ۲۶ درصد کاهش داشته است و این مقدار در خوزستان به ۳۳/۵ درصد نسبت به سال گذشته رسیده است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اگر سرانه منابع آب دنیا را با کشور خود مقایسه کنیم متوجه می شویم که ایران در منطقه ی بحران منابع قرار دارد. بلایی که بر سر آب های زیر زمینی، طی این چند سال آورده ایم وحشتناک است و ما همچنان از این منابع استفاده می کنیم. کل مدیریت ما بحران است. اصلا ما عادت داریم به مدیریت بحران؛ همه ی مدیران این استان در حال مدیریت بحران هستند.

وی در خصوص پیش بینی سازمان جهانی بهداشت، اظهار کرد: اگر ایران با همین وضعیت به حرکت خود ادامه دهد، در سال ۲۰۳۰، ۱۲/۷ درصد از مرگ ناشی از بیماری های اسهالی، مربوط به خشکسالی است. روند بیماری هایی مانند مالاریا، سالک، تیفوئید و التور نیز، در اکثر نقاط کشور طی  سال  های اخیر کاهشی بوده است ولی با این روند نامطلوب فعلی ایران  مبنی بر عدم کفایت مدیریت و از بین رفتن منابع آبی و خشکسالی، اکثر مناطق ایران مالاریا، سالک، تیفوئید  و التور رشد خواهد کرد. ده سال پیش اگر کسی می گفت دو شهر باهم بر سر آب دعوا خواهند کرد کسی باور نمیکرد  ولی الان این اتفاق می افتد همانگونه که سال های پیش راجع به بحران آب و مصرف نابجای منابع، هشدارهای زیادی داده می شد ولی کسی جدی نمی گرفت.

رئیسی در خصوص وضعیت امنیت غذایی ایران گفت: ایران جزو مناطق نا امن غذایی در دنیا است. همچنین در مورد غلظت سالیانه ذرات معلق در محدوده سال ۹۲ تا ۹۵ تقریبا ۵ تا ۶ برابر استاندارد، ذرات معلق داشته ایم. یعنی در سال ۹۲ تنها ۴ روز خوب، سال ۹۳ روز خوب نداشتیم. سال ۹۴ تنها ۱ روز خوب و در سال ۹۵ نیز فقط ۱ روز خوب داشته ایم و اگر شاخص هوای سالم را در نظر بگیریم، در سال ۹۵ تنها ۶۳ روز هوای سالم داشته ایم. این یعنی زنگ خطری برای بیماری هایی که از هوای ناسالم و ذرات معلق گریبان گیر مردم خواهد شد. مرگ های منتسب به ذرات معلق، در سال ۹۲ ، ۶۶۷  و در سال ۹۵،  ۶۸۶ مورد ثبت شده است. خروجی تمام مشکلات، به حوزه بهداشت می رسد، در حالیکه عوامل موثر بر سلامت به ما می گوید تنها، ۲۰ تا ۲۵ درصد آنها مربوط به وزارت بهداشت و درمان است و باقی، دست سایر نهادها است.

وی در پایان با اشاره به اینکه همه باید دست به دست هم بدهیم تا سلامت جامعه تامین شود اظهار کرد: وقتی در استان خوزستان سالیانه ۸۰۰۰ هزار حیوان گزیدگی که هزینه درمان هر کدام ۱ میلیون تومان است، ثبت شده است، دیگر چه می توان گفت؟! بنابراین باید همگی تلاش کنند تا این مهم محقق شود. این بحران جنبه ملی دارد که اگر در استان حل نشود، قطعا وزارتخانه به صورت ملی، آن را حل خواهد کرد. اگر از توان استان خارج است، از توان وزارت خانه، قطعا خارج نیست.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز