خبرگزاری کار ایران

باحضور استاندار خوزستان؛

نشست شورای اشتغال شهرستان اندیمشک برگزار شد

استاندار خوزستان، امروز چهارشنبه در نشست شورای اشتغال اندیمشک، گفت: ریاست جمهوری نسبت به حل مشکلات استان خوزستان اهتمام جدی داشته و دولت پیگیر دغدغه ی مردم این استان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، غلامرضا شریعتی در این نشست، با حضور نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی، معاونان حوزه استانداری و جمعی از مدیران ارشد این استان با ابراز نگرانی از نرخ بالای بیکاری در شهرستان اندیمشک افزود: در شهرستانی مثل اندیمشک با قابلیت های فراوان، نرخ  34 درصدی بیکاری نگران کننده است.

وی اظهار کرد: این منطقه با دارا بودن رودخانه های خوب، قرار گرفتن در مسیر آزاد راه شمال - جنوب و سایر ظرفیت ها در زمینه تولید ثروت، حائز اهمیت است که باید به آن توجه شود. ضمن اینکه رهاسازی پادگان های نظامی اطراف این شهرستان باید در دستور کار قرار گیرد و طبق قانون و قاعده واگذار شوند تا در زمینه ایجاد اشتغال مورد استفاده قرار گیرند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه اگر در این زمینه به درستی تصمیم گیری شود بسیاری از دغدغه ها مرتفع خواهد شد، گفت: هیچ کس نباید حق مردم را نادیده بگیرد و مدیران استان باید در این خصوص بیشتر تلاش کنند.

وی افزود: خوزستان از نظر میزان اعتبارات، رتبه چهارم را در کشور داشت که با تعامل و تلاش نمایندگان برای افزایش بودجه استان به رتبه اول صعود کردیم.

شریعتی با بیان اینکه وقتی مردم ببینند چهار پروژه در منطقه اجرا شده و اشتغال ایجاد شده است اعتماد بیشتری نسبت به مسئولان خواهند داشت، افزود: عملکرد ضعیف مدیران موجب بی اعتمادی مردم و سست شدن پایه های نظام می شود.

وی بر تامین اعتبار طرح های شهرستان اندیمشک از جمله شیلات تاکید کرد و گفت: سایر طرح هایی که در اندیمشک با مشکل مواجه شده اند نیز با تشکیل کمیته کارشناسی و برگزاری نشست های تخصصی مشکل آنها با جدیت پیگیری و مرتفع می شود.

فرماندار اندیمشک نیز در این جلسه، گفت: ظرفیت های این شهرستان در راستای اشتغال و کار آفرینی باید به درستی و به نحو شایسته دیده شود، آب و خاک، معادن، راه آهن، رودخانه های جاری و سایر امکانات و ظرفیت های شهرستان اندیمشک یک توانمندی بسیار خوب برای منطقه ایجاد کرده است.

پیمان جهانگیری افزود: طی چند سال اخیر، روند اجرای طرح های مختلف در شهرستان اندیمشک راکد مانده بود که با تلاش و تعامل خوب مسئولان استان و کشور، شاهد یک پویایی و تلاش خوب در این شهرستان هستیم.

وی به مشکلات 2 شهرک صنعتی اندیمشک نیز اشاره کرد و افزود: در این شهرک ها 11 واحد فعال وجود دارد، ضمن اینکه 17 واحد دیگر تعطیل هستند که نیازمند سرمایه در گردش می باشند. برخی واحد ها برای اعتبار 2 میلیارد ریال تعطیل شده اند که نیاز به توجه بیشتر دارند.

فرماندار اندیمشک با تشریح مشکلات سد بالارود گفت: این پروژه مهم نیازمند حمایت است و در بحث سد بالارود نیاز به کمک داریم.

وی گفت: کارخانه سیمان، 80 درصد پیشرفت داشته و نیاز به تسهیلات برای تکمیل دارد که پیگیری هایی برای جذب اعتبار برای تکمیل این طرح در حال انجام است، شیلات شهرستان هم 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فرماندار اندیمشک به طرح بندرخشک و پایانه صادراتی محصولات کشاورزی این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: زمین پایانه صادراتی محصولات کشاورزی اندیمشک تامین شده که با هماهنگی انجام شده بزودی وارد گام اجرایی می شود.

رئیس کمیسیون انرژی و نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وضعیت بیکاری در شهرستان اندیمشک نگران کننده است و حمایت بیشتر مسئولان استان را می طلبد، نمی خواهیم با هیاهو برای این موضوع امتیاز بگیریم بلکه به دنبال حل اساسی مشکل بیکاری در این شهرستان هستیم.

فریدون حسنوند بیان کرد: شهرستان اندیمشک شرایط خوبی ندارد و اگر این گونه پیش برود به لحاظ امنیتی، معضلات اجتماعی و حتی اعتقادی با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

وی بیان کرد: پیرو تاکیدهای مقام معظم رهبری در سال های گذشته برای رهاسازی زمین های در اختیار پادگان های نظامی اطراف این شهرستان اقدام شد که نتیجه آن ایجاد 2 شهرک صنعتی در اندیمشک بوده است. ضمن اینکه هنوز در شهرستان پادگان هایی باقی مانده که رهاسازی زمین های در اختیار آنها به رفع چالش اشتغال اندیمشک کمک می کند.

فریدون حسنوند بیان کرد: پادگان شهید زین الدین، شهید کلهر و امام رضا (ع) از پادگان هایی هستند که با رهاسازی زمین های آنها و اجرای طرح های تولیدی می توان به اشتغال شهرستان کمک شایان کرد.

وی افزود: باید معادن و ظرفیت های شن، ماسه، گچ، سنگ و دیگر پتانسیل های شهرستان اندیمشک که فراوان است جدی گرفته شود.

وی بر ضرورت توسعه مشاغل خانگی با سرمایه اندک در این شهرستان تاکید کرد و گفت: برای این موضوع نیاز به زمین داریم ضمن اینکه هزار وام با مبلغ اندک و حداکثر تا 500 میلیون ریال نیاز است که در صورت تحقق برنامه مشاغل خانگی، شاهد تحول در این بخش در اندیمشک خواهیم بود.

وی همچنین با تشریح مشکلات مربوط به مراتع شهرستان، گفت: افرادی مکرر با گرفتن امتیاز مرتع، به جای استفاده صحیح از این امتیاز، این مراتع را به عنوان زمین کشاورزی مورد استفاده قرار داده اند که باید رسیدگی شود.

حسنوند خواستار تشکیل کمیته ای در این خصوص شد تا افرادی مدعی نیز به حق و حقوق خود برسند.

وی به طرح نیروگاه دوم دز نیز اشاره کرد و گفت: با وجود پیگیری فراوان برای این طرح مهم، سازمان آب و برق که نقش مهم در این طرح دارد وارد کار نشده است، این طرح مهم 720 مگاوات تولید برق و اشتغال 2هزار نفری خواهد داشت.

حسنوند بیان کرد: احداث سد بالارود اندیمشک 12 سال است که آغاز شده و حداکثر 20 درصد از کار باقی مانده است که این طرح هم گردشگری است و هم نقش مهم اقتصادی و تولیدی دارد.

وی خواستار رسیدگی به مشکلات شیلات، کارخانه سیمان و سایر طرح هایی که در سال های اخیر با مشکل مواجه شده اند، شد.

حسنوند با بیان اینکه در کشور چهار قطب برای بندر خشک مشخص شد که اولویت این مناطق اندیمشک است، افزود: اجرای این طرح، نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد منطقه خواهد داشت. ضمن اینکه مجوز پایانه کشاورزی این شهرستان اخذ شده و تسریع در روند اجرای آن ضروری است.

استاندار خوزستان نیز گفت: برای کمک به اشتغال در اندیمشک هرجا اعتبار یا پیگیری لازم باشد برای رفع مشکل اقدام می شود.

غلامرضا صدیق راد مدیر کل بهزیستی خوزستان نیز گفت: مسائل اجتماعی شهرستان اندیمشک همواره یک دغدغه بوده که باید رسیدگی شود.

وی افزود: توسعه مشاغل خانگی به رفع دغدغه بسیاری از افراد جامعه منجر می گردد.

مدیرکل کمیته امداد خوزستان هم گفت: در مقایسه با آمار افراد زیر پوشش، اندیمشک چهار درصد بیشتر از متوسط استانی است.

وی افزود: باید به توانمند سازی، آموزش و توسعه مشاغل خانگی برای مددجویان کمک کرد، برای حل مشکلات مربوط به مددجویان برنامه های خوبی در دست اجراست.

 

کد خبر : ۴۶۵۲۷۸